Hej!

Varmvattenberedaren har gett upp och rörmokaren tycker inte att det är någon mening att reparera den.

Jag funderar på om det finns någon vits med att satsa på en smart varmvattenberedare nu om den ändå ska bytas. Prismässigt har jag kollat på en modell från Nibe som kostar 3000:- mer än den vanliga.

Är det någon här som har en smart varmvattenberedare och har den reducerat kostnaden för el på något meningsfullt sätt eller är det bara en gimmick? Och även om de är relativt nya på marknaden kanske någon vet något om pålitligheten?
 
Skulle tro en ”gimmick”.

För att värma en viss mängd vatten krävs en viss mängd energi.

(förutsatt att ingen slags värmepump är inblandad).

Mer isolering kan hjälpa liiite men oftast marginellt.

Är det smarta att den är ”uppkopplad”, höjer tempen ibland för legionellasäkring eller vad?

Primära uppgiften är trots allt att värma vatten. I små vattensystem som villor är legionell i princip ett ”ickeproblem” eftersom varmvattnet förbrukas kontinuerligt.
 
Det 'smarta' är att den lär sig vilka tider på dygnet varmvatten brukar användas och sänker temperaturen lite grann däremellan.

Enligt Nibes egna siffror så sparar en beredare med 'smart control' in 400 kWh per år (ca 10%) jämfört med en traditionell variant (300 liters Nibe Compact SC versus Compact). Hur bra dom siffrorna stämmer med verkligheten vet jag dock inte, men risken finns att det är lika tillrättalagda tester som bilars bränsleförbrukning...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för svar!

Det känns som att det är svårt att avgöra just nu om det faktiskt blir någon vinst. Jag håller med om att de siffror som tillverkarna ger antagligen är överdrivna. Så de sparade pengarna på energin kanske äts upp av den ökade inköpskostnaden och kanske kortare livslängd

Det slutade med att vi tog en vanlig varmvattenberedare. Tiden får utvisa om det var rätt val. :)
 
För min egen del så laddas min Vvb nattetid. Jag har också timdebitering. Jag belastar elnätet så lite som möjligt och jag har full komfort ändå. Samt har mer utrymme under mina vakna timmar att använda mycket el om jag vill.
 
A Alexn72 skrev:
För min egen del så laddas min Vvb nattetid. Jag har också timdebitering. Jag belastar elnätet så lite som möjligt och jag har full komfort ändå. Samt har mer utrymme under mina vakna timmar att använda mycket el om jag vill.
Har också timdebitering och varmvatten används en hel del under morgonen när elpriset är högt. Hade varit bra om man kunde skjuta på uppvärmningen någon eller några timmar när priset inte är lika högt.
Är din varmvattenberedare kopplad till Nord Pools spotpriser? Vilken varmvattenberedare har du? (Har bara funnit värmepumpar som har "smart-funktionen")
 
P pedersen100 skrev:
Har också timdebitering och varmvatten används en hel del under morgonen när elpriset är högt. Hade varit bra om man kunde skjuta på uppvärmningen någon eller några timmar när priset inte är lika högt.
Är din varmvattenberedare kopplad till Nord Pools spotpriser? Vilken varmvattenberedare har du? (Har bara funnit värmepumpar som har "smart-funktionen")
Min vvb är tyvärr heldum.
Det är enbart en fjärrbrytare som styr 2 kontaktorer(en för 1 kw och en för 3kw)
Sen styr switchking fjärrbrytaren enligt schema. (På kl 01, av kl 07)
Ska det användas mer varmvatten än 110 liter i vvb så tar jag fram telefonen och startar manuellt.
Men jag funderar på att låta switchking räkna på spotpriset.
Tyvärr är det lite utanför min kunskap att få de att lira.
Klockan 1 på natten är en ganska säker tid om man vill ha billig el dessutom
 
  • Gilla
pedersen100
  • Laddar…
Även en dum vvb borde enkelt kunna göras smartare för de som har enklare hemautomation. Jag är ute efter lösning där man kan stänga av vvb genom att bryta strömmen till den tillfälligt. Frågan är om det är så hälsosamt för beredaren om man som jag har en äldre ctc. Exempelvis har jag en shelly 3EM med mätklämmor på varje fas, denna kan även bryta strömmen om man vill koppla den funktionen.

Min plan annars är att hitta en mätpunkt på den och bryta strömmen när tempen går under vissa värden. Alternativt bara bryta strömmen vissa timmar och skita i vad den har för värme just då, den är ändå inställd på 70C alltid.

Även de smarta vvb värmer tydligen bara upp till 70C någon gång varannan vecka för att ta död på legionellabakterierna har jag hört? Så de bästa vore om man hade kunnat använda en strömbrytare som en form av termostat, då däremot krävs det ju att man kan läsa av temperaturen någonstans.
 
N nej_simon skrev:
Hej!

Varmvattenberedaren har gett upp och rörmokaren tycker inte att det är någon mening att reparera den.

Jag funderar på om det finns någon vits med att satsa på en smart varmvattenberedare nu om den ändå ska bytas. Prismässigt har jag kollat på en modell från Nibe som kostar 3000:- mer än den vanliga.

Är det någon här som har en smart varmvattenberedare och har den reducerat kostnaden för el på något meningsfullt sätt eller är det bara en gimmick? Och även om de är relativt nya på marknaden kanske någon vet något om pålitligheten?
Det går att göra en dum VVB relativt smart genom att koppla den till en timer för ett par hundralappar. Då kan man ställa in så att den inte förbrukar el då det som vanligast är dyrt. Har man så timavtal, så kan man spara en del.

Jag hade inte betalat 3Kkr för en uppkopplad elberedare.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det går att göra en dum VVB relativt smart genom att koppla den till en timer för ett par hundralappar. Då kan man ställa in så att den inte förbrukar el då det som vanligast är dyrt. Har man så timavtal, så kan man spara en del.

Jag hade inte betalat 3Kkr för en uppkopplad elberedare.
Det var faktiskt det jag gjorde i slutändan. Nu sitter den på ett kopplingsur och kör på nätterna enligt ett regelbundet schema. Sen kan man ju göra system ännu "smartare" genom att hämta ner elpriserna men jag tycker inte att det är värt besväret eftersom det nästan alltid är billigast på natten.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Det var faktiskt det jag gjorde i slutändan. Nu sitter den på ett kopplingsur och kör på nätterna enligt ett regelbundet schema. Sen kan man ju göra system ännu "smartare" genom att hämta ner elpriserna men jag tycker inte att det är värt besväret eftersom det nästan alltid är billigast på natten.
Vad blev det för prylar du kopplade in? Vill också bryta min vvb emellanåt. Bryter bara du strömmen till alla 3 faser eller?
 
F Flygekorre skrev:
Vad blev det för prylar du kopplade in? Vill också bryta min vvb emellanåt. Bryter bara du strömmen till alla 3 faser eller?
Jag körde på elektrikerns råd vilket var ett system från plejd. Så här i efterhand har jag förstått att plejd är ett slutet system vilket ju är lite tråkigt men det funkar i alla fall fint! Jag känner inte till de tekniska detaljerna men han har satt in en Hager ESC425S som jag gissar bryter strömmen styrd av en plejd-puck.
 
F Flygekorre skrev:
Vad blev det för prylar du kopplade in? Vill också bryta min vvb emellanåt. Bryter bara du strömmen till alla 3 faser eller?
Ett tidur som manövrerar en kontaktor , enklast och billigast. Tiduret ställs för nattdrift och värmer VVB , 200 liter 75 C på termostaten räcker gott för flera duschar. När tempen är 75 C i botten så är det säkert ca 80-85 i topp på VVB.. För vid nattaxa laddades alltid VVB på natten.
 
Hur fungerar det rent praktiska då? Om den bara värmer nattetid så får ni sköta duschar osv på morgonen eller? Vi har som vana att duscha på kvällarna när barnen lagt sig och till dess har väl tempen från vvb fallit rätt rejält. Jag har också en 200L beredare så jag undrar hur snabbt tempen sjunker från 70C till ex 40C? När blir vattnet för kallt för att duscha i funderar jag?

Jag kan förvisso testa att sänka tempen via vredet manuellt och se vad som händer.

Nästa fråga blir ju även hur stor prisskillnad det behöver bli om nätterna för att det ska löna sig att "värma ikapp". Det bör ju rimligtvis kosta mindre att hålla en temp än att värma upp till den.
 
  • Gilla
nej_simon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.