Hej!

Funderar på att byta fläkten på taken till en EC av tre anledningar:
  • Den nuvarande brummar en hel del (pga tyristorstyrning om jag förstått rätt).
  • Sänka energiförbrukningen - den nuvarande verkar dra mellan 60 och 100w på den inställda hastigheten.
  • Få till en styrning kopplad till home assistant via 0-10V wifi-modul. Syftet är att tex sänka lite när vi eldar, höja lite när vi duschar och kanske sänka lite de absolut kallaste dagarna.

Den nuvarande fläkten har märkning (om jag läst rätt, etiketten är väldigt blekt):

Tkk 400a 0.1kw
E10400a
2430rpm

Se bifogad bild.

Frågan är om det finns någon passande EC-fläkt att byta till som inte kräver plåtarbete.

Har kollat på TKS 300 c1 EC (https://fsp.ostberg.com/products/4160/tks-300-c1-ec/?region=&lang=en) men är inte helt på det klara med hur man isåfall fäster den.

Nuvarande fläkt är ju en "låda" som sitter fast med ett gångjärn och spännen.

Tips mottages tacksamt!
 
  • Öppen ventilationsenhet på ett rött tak med utsikt över ett landskap, visar fläkt och anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Hej!

Funderar på att byta fläkten på taken till en EC av tre anledningar:
  • Den nuvarande brummar en hel del (pga tyristorstyrning om jag förstått rätt).
  • Sänka energiförbrukningen - den nuvarande verkar dra mellan 60 och 100w på den inställda hastigheten.
  • Få till en styrning kopplad till home assistant via 0-10V wifi-modul. Syftet är att tex sänka lite när vi eldar, höja lite när vi duschar och kanske sänka lite de absolut kallaste dagarna.

Den nuvarande fläkten har märkning (om jag läst rätt, etiketten är väldigt blekt):

Tkk 400a 0.1kw
E10400a
2430rpm

Se bifogad bild.

Frågan är om det finns någon passande EC-fläkt att byta till som inte kräver plåtarbete.

Har kollat på TKS 300 c1 EC ([länk]) men är inte helt på det klara med hur man isåfall fäster den.

Nuvarande fläkt är ju en "låda" som sitter fast med ett gångjärn och spännen.

Tips mottages tacksamt!
Har samma fundering men annan befintlig fläkt, "TFER 200".
Är din fläkt bara skruvad(?) i den tvärgående plåten?
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Har samma fundering men annan befintlig fläkt, "TFER 200".
Är din fläkt bara skruvad(?) i den tvärgående plåten?
Det kollade jag inte. Kan det vara så att man bara behöver byta själva fläkthjulet tros?
 
Har ni kommit vidare här? Jag har nämligen samma tanke och har fått hem en Östbergs takfläkt. Jag har däremot inte kommit till skott med att montera den ännu så vet inte om det överhuvudtaget går. :)
Jag kollade på att byta bara motorn, vilket ju borde fungera, men den motor jag tänkte skulle kunna passa var tidigast leverans i april 2023 så testar därför med denna variant att försöka byta överdelen på huven.
 
C Conqvist skrev:
Har ni kommit vidare här? Jag har nämligen samma tanke och har fått hem en Östbergs takfläkt. Jag har däremot inte kommit till skott med att montera den ännu så vet inte om det överhuvudtaget går. :)
Jag kollade på att byta bara motorn, vilket ju borde fungera, men den motor jag tänkte skulle kunna passa var tidigast leverans i april 2023 så testar därför med denna variant att försöka byta överdelen på huven.
Hej, jag har mailat östbergs och frågat vad dom rekommenderar för utbytesfläkt. Fick till svar TKV 400D EC - då tydligen "inloppet" har samma storlek som min nuvarande. Antar de menar hålet där luften kommer upp... förstår inte riktigt varför det är viktigt dock.

Tycker denna verkar overkill (vilket troligen min nuvarande också är), och har därefter blivit lite osäker och inte gjort så mycket mer.

Får man fråga vilken fläkt du byter ifrån och vilken du har köpt?

Såg att jag skrivit fel i första inlägget, det är TKS 400 c1 EC jag kikat lite på.
 
S Spannen skrev:
Hej, jag har mailat östbergs och frågat vad dom rekommenderar för utbytesfläkt. Fick till svar TKV 400D EC - då tydligen "inloppet" har samma storlek som min nuvarande. Antar de menar hålet där luften kommer upp... förstår inte riktigt varför det är viktigt dock.

Tycker denna verkar overkill (vilket troligen min nuvarande också är), och har därefter blivit lite osäker och inte gjort så mycket mer.

Får man fråga vilken fläkt du byter ifrån och vilken du har köpt?

Såg att jag skrivit fel i första inlägget, det är TKS 400 c1 EC jag kikat lite på.
Jag ska försöka byta till TKS 400 c1 EC. Idag har jag en fläkt från byggåret 1977, vilket är en SVAB typ J-76. Jag kollade som sagt först på att bara byta fläktmotorn, men dels var leveranstiden superlång och dels var det billigare med Östbergs huv än bara en lös motor.
Måtten på min takhuv är 400x400 så Östbergs passar rent fysiskt. Det jag tror blir trixigare är kabeldragning, men jag har som sagt inte gett mig på monteringen ännu.
 
En update:
Det gick bra att byta och nya fläkten är på plats. Det gick smärtfritt.
 
C Conqvist skrev:
En update:
Det gick bra att byta och nya fläkten är på plats. Det gick smärtfritt.
Vad bra! Några bilder/mer detaljer kring installationen du kan dela med dig av? Har själv inte kommit igång pga andra saker som kommit ivägen :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.