Har nu klistrat upp remsorna med vävlim samt spacklat över några skarvar.

Tekniken verkar passa mig bättre än att spackla in remsan i blött spackel.

Tack för era råd och tips :)
 
NU idiotförklarar jag mig själv nästan....
man skall väl köra med spackel först, sen klisterremsan och sen spackel igen...eller????? mitt huvud är liiiite snurrigt
 
Så här gör du:
Först lägger du en sträng med spackel (gips- eller mediumspackel) i skarven, jämnar till lite så det är jämt fördelat, därefter i det våta spacklet sätter du skarvremsan. Samtidigt som du med spackelspaden trycker fast den lägger du ett lager spacket ovanpå skarvremsan så att du har vått spackel på båda sidor om remsan. Se till att du trycker fast remsan ordentligt så att du inte får luft innanför eller veck. Låt därefter det hela torka. När spackelt är torrt spacklar du en vända till med mediumspackel. Beroende på vad du ska göra med vägen kan du välja att stoppa efter detta momentet.
Jag brukar köra en vända till med finspackel och spackla brett över skarven 30 cm på var sida, men jag brukar oftast välja att måla väggen och stör mig enormt på synbara skarvar. Ska du bara sätta tapet räcker det med de två första momenten.
 
Pappersremsor kan vara lite besvärliga att få fast i vanligt spackel, men om man använder tex alcros skivspackel som är avpassat för pappersremsor är det betydligt enklare. Skivspackel har en något lösare och avsevärt klistrigare konsistens än vanligt spackel.

Är man osäker över på hur man bör gå tillväga vid spackling av gipsväggar finns det en utmärkt brochyr som behandlar ämnet YBG (Ytbehandling av gipsskivor) som jag har haft mycket glädje av.

Finns här tex:

http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/ybg-broschyr_2003.pdf
 
thnx!!!!
jag köpte glasfiberremsa, det är det som jag känner igen sen tidigare i livet......men den var självklistrande, har klippt själv tidigare och limmat......men det har mest varit spånskiva under och inte gips som nu.....
men är det samma förfarande??
kanske borde tittat på länken först
 
Jag brukar blöta pappremsan i vatten och pressa in den i ett drag uppifrån och ner i spacklet med en japanspackel (= en liten spackelspade som är obetydligt bredare än remsan).

Om du har många skarvar att slipa kan det löna sig att hyra en flex-slip sk giraff, (min bästa verktygsinvestering) Bra slipresultat och inget damm..måste ha dammsugare till den förstås.
 
Har alltid kört med förklistrad glasfiberremsa med bra resultat. Förstår inte varför man ska göra det svårt för sig med pappremsor som man får jobba en hel del med för att få bra?

Är verkligen pappen så mycket bättre så att det är värt att få en och annan dålig skarv istället för att använda glasfiberremsa och få alla skarvarna bra?
 
Hasse.A skrev:
Har alltid kört med förklistrad glasfiberremsa med bra resultat. Förstår inte varför man ska göra det svårt för sig med pappremsor som man får jobba en hel del med för att få bra?

Är verkligen pappen så mycket bättre så att det är värt att få en och annan dålig skarv istället för att använda glasfiberremsa och få alla skarvarna bra?
..men INGENTING kan vara enklare än att klistra pappersremsan?! Man behöver ju inte mecka nånting med den, inte ens som nybörjare. Alla skarvar blir bra och exakt likadana.
 
MathiasS skrev:
..men INGENTING kan vara enklare än att klistra pappersremsan?! Man behöver ju inte mecka nånting med den, inte ens som nybörjare. Alla skarvar blir bra och exakt likadana.

ok, men om man läser i trådan så verkar inte alla hålla med om det!
 
Har upptäckt att det finns olika sorters pappersremsor. Köpte en pappersremsa på ett av byggvaruhusen och kunde bubbla sig lite. När jag skulle spackla i sommarstugan så blev det färgbutiken och med den remsan var det inga problem. När man tittade noggrant på "färgbutiksremsan" så kunde men se att den var perforerad med små hål, kollade på den remsan jag hade kvar hemma och där fanns det inga hål.
Gissning, kan det vara så att remsan utan hål har svårare att släppa ut luften under, vilket hålen har till uppgift att göra. Med "hålremsan" är det enkelt att spackla, smeta dit remsan och sedan spackel ovanpå.
Handlade "hålremsan" i en Nordsjöbutik.
 
Jag har börjat att spackla och använda pappersremsor men jag har dessvärre fått problem. Av någon anledning så har pappersremsan "rest" på sig på vissa ställen (ca1x10cm) från det våta lagren med spackel (vått spackel => Pappersremsa=> vått spackel). När jag sedan försökte skära bort den del av pappersremsan (efter några dagars torkning +25°C och luftfuktighet på knappt 60%) som inte satt fast i det första lagret av spackel så upptäckte jag att det var väldigt lätt att få med sig resten av pappersremsan. Av någon anledning så hade inte remsan fastnat i den första lagrer med spackel trots att jag hade tryckt ganska hårt på pappersremsan så att spackel hade tryckts ut. Det kan inte ha varit luft bakom remsan.

Totalt är det åtta skarvar som jag måste göra om och det känns mkt tungt. Provade med att bara lägga ett lager spackel (vått) och sedan pappersremsan för att sedan låta det torka (på några andra skarvar) och det gick bättre för de remsorna sitter fast. Har använt två olika fabrikat på spackel (dock inte på samma skarvar) och pappersremsorna är med små hål.

Har någon av er råkat ut för detta fenomen?
 
Jag använder pappersremsa för första gången och har försökt göra "som man ska" dvs. med att sätta fast pappersremsan i spackel. Efter andra spackligen har jag fått bubblor på några ställen, antagligen där remsan inte har fäst riktigt. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska snygga till detta. Några tips?

Om man ska "fuska" och använda vävlim ska man då spackla en gång först eller klista direkt på gipset? Jag antar att man borde klista mot en ganska slät yta för att få ett bra resultat.

Om jag nu får till långskarvarna kommer de fruktade kortskarvarna. Hur brett måste man spackla för att dölja remsan då den in inte är försänkt?

Har även fått för mig att det är bra vid målning av taket att det är en fördel att använda en ganska grov roller för att undvika en för slät vit yta. Stämmer det?
 
Nja, jag tog fram slipmaskinen och slipade bort spacklet och pappersremsan och ersatta den med glasfberremsa istället. Verkar som om pappret reser sig pga fukten i spacklet, speciellt om man har långa (>1.5m) pappersremsor.
 
Jag tror att glasfiberremsa för 10 år sedan det som var absolut vanligast vid nybyggen.
Ganska snart upptäckte man emellertid att den inte håller speciellt bra och som jag förstår det så gick man därför (och en läxa rikare) tillbaka till pappremsan som är starkare.

Endel tog aldrig till sig pappremsan men dom var medvetna om att glasfiberremsan inte höll måttet.
Svaret blev i dess (enstaka?)fall var att man skar upp fiberfilt(microlit) i passande bred som sedan kunde limmas i skraven efter den första spacklingen.

Är man yrkesmålare så antar jag att man kan lägg lite tid på att kapa upp en hel rulle micorlit till smallare skarvremsor, men det är nog ingenting som privatpersonen håller på med.

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig provat pappersremsan, så jag vet inte hur krångligt/lätt det är.
Däremot så vet jag att det finns en, och vad jag enklast kan beskriva som en lite tunnare och 'skarvanpassad' microlitremsa, vilken är lättare att sälja till dom som inte är helt vana.
Och det är absolut den som jag hade kört med om det hade varit aktuellt idag.

Fördelarna i jämförelse med pappersreman är att den inte sväller när den blir fuktig.
Detta medför att man kan limma den direkt i en torr skarv, men den går även att spackla vått i vått utan att den 'bubblar sig' som pappersremsan kan göra.
Hållbarhetsmässigt så misstänker jag att den är lika stark el. starkare än pappersremsan.
Ja, den är iaf. tveklöst starkare än alla glasfiberremsor.
 
MathiasS skrev:
Jag trod det är svårt för någon att hävda att det är nämnvärt bättre att spackla in remsan än att limma den. Eftersom det är busenkelt att limma upp remsan förstår jag inte varför man ska kladda med spackel för detta.
Det går sååå mycket snabbare med enbart spackel. Särskilt viktigt att du inte måste kliva upp och ner för stegar hela tiden. Man tar allt i ett svep. Eftersom du inte är van att spackla börjar du kladda. Dessutom så gör det absolut inget att det ligger för långt utpå ytan. Skarvspackel krymper och du måste spackla minst 3 ggr ändå!
Det finns glasfibertejp (microlit) som kan användas me inte på trästolpar för det blir sprickor när stolparna rör sig och själva vävtejpen klarar inte diagonala rörelser... kvar återstår enbart papperstejpen... nej jag som yrkesman har INTE tid att skära ibland kilometervis med remsor per månad...😲☺
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.