Har försökt att sänka kurvan med 2 grader men temperaturen på övervåningen där radiatorerna sitter ligger fortfarande på stadiga 2 grader.
Ska jag sänka rum som nu ligger på 20 för att se om något händer eller fortsätta att sänka kurvan med nån eller några grader?
 
K
Jag brukar bara ändra "rum bör" när jag vill sänka eller höja värmen.
Några kurvor har jag aldrig ändrat på men det beror nog mer på mitt ickekunnande när det gäller bergvärmepumpar.
 
Ändra kurvan gör man normalt bara när systemet trimmas in och sedan görs temporära förändring med rumbör.
Ändra kurva ett steg ger mindre förändring än rumbör en grad.
 
A AndersS skrev:
Ändra kurvan gör man normalt bara när systemet trimmas in och sedan görs temporära förändring med rumbör.
Ändra kurva ett steg ger mindre förändring än rumbör en grad.
Ok, så jag ska höja tillbaka kurvan och sänka rum?
 
K Kris1 skrev:
Ok, så jag ska höja tillbaka kurvan och sänka rum?
Prova det och se resultat.
Om det sedan varierar i huset så är det värmesystem du kan får trimma in genom att justera elementen, helst med fast inställning på returen annars strypa inflödet. Grundinställning på bvp görs så att alla rum får den temp som du önskar eller högre, sedan stryper man elementen i de rum som får för hög temp.
 
A AndersS skrev:
Prova det och se resultat.
Om det sedan varierar i huset så är det värmesystem du kan får trimma in genom att justera elementen, helst med fast inställning på returen annars strypa inflödet. Grundinställning på bvp görs så att alla rum får den temp som du önskar eller högre, sedan stryper man elementen i de rum som får för hög temp.
Ok Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.