Hej!

Är det någon som vet om man får måla dylika rör? Vi bor i en nyrenoverad bostadsrätt men dessa lämnade man. Kan givetvis hänga ett snyggt tyg framför eller linda in de med tåg men enklast är att måla. Badrummet ligger givetvis på andra sidan. Skåp, kommod och tvättpelare (om det nu är relevant för frågan).

Fyra lodräta rör med etiketter märkta "Kallvatten" och "Varpvatten" på en vägg. Tre rör märkta med "KALLVATTEN" och "VARMVATTEN" och pilar pekande uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den frågan bör nog föreningen svara på, men med största sannolikhet blir svaret nej.

Även om de säger "ja" lär du ju inte få måla över märkningen...
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Får får ni säkert men måla är svårt, kanske spray kan funka. Gör ett konstverk i regnbågens färger ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den frågan bör nog föreningen svara på, men med största sannolikhet blir svaret nej.

Även om de säger "ja" lär du ju inte få måla över märkningen...
Tack för svar!

Jo, allt måste godkännas av styrelsen men ville först ha proffstips om det är möjligt, vår målare hade aldrig sett ngn göra det nämligen. Märkningen måste givetvis finnas men den kan ju appliceras lite snyggare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Får får ni säkert men måla är svårt, kanske spray kan funka. Gör ett konstverk i regnbågens färger ;)
Ja, det är vad jag skulle vilja nu när kkammaren inretts till en tjusig "walk in closet"!
 
BirgitS
Går det att bygga in rören med 2 gips- eller träskivor men på ett sånt sätt att man hyfsat lätt får bort skivorna vid behov?
Det är ju vanligt att man bygger in stammar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att bygga in rören med 2 gips- eller träskivor men på ett sånt sätt att man hyfsat lätt får bort skivorna vid behov?
Det är ju vanligt att man bygger in stammar.
Jag har funderat i de banorna men då är det nog enklare med ett fint draperi i en vajer. Jag får in strykbräda, torkställlning mm till vä om rören så själva ytan går att få till på ett ok sätt.
 
Klä in de i kontakt-/dekorplast kanske? Finns ju i alla möjliga färger, mönster och strukturer. Över delen med märkningen kan du skära upp en remsa som täcker just det gröna partiet utan att ta bort dekorplastens skyddspapper på baksidan och istället svepa remsan runt röret tight och fästa med tejp baksidan. Och sedan klä in resten av rören med dekorplasten. Lätt att ta bort vid flytt etc.
 
Eller en helt annan lösning som är lätt att återställa och om stilen passar in - klä in i juterep
 
  • En hand håller ett juterep bredvid en rörstamning klädd i samma rep i ett badrum, vilket visar en dekorativ lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Nymålade vita skåpluckor i ett förråd med vit hyllinredning och mörkt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har målat mina och det blev hur bra som helst
 
E Engblomman skrev:
Eller en helt annan lösning som är lätt att återställa och om stilen passar in - klä in i juterep
Tack för svar!

Kommer att klä in rören med rep, snyggt och lätt att återställa som sagt!
 
T Tony Johansson1 skrev:
Målade dock inte över märkningen
Hm... Missade din bild. Det var så här jag tänkte mig att det skulle se ut. Det blev väldigt snyggt, nu får jag fundera ett varv till. Ett alternativ är att måla som du gjort o sen linda rep runt texten....?
 
PixieEddie PixieEddie skrev:
Hm... Missade din bild. Det var så här jag tänkte mig att det skulle se ut. Det blev väldigt snyggt, nu får jag fundera ett varv till. Ett alternativ är att måla som du gjort o sen linda rep runt texten....?
Måla rören går ju bra men täck/linda inte märkningen - om något skulle hända några år framåt i tiden så lär rep o märkning smält ihop o ingen vet vad som är vad
 
hsd
2 plyfa, några gångjärn och ett par magnetlås så gör Du en "box" som kan vikas ut, målas eller tapetseras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.