Har precis klippt ner en björnbärsbuske. Nu behöver jag tips på vad man kan sätta där istället. Tomt mot granne så vill gärna ha någon snabbväxande buske som växer sig högre och täcker lite.

Busken får gärna ha gröna blad eller röda/mörka blad. Den kommer också stå i stark sol från förmiddag till kväll.
Bor i zon 1.

Kom med alla era tips!
Se bilder!
 
  • Trädgårdsyta med markerat område i svart, gräsmatta och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En övervuxen rabatt med diverse buskar och löv på gräsmattan med en spade till vänster i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med markerat område för planerat byggprojekt på gräsmatta med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Björnbörsbusken kommer vara 2m hög i sommar så vet inte om du är tvungen att plantera något
 
Bygg en spalje som du leder in björnbär i så får du den höjd du vill. Tänk bara på att det är årets skott som ger skörd nästa år så vill du ha bär så planera skötseln.
 
H hapazard skrev:
Björnbörsbusken kommer vara 2m hög i sommar så vet inte om du är tvungen att plantera något
Tänkte att jag skulle gräva bort den men det kanske är omöjligt Har ju ett helt snår fullt av buskar bredvid så behöver inte mer.
 
Z z_bumbi skrev:
Bygg en spalje som du leder in björnbär i så får du den höjd du vill. Tänk bara på att det är årets skott som ger skörd nästa år så vill du ha bär så planera skötseln.
Jag har funderat på en spaljé men det är lutning där busken har varit. Så i så fall får spaljén vara framför en bit upp på tomten. Kommer inte ge någon nytta för busken liksom.

Precis, vi har massor av björnbärsbuskar som växer vilt och efter att ha börjat rensa så fick vi i år massa björnbär. Så om jag vill behålla denna buske kommer det nog bli fina bär på den. Är de helt omöjliga att gräva bort? Har hört något om detta….
 
Prunus lau... Rotundifolia, lagerhägg
Halvrunda glänsande fina blad - även mycket vacker på vintern. Vattnas de första åren. Kan beskäras om den blir för stor. Kan också föryngras om det blir en extrem vinter och den blir ful (sker här i skåneland inte oftare än vart 15onde år). Kan bli rejält hög och stor men inte om man beskär den då och då.

Bortsett från bären tycker jag björnbär är ett otyg... och för fruktlös kamp mot dem.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Prunus lau... Rotundifolia, lagerhägg
Halvrunda glänsande fina blad - även mycket vacker på vintern. Vattnas de första åren. Kan beskäras om den blir för stor. Kan också föryngras om det blir en extrem vinter och den blir ful (sker här i skåneland inte oftare än vart 15onde år). Kan bli rejält hög och stor men inte om man beskär den då och då.

Bortsett från bären tycker jag björnbär är ett otyg... och för fruktlös kamp mot dem.
Lagerhägg är absolut en bra idé Och att den blir stor också! Tycker du att den växer snabbt?

Visst är björnbär en helt makalös växt! Men det går faktiskt att hålla dem borta bara man klipper ner den hela tiden. Verkar på många ställen som den slutat komma då jag klippt och klippt. Hoppas på det i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.