Hej

Försöker få denna fråga besvarad, men Eon har idagsläget svarat med två helt olika svar från samma avdelning.

Jag har idag betalt för en 25a nätanslutning till eon och har ett elskåp med 1 mätare för mitt boningshus och näringsverksamhet.
Jag använder idag en 20a.

Vi ska nu byta ut detta och önskar då följande.

2 elmätare (dvs. Byta skåp)
I detta ska det sitta:

Servissäkring 25A
- 16A - för näringsverksamhet använder kanske 200 kwh i hela verksamheten
- 16-20A för boningshus börjar med 16a då vi gör åt ca 7000 kwh, men när vi inv. Bergvärme så går vi upp till ny storlek.


Därefter en produktionssäkring för 25a för solceller, kopplat till boningshuset.

En kille säger att detta är Ok och det kostar bara 2700 kr + moms för att byta till en servis säkring.

Nästa kille på samma avdelning säger att jag inte kan ha en 25a servis säkring om jag ska använda 16+20A på näring och boningshuset, och behöver då köpa för att gå upp på 35a.

Vad är rätt?
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Detta blir lite av en specialanläggning då du kommer ha dubbla servissäkringar då alternativet med produktionssäkring kräver en säkring innan mätaren (som i det fallet inte benämns servissäkring). Du kommer också ha lite märklig selektivitet i din anläggning då du kommer ha två stycken 25 A grupper efter varandra.

men ansvaret för dimensionering av servissäkringen ligger på dig/din elektriker. Om du vill ha 16+20A eller tom 25+25 A på de två abonnemangen så är det helt fritt för dig då anläggningarnas uttagsmönster kanske inte korrelerar.

med det sagt så skulle din anläggning behöva byggas upp så här:
Servissäkring: 25 A diazedsäkringar
Mätarsäkring näringsverksamhet: 16 A diazedsäkring.
Andra servissäkring för bostaden: 25 A diazedsäkring.
Mätarsäkring bostad (efter mätaren): 16 A dvärgbrytare.
Produktionssäkring bostad (efter mätaren): 25 A dvärgbrytare (bakom denna får ingen konsumtion ske).
Tydlig märkning skulle krävas men jag ser inte att det skulle vara en omöjlighet.

säg till om du vill ha hjälp med en skiss eller i dialog med E.on
 
T tpsoft skrev:
Detta blir lite av en specialanläggning då du kommer ha dubbla servissäkringar då alternativet med produktionssäkring kräver en säkring innan mätaren (som i det fallet inte benämns servissäkring). Du kommer också ha lite märklig selektivitet i din anläggning då du kommer ha två stycken 25 A grupper efter varandra.

men ansvaret för dimensionering av servissäkringen ligger på dig/din elektriker. Om du vill ha 16+20A eller tom 25+25 A på de två abonnemangen så är det helt fritt för dig då anläggningarnas uttagsmönster kanske inte korrelerar.

med det sagt så skulle din anläggning behöva byggas upp så här:
Servissäkring: 25 A diazedsäkringar
Mätarsäkring näringsverksamhet: 16 A diazedsäkring.
Andra servissäkring för bostaden: 25 A diazedsäkring.
Mätarsäkring bostad (efter mätaren): 16 A dvärgbrytare.
Produktionssäkring bostad (efter mätaren): 25 A dvärgbrytare (bakom denna får ingen konsumtion ske).
Tydlig märkning skulle krävas men jag ser inte att det skulle vara en omöjlighet.

säg till om du vill ha hjälp med en skiss eller i dialog med E.on
Tack så jättemycket för svar, elektrikern har skickat in tre anmälningar till eon gällande detta projekt, ska ta upp detta med vad du skrivit ovan med min elektriker på fredag.

Eons anslutningsgrupp ger mig däremot två olika svar, den ena säger att detta kostar ca 2700 kr + moms för en ny servis säkring och den andra säger att det troligtvis kommer kosta 35000 då jag MÅSTE ha en 35A vilket jag inte betalt för idag.

Ska.bli intresserant att se hur denna soppa.slutar
 
B bergquist skrev:
Tack så jättemycket för svar, elektrikern har skickat in tre anmälningar till eon gällande detta projekt, ska ta upp detta med vad du skrivit ovan med min elektriker på fredag.

Eons anslutningsgrupp ger mig däremot två olika svar, den ena säger att detta kostar ca 2700 kr + moms för en ny servis säkring och den andra säger att det troligtvis kommer kosta 35000 då jag MÅSTE ha en 35A vilket jag inte betalt för idag.

Ska.bli intresserant att se hur denna soppa.slutar
Kan du skicka mig din mailadress i pm så kanske jag kan hjälpa dig.
 
Redigerat:
Så här hade jag gjort det, Garo´s mätarskåp för 2 mätare på bilden.
Garo mätarskåp öppet med plats för två mätare, elinstallationer synliga, samt ett elektriskt schema över anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Blir det inte väldigt dyrt att byta skåp för näringens ytterst modesta kraftbehov?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
har idag fått svar gällande kostnad för ändring i elanläggning.
Priset är 3250 kr inkl moms.

Har än så länge inte fått svar på om detta kräver en större kabel eller liknande men detta har vi en diskussion om.
 
B bergquist skrev:
har idag fått svar gällande kostnad för ändring i elanläggning.
Priset är 3250 kr inkl moms.

Har än så länge inte fått svar på om detta kräver en större kabel eller liknande men detta har vi en diskussion om.

Vi är nu klara och efter mycket om och men så har vi nu två abbonemang, ett för näringsverksamheten och ett på boningshus/solceller.

3250 kr ex.moms plus elektriker och nytt skåp.
Ny kabel behövdes inte till slut, om vi inte senare lägger på mer solceller
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.