Hej!
Har ett litet dilemma med ett fallfärdigt båthus som behöver få kärlek.
Den en gång stöttande stenkistan med pålar har tappat sin ram runt kistan och stenarna har börjat kara ut. I nuläget så hålls båthuset sida mot sjön upp med 3 stycken gamla pålar. Planen var att påla på nytt runt kistan men de visar sig att berg kommer emot ganska hastigt.

Min fråga är då att skulle de vara möjligt att laga fundament och gjuta på gamla stenkistan istället? De påstås också vara en billigare lösning.
 
  • Röd sjöbod vid vatten med stenmur och klart vatten där botten syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rödfärgat sjöbod vid vattnet, med genomskinlig sjö och hus i bakgrunden under en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd sjöbod byggd på stenfot med brygga och spegelbild i vattnet, omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl att bygga nya stenkistor? Blir nog dessutom både snyggast och billigast.

Annars, om det är nära till berg så går det ju att gräva ur, sätta form och gjuta en mur eller plintar direkt på berget. Om undervattensgjutning ska bli bra behöver det dock vara möjligt att komma till med en betongpump.

Ett tredje alternativ som jag använt ett par gånger på kajer är att ta dit en brunnsborrare som borrar hål någon halvmeter ner i berget och sätter i foderrör. Rören har sedan fyllts med betong och sedan har det gjutits en mur uppepå rören. Eller svetsats fästen för träbjälkar den gång det skulle bli en träkaj.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Har funnit en ny lösning efter att jag pratade med lite folk. Blir att elda upp gamla båthuset och gräva ur hela marinan och lägga båthuset på berg och piren istället Då slipper man tänka på pålning. Spången som går imellan försvinner givetvis
 
  • Träbrygga som sträcker sig ut i en marina med en stenig strandkant och frostat gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre brygga av trä som sträcker sig ut i vattnet med en stenig strandlinje och ett rödfärgat hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränn INTE upp det, renovera befintligt då du sannolikt ej kan få tillstånd att bygga nått nytt.
 
  • Gilla
  • Älska
mojjen och 3 till
  • Laddar…
2:a på den;)
Det är inte säkert att du får bygga ett nytt båthus för myndigheterna.
Mitt tips är att ta reda på det först och fixa alla tillstånd innan "eldning". Annars riskerar du att vara helt utan båthus...

Jag skulle ha renoverat det gamla båthuset med ny stenkista i gammal modell, då behöver du knappast bekymra dig de närmaste 50åren...
 
H HSP skrev:
2:a på den;)
Det är inte säkert att du får bygga ett nytt båthus för myndigheterna.
Mitt tips är att ta reda på det först och fixat alla tillstånd innan "eldning". Annars riskerar du att vara helt utan båthus...

Jag skulle ha renoverat det gamla båthuset med ny stenkista i gammal modell, då behöver du knappast bekymra dig de närmaste 50åren...
Är det inte istället nästan helt säkert att man inte får tillstånd till nytt strandnära båthus på ny plats?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag tror det är nästan omöjligt att få bygga nytt även på gamla platsen. Och ännu svårare att få gräva ur på en ny plats i vattnet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har varit i kontakt med kommunen och de skulle inte vara ett problem då det redan finns ett befintligt där. Men de rivs inte före de finns tydliga planer och klartecken från kommun och nya ritningar från min sida. Dessvärre är båthuset i sånt dåligt skick att rädda de kan va lika mycket arbete som att bygga nytt.
Värt att nämna är väll också att detta är på Åland och inte i Sverige
För någon pålning va inte möjligt. Provade idag med ett armeringsjärn och efter 20cm kom berg emot…
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H HSP skrev:
Jag tror det är nästan omöjligt att få bygga nytt även på gamla platsen. Och ännu svårare att få gräva ur på en ny plats i vattnet.
Grävning får ske för 50 kvadrat utan tillstånd men inte efter 14e april. Minns inte exakt när de börjar igen men borde vara i oktober/november
 
B Bomski skrev:
Har varit i kontakt med kommunen och de skulle inte vara ett problem då det redan finns ett befintligt där. Men de rivs inte före de finns tydliga planer och klartecken från kommun och nya ritningar från min sida. Dessvärre är båthuset i sånt dåligt skick att rädda de kan va lika mycket arbete som att bygga nytt.
Värt att nämna är väll också att detta är på Åland och inte i Sverige
För någon pålning va inte möjligt. Provade idag med ett armeringsjärn och efter 20cm kom berg emot…
Om du bara har 20 cm att gräva undan bör det vara fullt möjligt att borra ner dubb och gjuta betongplint om du så önskar.

Att det är lika mycket eller mer arbete att renovera är sannolikt det lilla problemet även på Åland, renovera så du ej förlorar båthuset.
 
  • Gilla
Bomski
  • Laddar…
Ni har säkert bättre eller enklare regler på Åland. I Sverige kan kommunen ge klartecken och sedan efter en tid stoppar Länsstyrelsen allt..

Och du har säkert rätt att det är mindre jobb att bygga nytt än att renovera...

Jag har för några år sedan renoverat ett båthus då jag visste om att jag aldrig skulle få bygga ett nytt vid vattnet... Rådet att renovera fick jag av kommunen... Det hade varit enklare att bygga nytt...
 
  • Gilla
Bomski
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du bara har 20 cm att gräva undan bör det vara fullt möjligt att borra ner dubb och gjuta betongplint om du så önskar.

Att det är lika mycket eller mer arbete att renovera är sannolikt det lilla problemet även på Åland, renovera så du ej förlorar båthuset.
De är väll också en lösning ja. Klurigt detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.