Hej!

Tidigare ägare installerade ett FTX aggregat i huset p.g.a. höga radonvärden. Aggregatet är ett fläktwoods RDAR. Huset är byggt 69 och finns en del blåbetong i källaren som jag antar är största bidraget till radonet.

Jag funderar lite på det här med bortaläge. Aggregatet går ganska hårt under normaldrift för att få godkända värden på radonet. Detta innebär att en hel del värme ventileras bort även om stor del återvinns i FTX (huset värms av luftvärmepumpar)

Med dessa energipriser funderar jag på om det är värt att automatisera så att aggregatet går in i bortaläge när ingen är hemma för att spara energi.

Det jag undrar och försökt hitta info om är hur fort vädrar man ur radonet när man kommer hem och återgår till normaldrift? Min känsla är att det går fort och därmed inte bör påverka radonet man utsätts för nämnvärt. Men någon kanske vet? :)

Min andra fråga är om det finns någon energivinst som gör att det är värt det?

/Stefan
 
  • Gilla
ThiasGbg och 1 till
  • Laddar…
Jag installerade FTX Dec 2021 både för förbättrad luftkvalitet men även för att få ner radonvärden i huset från -69 med blåbetong i källaren och en del markradon. Flödena är beräknade att byta all luft var 30 min så man bör kunna använda bortaläge och manuellt eller helst automatiskt starta normalläge minst 30 minuter innan mina kommer hem eller i andra hand dra på forcerad ventilation direkt när man kommer hem. Mitt Swegon Casa R7 Smart aggregat går på 78% i normalt hemmaläge för att uppnå rätt flöden och 90% vid forcering. Har valt till smart styrning så jag kan styra via app hemma eller via internet. Ska kolla på möjligheterna till integration via modbus över tcp för att integrera med övriga smarthemmet.
 
  • Gilla
Steffeluring
  • Laddar…
Det där är helt omöjligt att veta utan att mäta och konstatera.
Men en radonmätare är inte dyr idag. Så köp en och mät dig fram till resultatet.
 
  • Gilla
Steffeluring
  • Laddar…
E extcon skrev:
Jag installerade FTX Dec 2021 både för förbättrad luftkvalitet men även för att få ner radonvärden i huset från -69 med blåbetong i källaren och en del markradon. Flödena är beräknade att byta all luft var 30 min så man bör kunna använda bortaläge och manuellt eller helst automatiskt starta normalläge minst 30 minuter innan mina kommer hem eller i andra hand dra på forcerad ventilation direkt när man kommer hem. Mitt Swegon Casa R7 Smart aggregat går på 78% i normalt hemmaläge för att uppnå rätt flöden och 90% vid forcering. Har valt till smart styrning så jag kan styra via app hemma eller via internet. Ska kolla på möjligheterna till integration via modbus över tcp för att integrera med övriga smarthemmet.
Tack för svar. Bra tips att dra på nån halvtimme innan någon förväntas komma hem. Är ju ingen katastrof om det fallerar 1 av 5 gånger :)

Är också sugen på att få till styrning via modbus men måste få tid att lära mig modbus och labba lite. Säg till om du lyckas :)
 
T Tjoa skrev:
Det där är helt omöjligt att veta utan att mäta och konstatera.
Men en radonmätare är inte dyr idag. Så köp en och mät dig fram till resultatet.
Det ska jag kika på!
 
T Tjoa skrev:
Det där är helt omöjligt att veta utan att mäta och konstatera.
Men en radonmätare är inte dyr idag. Så köp en och mät dig fram till resultatet.
Det är ett bra tips. Jag köpte en EcoQube EcoSense av Radonova. Den står just nu i tvättstugan där det finns en otätad inspektionslucka i grunden för avloppsstammen. Helt klart är att den luckan ska tätas. Ger värden på 2 timmar så kan flyttas runt för att kolla värden. Den är ett komplement till tidigare gjorda korttidsmätningar med 8 dosor som kollade att värdena ligger under rekommenderade värden i alla rum.
 
  • Skärmavbild av EcoQube EcoSense radonmätare med en visning av radonhalter över tid, markerar höga radonvärden i bostaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EcoQube EcoSense radonmätare på en trähylla i en tvättstuga med vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.