N nra skrev:
Tack för ditt svar.
Kan du förklara, vad som kan gå fel?
Själva grundprincipen med en brädslåning är att den skall hålla det mesta vattnet ute. Därför snedsågar man skarvar och gör genomgående vattenbräder ovaför fönster och så vidare. Vattnet skall hållas ute.
Släpper man in litet vatten gäller det att kunstruktionen är så väl ventilerad att den torkar. Därför klarar sig hölador utan ribbor på springorna. Det blåser rätt igenom hela byggnaden.

Nu har du isolerade väggar som hindrar vinden från att blåsa rätt igenom huset. Då torkar vätan upp för långsamt och träet ruttnar. Dessutom funderar du på konstruktioner som släpper in mer vatten än en gles laduvägg gör. Samtidigt som du har en isolering som behöver skyddas från väta.
Det går inte ihop helt enkelt.

Den där omvända locklistpanelen som du funderade på måste spikas hutlöst hårt för att hållas på väggen när bräderna sväller och krymper. Spikar du så hårt att bräderna inte drar sig och öppnar springor så spricker de sönder i stället för att de inte kan röra sig.

Allt är fel.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Själva grundprincipen med en brädslåning är att den skall hålla det mesta vattnet ute. Därför snedsågar man skarvar och gör genomgående vattenbräder ovaför fönster och så vidare. Vattnet skall hållas ute.
Släpper man in litet vatten gäller det att kunstruktionen är så väl ventilerad att den torkar. Därför klarar sig hölador utan ribbor på springorna. Det blåser rätt igenom hela byggnaden.

Nu har du isolerade väggar som hindrar vinden från att blåsa rätt igenom huset. Då torkar vätan upp för långsamt och träet ruttnar. Dessutom funderar du på konstruktioner som släpper in mer vatten än en gles laduvägg gör. Samtidigt som du har en isolering som behöver skyddas från väta.
Det går inte ihop helt enkelt.

Den där omvända locklistpanelen som du funderade på måste spikas hutlöst hårt för att hållas på väggen när bräderna sväller och krymper. Spikar du så hårt att bräderna inte drar sig och öppnar springor så spricker de sönder i stället för att de inte kan röra sig.

Allt är fel.
25 mm luftningsläkt plus 28 mm spikläkt ska säkerställa ordentlig väggventilation. Jag anser att detta är i enlighet med AMA hus rekommendationer, är det inte? Hur är det fel? :)
 
N nra skrev:
Jag tog redan vissa risker med att välja otraditionella sätt. Det finns ingen återvändo nu :rolleyes:

Här är en bild på mitt hus
[bild]
En stående luftad ohyvlad obehandlad lockpanel borde ju passa bra och hålla länge.

Till ett sånt bygge kunde man tänkt sej en cembritfasad, det är rätt snyggt ihop med galvat stål.
 
Men du kanske har rätt. Jag kanske ska använda lockläktspanel bakom ytterpanelen.
Jag gillar bara inte att det är en extra vikt och extra kostnad. Andra vindskydd skulle vara mycket bättre i den meningen
 
F fribygg skrev:
En stående luftad ohyvlad obehandlad lockpanel borde ju passa bra och hålla länge.

Till ett sånt bygge kunde man tänkt sej en cembritfasad, det är rätt snyggt ihop med galvat stål.
Det blir träpaneler, Bitus Linax Brown: https://bitus.se/traskydd/bitus-linax-2/
 
N nra skrev:
25 mm luftningsläkt plus 28 mm spikläkt ska säkerställa ordentlig väggventilation. Jag anser att detta är i enlighet med AMA hus rekommendationer, är det inte? Hur är det fel? :)
Rekommendationer hit och dit vet jag ingenting om.

Däremot vet jag ungefär vad som fungerar enligt modern vetenskaplig fuktfysik och jag vet ungefär vad som fungerar enligt gammal yrkeskunskap ärvd från de som var här före oss.
Dina lösningar verkar inte stämma enligt någondera.

Det du beskriver är en luftning som är tilltagen i överkant om det inte direkt yr och rinner in vatten men som är alldeles för dålig om man inte ens försöker hålla vattnet ute.
En dubbelfasad blir bara en inre som ruttnar för att den yttre håller kvar fukt.
 
N nra skrev:
Hallå,
Fråga angående öppen fasad.
Till exempel från Dupont Tyvek UV Facade:

[bild]

Jag är rädd att om du bygger det så kommer detta att vara ett perfekt hotell för insekterna. Plus att jag inte kunde hitta sådana vindskydd till salu som Dupont Tyvek UV Facade eller Icopal Windy Facade.
Vad tycker du om att stå 28x120 mm ytterpanelbrädor med 3 mm mellanrum och använda två lager vindskydd (t.ex. Mataki W10), så här:

[bild]

[bild]

Jag känner att detta kan anses likna att använda lockläktspanel bakom ytterpanelen, som här:
[länk]
[bild]
Vad tror du?

Stort tack för din feedback :)
N nra skrev:
Jag tog redan vissa risker med att välja otraditionella sätt. Det finns ingen återvändo nu :rolleyes:

Här är en bild på mitt hus
[bild]
Hej!
Det blir alltid så mycket pekpinnar i det här forumet (och en del kan såklart vara berättigade) men trist när det konservativa ”att göra som man alltid gjort” tar död på kreativiteten. Om du vill ha en ribbad eller spaltad fasad, tycker jag du ska göra det. Finns många exempel på sådana om man googlar runt lite. Man ska så klart blicka bakåt och ta lärdom om vad som fungerat genom årtionden, men också ta tillvara på ny teknik och utveckling. Vill man pusha arkitektur och uttryck framåt så kan man inte bara titta på hur saker alltid gjorts utan leta efter nya lösningar. Precis som jag tycker du har gjort med ditt hus. Det ser otroligt spännande ut!

Är övertygad om att Isola/Tyvek gjort sin hemläxa innan de lanserade sin produkt så jag tycker du ska köra på det enligt deras rekommendationer (dvs inte dubbla vindskydd).

Lycka till!

https://www.isola.se/produkter/vegg/vindsperre/uv-facade-vindsperre
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
G Gasken skrev:
Hello!
There is always so much finger-pointing in this forum (and some may of course be justified) but it's sad when the conservative "doing things as they've always been done" kills creativity. If you want a ribbed or slotted facade, I think you should do it. There are many examples of such if you google around a bit. You must of course look back and learn from what has worked over the decades, but also take advantage of new technology and development. If you want to push architecture and expression forward, you can't just look at how things have always been done, but look for new solutions. Just like I think you have done with your house. It looks incredibly exciting!

I am convinced that Isola/Tyvek did their homework before launching their product so I think you should run it according to their recommendations (ie no double wind protection).

Good luck!

[länk]
Thank you so much for your comment.
I am building the house myself on a very low budget.
It's hard.
And your comment made me a bit happier today :)

Ja, jag hittade på nätet många sådana lösningar med öppen fasad. Till exempel i Storbritannien och Nederländerna verkar det vara ganska vanligt.
Det finns minst två produkter speciellt gjorda för sådana lösningar: som du sa, Tyvek UV Facade och Icopal Windy Facade. Tyvärr kan jag inte hitta någon av dem till salu i Sverige.
 
  • Gilla
Gasken
  • Laddar…
N nra skrev:
Thank you so much for your comment.
I am building the house myself on a very low budget.
It's hard.
And your comment made me a bit happier today :)

Ja, jag hittade på nätet många sådana lösningar med öppen fasad. Till exempel i Storbritannien och Nederländerna verkar det vara ganska vanligt.
Det finns minst två produkter speciellt gjorda för sådana lösningar: som du sa, Tyvek UV Facade och Icopal Windy Facade. Tyvärr kan jag inte hitta någon av dem till salu i Sverige.
Fantastic construction and work, love the beams. Really impressing!
Found this on the same subject: https://www.byggahus.se/forum/threads/staende-panel-utan-lock.350676/
If you can’t find online, give Isola/Tyvek or Icopal a call and ask them how to solve it. They can probably help you out (it’s their job).
Worst case you could order from abroad, a quick search gave me this this in Denmark: https://www.davidsenshop.dk/icopal-windy-facade-vindspaerre-c-id548373-p-46102061591
But I would recommend to stay away from Great Britain, really messy to get stuff from there since Brexit. Waited 4 months for folding door-hardware...

Keep the good work up. It’s gonna be amazing!
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
G Gasken skrev:
Fantastic construction and work, love the beams. Really impressing!
Found this on the same subject: [länk]
If you can’t find online, give Isola/Tyvek or Icopal a call and ask them how to solve it. They can probably help you out (it’s their job).
Worst case you could order from abroad, a quick search gave me this this in Denmark: [länk]
But I would recommend to stay away from Great Britain, really messy to get stuff from there since Brexit. Waited 4 months for folding door-hardware...

Keep the good work up. It’s gonna be amazing!
Thanks :)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.