Håller på att planera en anläggning på mark där vi bygger ställningen själva. Just nu är tanken 39 paneler i tre rader.

Ställningen hade jag tänkt mig något liknande den här: https://www.vanerkapell.se/solceller/

På grund av höjden så tänkte jag dela upp så det blir en enkel rad framför och sedan dubbla rader i nästa.

Här brister dock min kunskap och matematik, vad är ett rimligt avstånd mellan raderna för att de inte ska påverka med skugga? Dubbelraden tänkte jag höja upp en bit liknande på länken ovan, så det finns ju även utrymme att sätta första raden lägre.

Geolokalt blir södra Värmland, om det påverkar. Placering blir rakt söder och vinkel tänkte jag 40°.
 
Rolig uppgift men många faktorer att ta hänsyn till. Soldiagram för din ort, vilka månader och tider skall man ta hänsyn till. Mesta del av produktionen sker ju när solen står högt så man får väll köpa att panelerna skuggar varandra på vintern och tidiga morgnar och kvällar.
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Sätter du med en botten längds avstånd (räknat med 40 graders lutning) så får du skuggning av raden framför om solen går under 40 grader, med 1.5 längds mellan rum får du skuggning vid 30 grader, vid 2 längds mellan rum ca 25 grader. Har du en fri horisont? Jag menar går solen ändå ner bakom kullen eller granarna så behöver du ju inte bry dig om vinklar under de måttet. Handritad skiss som visar solskuggning vid olika vinklar och avstånd mellan objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T topmount skrev:
Sätter du med en botten längds avstånd (räknat med 40 graders lutning) så får du skuggning av raden framför om solen går under 40 grader, med 1.5 längds mellan rum får du skuggning vid 30 grader, vid 2 längds mellan rum ca 25 grader. Har du en fri horisont? Jag menar går solen ändå ner bakom kullen eller granarna så behöver du ju inte bry dig om vinklar under de måttet.
Fri horisont söderut, skog kanske 150m i östsydöst-nånting.

Hur mycket påverkar det om bakre raden sitter 50cm högre?
 
L lobbin skrev:
Fri horisont söderut, skog kanske 150m i östsydöst-nånting.

Hur mycket påverkar det om bakre raden sitter 50cm högre?
Det beror ju lite på de andra måtten (hur stor del 50 cm är av total höjden). Men när solen står lågt så kommer ju du få solinstrålning från sidan så frågan är väll om skuggning är ett riktigt problem om du sätter dem med en längds mellan rum.

Du kan lägga in din uppgifter i en beräknings modell
https://pvrowspacingcalculator.com/

Såg någon som sa att höjden x1.2 va en tumregel och de stämmer ju rätt bra med 1 x bredden vid 40 grader
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.