Hej alla,
Supertacksam för lite råd och inspel, är lite ovan men bestämt mig för att försöka prova. Jag tänkte byta några enstaka ruttna liggande fasadbrädor på mitt hus. Jag har identifierat att det är en enkelfasspont 22x145. De sitter på olika höjd (se bild) och är i olika längd. Min utgångspunkt är att försöka undvika att byta de som är hela, kan förstås vara fukt bakom men hoppas inte det. Jag har nu fått lite olika tips hur gå till väga men skulle vara väldigt tacksam för höra vad ni anser.

Skadad träpanel vid ett fönster som visar tecken på röta och fuktskador. Illustration av träplankas profil med mått och detaljerade ytbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg av ett hus med måttangivelser skrivna bredvid fyra skruvhål som markeringar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker följande:

1. Använda spikutdragare för att få ut spik
2. Multiverktyg att skära av aktuell bräda på mitten för att sedan ta loss båda delar
3. Använda multiverktyget på den nya brädan för att skära bort ena kanten på sponten i (U:et) vet inte vad den delen av sponten kallas. Detta för att lättare få hela brädan på plats på fasaden
4. Spika fast
5. Som ni ser sitter det ett uttag för ytterbelysning längst upp, tänker att jag borrar hål i nya brädan på samma sätt och för igenom elkablarna.

Fungerar detta tror ni? Vad har jag missat? Är det bättre att byta hela vägen upp?
Ser fram emot era kloka synpunkter.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Spontant kapa brädan mitt på spikläkt med multiverktyg. Cirkelsågen känns snabbare om du ska klyva på längden.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Håller med tompa, såga bort Halva sponten med cirkelsåg och anhåll. Annars så låter det som en görbar plan
 
  • Gilla
MGNorr
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Spontant kapa brädan mitt på spikläkt med multiverktyg. Cirkelsågen känns snabbare om du ska klyva på längden.
Tack Tompa, menar du för att få loss den ruttna brädan använda multiverktyg och skära vertikalt på de ställen den sitter på läkten och sedan plocka bort? Är inte risken då att jag måste skära så långt att jag skär in i sponten och U:et på de under- och överliggande brädorna som jag vill ha kvar, eller tänker jag fel?

Går väl mycket snabbare med cirkelsågen som du säger. Men aldrig använt cirkelsåg men det får väl bli en första gång kanske.
 
Föreslår att du slår igenom befintlig spik med en spikdrivare, sen klyver du panelen på längden med vinkel på bladet. Då kan du sen lyfta ut halvorna. Sen montera ny panel enligt tidigare förslag
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
M MGNorr skrev:
Tack Tompa, menar du för att få loss den ruttna brädan använda multiverktyg och skära vertikalt på de ställen den sitter på läkten och sedan plocka bort? Är inte risken då att jag måste skära så långt att jag skär in i sponten och U:et på de under- och överliggande brädorna som jag vill ha kvar, eller tänker jag fel?

Går väl mycket snabbare med cirkelsågen som du säger. Men aldrig använt cirkelsåg men det får väl bli en första gång kanske.
Jag menade att du skulle klyva brädan horisontellt på mitten innan du plockade bort den så att du inte skadar denoch sedan för att ta bort ena läppen på den nya. Sänksåg med skena är ännu bättre
 
  • Gilla
MGNorr
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.