T
Hej!
Jag undrar vilken storlek på jordkabel N1XV man behöver för att ha den cirka 40-50 meter ut i trädgården för att driva lite trädgårdsbelysning. Ska kopplas in i en stolpe med strömuttag där ute.
Svart stolpe med strömuttag placerad på en träplattform omgiven av grön buskage och svarta stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer kopplas 2 st 6W skymningslampor motsvarande 45w.


Tänkte på N1XV
3g1,5mm² eller 3g 2,5mm² ? Att köpa en 50meters förpackning.
Eller ska jag fundera på Draka Aceflex Jordkabel RV-K 3g1.5 ? Större av den blir för dyr..
När man läser flera trådar här om jordkabel och längd blir man fundersam om ohm resistans storlek motstånd späningsfall mellan elmätare-elcentral matningspunk mm . Det finns ju skarvkabelvindor på 25 meter å så...kopplar jag ihop två sådana som har 3x1.5 så har jag ström dit men går ju inte gömma sådan i mark så därför jordkabel N1XV.

Sen undrar jag om den kabeln är så smidig och hanterbar att man kan montera en stickkontakt på den så kan den sättas i ett strömuttag vid altanen och aldrig mer röras eller måste den in i en kopplingsdosa ?

Finns 3x16A i huset.
Jordfelsbrytare för altan. Ny elcentral med Jordfelsbrytare.
Kronbrytare inne för att stänga av strömmen till altan och vägglampa.

Har alternativen:
1: Gå upp till befintlig dosa utsida vägg vid altanen.
Den har en kabel som går till strömuttag på altan. Då kommer ström ligga på konstant och ingen möjlighet att bryta förutom att stänga av på kronbrytaren inne. Då släcks både altanen och jordkabel.
Hade varit bra att kunna bryta just jordkabel till trädgårdsbelysningen bara också ifall man vill stänga strömuttagen där ute av någon anledning, vilket leder till alternativ 2.

2: Dra kabel N1XV till en ny egen dosa på väggen och en lämplig kabel därifrån till ett vägguttag.
Enkelt att stänga av strömmen till stolpen ute i trädgården. Alternativt lämplig ek kabel till en knappbrytare vidare till befintlig matande dosa.
 
Redigerat:
Om du har löst lite trådar så bör du ha hittat nåt hundratal som anger vilka faktorer som behövs för att kunna svara på frågan. Den första faktorn är hur mycket du önskar kunna belasta uttagena med. Är du verkligen säker på att 12 W räcker? Det kanske tillkommer en häcksax och i värsta fall en kompostkvarn? Fundera igen på om man bör dimensionera för 12 W, 1300 W, 2300 W eller 3600 W. Kostnaden varierar.

Nästa faktor för att kunna dimensionera ledningen är förimpedansen. Men vi kan också skjuta lite från höften och hålla oss inom goda marginaler. Då skulle det se ut ungefär så här:
12 W (0.5-2A): 3 km 1.5 mm²
1300 W (6 A): 100 m 1.5 mm²
2300 W (10 A): 45 meter 1.5 mm² eller 80 meter 2.5 mm²
3600 W (16 A): 45 meter 2.5 mm² eller 100 m 6 mm²

Det normala fallet 10 A / 2300 W ligger alltså på gränsen för 1.5 mm². Det beror vilken typ av säkring man kan använda. Om ledningen kopplas på en egen säkring direkt från elcentralen så går det att pussla ihop. Men spänningsfallet kan bli besvärande, så räkna med 2.5 mm² för detta fall. Kan ni nöja er med 6 A / 1300 W så räcker 1.5 mm² gott.
T Thamas skrev:
Eller ska jag fundera på Draka Aceflex Jordkabel RV-K 3g1.5 ?
Spelar ingen roll, välj den som är billigast.
T Thamas skrev:
Det finns ju skarvkabelvindor på 25 meter å så...kopplar jag ihop två sådana som har 3x1.5 så har jag ström dit men går ju inte gömma sådan i mark så därför jordkabel N1XV.
Jordkabeln innebär en fast installation av uttag i trädgården, och då behöver man alltså dimensionera för att kunna plugga in åtminstone 25 meter skarvsladd i detta uttag.
T Thamas skrev:
Sen undrar jag om den kabeln är så smidig och hanterbar att man kan montera en stickkontakt på den så kan den sättas i ett strömuttag vid altanen och aldrig mer röras eller måste den in i en kopplingsdosa ?
Nej, ingen stickpropp på varken N1XV eller RV-K. Det är kraftkablar/installationskablar. Och därmed inget uttag på sladden i trädgården utan det är fast anslutning i uttagsstolpen som gäller.
T Thamas skrev:
2: Dra kabel N1XV till en ny egen dosa på väggen och en lämplig kabel därifrån till ett vägguttag.
Nej, så gör man inte.
3. Helst dra jordkabeln, via tvåpolig strömbrytare, raka vägen till elcentralen. Då kan man välja en säkring som medger en viss area på kabeln. I andra hand kan den kopplas in på gruppledningen för altanen, men då är det fallet 10 A / 2300 W som gäller. Det bör väl gå att ge den en egen strömbrytare för det. Den främst anledningen är att ge möjlighet till att lägga altan och trädgård på en egen JFB. För eller senare kryper det inte fukt i uttaget i trädgården som annars släcker hela huset. En tvåpolig strömbrytare är en kompromiss för då kan du manuellt bryta bort trädgården så att JFBn går att återställa.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är du verkligen säker på att 12 W räcker? Det kanske tillkommer en häcksax och i värsta fall en kompostkvarn? Fundera igen på om man bör dimensionera för 12 W, 1300 W, 2300
Absolut kan en häcksax, grästrimmer, tigersåg kan såklart tillkomma
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nästa faktor för att kunna dimensionera ledningen är förimpedansen. Men vi kan också skjuta lite från höften och hålla oss inom goda marginaler. Då skulle det se ut ungefär så här:
12 W (0.5-2A): 3 km 1.5 mm²
1300 W (6 A): 100 m 1.5 mm²
2300 W (10 A): 45 meter 1.5 mm² eller 80 meter 2.5 mm²
3600 W (16 A): 45 meter 2.5 mm² eller 100 m 6 mm²
Absolut har jag läst om den berömda förimpedansen. Är dina angivna längder enkelväg eller dubbla tänkta längt? Man ska tydligen beräkna med dubbla sträckan man har..20m ska räknas på 40m om jag förstod rätt
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det normala fallet 10 A / 2300 W ligger alltså på gränsen för 1.5 mm². Det beror vilken typ av säkring man kan använda. Om ledningen kopplas på en egen säkring direkt från elcentralen så går det att pussla ihop. Men spänningsfallet kan bli besvärande, så räkna med 2.5 mm² för detta fall. Kan ni nöja er med 6 A / 1300 W så räcker 1.5 mm² gott.
Det kan man troligen nöja sig med.
Men jag tänker, tar man 2.5 mm² (ca 300kr mer) så finns bra marginal för längden 40-50m utan riskera för mycket späningsfall om jag tänker rätt. På 10A c10 brytare i centralen.
Altanen ligger på en sådan och finns jfb på den slingan och en dosa på utsidan där kabeln kan kopplas in. Eventuellt en brytare på väggen innan
dosan då Vit IP54-klassad kapslad vridströmställare med vridreglage och texten IP54.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ biltemas
IP54, 2-polig. 16 A. 230 V.

Eller Kapslad vridströmställare av termoplast, IP44, 2-polig med genomgående införingshål.
Kapslad vridströmställare Nordic, IP44

Kapslad strömbrytare av termoplast med snabbanslutning av ledarna. Dubbla anslutningar per fas. Genomgående införingshål med
strypnipplar. 10AX, 250V. 2-polig


Atta ta in den i huset till centralen blir inte kul . Mexitegelfasad, iofs centralen precis innanför väggen men ändå. Vill hålla den ute.

Läste man kunde ta 2,5mm² på 10A ibland för undvika värme och späningsfall. Kabeln tål mer och mindre motstånd. Säkringen löser väl ut lika ändå som om de vore 1,5mm². ?
Men inte åt andra hållet, mindre kabel på typ 16A, då ryker kabeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I andra hand kan den kopplas in på gruppledningen för altanen, men då är det fallet 10 A / 2300 W som gäller. Det bör väl gå att ge den en egen strömbrytare för det. Den främst anledningen är att ge möjlighet till att lägga altan och trädgård på en egen JFB. För eller senare kryper det inte fukt i uttaget i trädgården som annars släcker hela huset. En tvåpolig strömbrytare är en kompromiss för då kan du manuellt bryta bort trädgården så att JFBn går att återställa.
Det är detta alternativ som gäller då.
Det går sätta 2-polig brytare på vägg innan dosan.
Kanske denna om det är 10a säkring då.
Vit kapslad vridströmställare IP44 av termoplast med snabbanslutning, 2-polig 10AX.
Kapslad vridströmställare Nordic, IP44
Kapslad strömbrytare av termoplast med snabbanslutning av ledarna. Dubbla anslutningar per fas. Genomgående införingshål med
strypnipplar. 10AX, 250V. 2-polig

Biltemas brytare var för 16A.
Vet ej om det egentligen spelar någon roll, men högre skyddklass på den: IP54, 2-polig. 16 A. 230 V.

Jfb finns där. Skulle det bli fukt/något annat som ställer till det och det slår ifrån så slocknar altanen också. Då kan man bryta strömmen ut till trädgården och återställa så får man altanen tillbaka iallafall och kan undersöka sedan, med strömmen avslagen i centralen för säkerhets skull.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nästa faktor för att kunna dimensionera ledningen är förimpedansen. Men vi kan också skjuta lite från höften och hålla oss inom goda marginaler. Då skulle det se ut ungefär så här:
12 W (0.5-2A): 3 km 1.5 mm²
1300 W (6 A): 100 m 1.5 mm²
2300 W (10 A): 45 meter 1.5 mm² eller 80 meter 2.5 mm²
3600 W (16 A): 45 meter 2.5 mm² eller 100 m 6 mm²

.
Har också tänkt dra en kabel, i nedgrävd i gult rör, ca 30 meter till ett uthus för att sätta ett uttag där och sedan vidare ca 10 meter till ny ytterbelysning.
Funderar på om jag ska gå upp på 2,5 mm² för att klara att köra tex grovdammsugare i uttaget?
Främst kommer uttaget användas till 2 st 10w strålkastare.

Funderar också över om jag ska ta 3 ledare eller fler för att kunna bryta belysning och uttag separat via en strömbrytare i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.