Hej,

Hus byggt -79 och flyttade in i somras. Frånluftsfläkten sitter över köket, precis vid altanen. Styrs inte alls via köksfläkten utan genom en potentiometer (eller liknande vred) från kattvinden på övervåningen. Fläkten surrar ständigt, låter som att något lager är kass, så jag öppnade på taket för att se om det var någonting uppenbart.

Tre problem;
1) Fläkten startar inte igen. Efter att jag öppnade huven har den inte gått igång. Jag har mätt och det är matning fram men den är stendöd.
2) Hela kåpan på insidan är lös, antar att det inte ska se ut så? Känns som att fläkten även suger uteluft.
3) Alla ventilationare är så upptagna att de inte tar jobb av privatpersoner. Tips på hur jag kan lösa detta själv?

Tacksam för all hjälp! Inga plåtslagarkunskaper öht men jag har bytt en hel del fläktar och liknande i tidigare arbetsliv.
En smutsig och spindelvävstäckt fläktinstallation med synliga trådar och delvis brutet fläkthjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen luftkanal på husets sida med synlig isolering och några elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smutsig fläkt inuti ett ventilationsaggregat med synliga damm och smutspartiklar samlade runt fläktbladen och inuti enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en dammig och smutsig typskylt på en motor med tekniska specifikationer och tillverkarlogotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Första gången och 1 till
  • Laddar…
F
Jag fick min fläkt, en SVF-9, nedmonterad av takläggarna när vi fixade taket. När jag skulle montera tillbaks och få igång den igen var den stendöd så jag köpte en ny...
Vid monteringen av den nya insåg jag att felet egentligen var att piggen i huven inte passade in och tryckte på knappen i dosan (gråvit plast i ett hål i plåten) varför strömmen aldrig kopplades på. Det har du säkert koll på men eftersom du skrev att "hela kåpan på insidan är lös" så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter där.
PS: Jag har en begagnad SVF-9 som troligen är helt ok...D.S
 
Vi har en snarlik historia i vårt hus från 1977 (en SVAB men en annan modell). I alla fall min fläktmotor finns fortfarande att beställa som reservdel och förhoppningsvis gäller det din också om du vill testa att byta. Är det ett Alliance-system? Man kan ju misstänka det, men då brukar ju styrningen sitta i kåpan till köksfläkten.
För egen del ska jag uppgradera till en fläkt med EC-motor. Jag beställt en takfläkt från Östbergs (TKS 400 C1 EC | H. Östberg - H. Östberg (ostberg.com) som jag hoppas kunna montera dit, men har inte kommit så långt i processen ännu så vet inte om den kommer gå att få upp på befintlig takhuv. De har ju även en AC-variant TKS 400 C1 | H. Östberg - H. Östberg (ostberg.com)
 
Redigerat:
F Frågan skrev:
Jag fick min fläkt, en SVF-9, nedmonterad av takläggarna när vi fixade taket. När jag skulle montera tillbaks och få igång den igen var den stendöd så jag köpte en ny...
Vid monteringen av den nya insåg jag att felet egentligen var att piggen i huven inte passade in och tryckte på knappen i dosan (gråvit plast i ett hål i plåten) varför strömmen aldrig kopplades på. Det har du säkert koll på men eftersom du skrev att "hela kåpan på insidan är lös" så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter där.
PS: Jag har en begagnad SVF-9 som troligen är helt ok...D.S
Kila in en mejsel för att pressa in den brytaren under den grå plasten och nu är fläkten igång igen, tack för tipset!

Tjutet/gnisslet kvarstår men när fläkten går med huven öppen är det helt tyst. Misstänker att det är något ljud som skapas när det blir tryck i kanalerna.

Krävs lite plåtarbete för att allt ska vara ok, men ingen ny fläkt iaf. Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Vi har en snarlik historia i vårt hus från 1977 (en SVAB men en annan modell). I alla fall min fläktmotor finns fortfarande att beställa som reservdel och förhoppningsvis gäller det din också om du vill testa att byta. Är det ett Alliance-system? Man kan ju misstänka det, men då brukar ju styrningen sitta i kåpan till köksfläkten.
För egen del ska jag uppgradera till en fläkt med EC-motor. Jag beställt en takfläkt från Östbergs (TKS 400 C1 EC | H. Östberg - H. Östberg (ostberg.com) som jag hoppas kunna montera dit, men har inte kommit så långt i processen ännu så vet inte om den kommer gå att få upp på befintlig takhuv. De har ju även en AC-variant TKS 400 C1 | H. Östberg - H. Östberg (ostberg.com)
Står inför samma ingrepp. Funkade den fläkten i bef huv?
Med vänlig hälsning, Kristoffer
 
Ja, den funkade fint på min huv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.