Hejsan!
Det blir snart hos mig det stora arbetet med dränering.
För att container och arbetsmaskiner ska kunna komma in i min trädgård från gatan måste jag ta bort en betongpelare (den till höger på bilden). Denna är i original från 1927 och jag undrar om man kan på ett fint sätt såga av den och sedan sätta tillbaka den?
Eller ska jag tänka att jag måste göra en ny pelare (den till vänster har vi gjort för några år sedan och gjutit, den är ok). Tacksam för förslag/ Jenny
 
  • Vit trädgårdsgrind framför en enfamiljsvilla med tegeltak och vita väggar, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor maskiner skall dom ha in egentligen? Dränering brukar gott och väl räcka med en 2.8tonare om man inte heller skall förstöra hela tomten.
 
  • Gilla
jenny green
  • Laddar…
Beroende på hur den sitter nere i marken är det kanske bara att gräva runt om och dra upp den?

I förra huset drog jag upp en stor liknande betongstolpe. Den hade de tidigare ägarna några år tidigare flyttat från andra sidan tomten.
 
  • Gilla
ErlingN och 3 till
  • Laddar…
Gräver ni bara rent runt den så flyttar grävare den på några minuter och fyller hålet med kross. Sen när allt klart är den sista åtgärden att gröva grop och ställa den på plats igen.
Ha bara en plats att ställa den under tiden där den inte är i vägen.
 
  • Gilla
jenny green
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur stor maskiner skall dom ha in egentligen? Dränering brukar gott och väl räcka med en 2.8tonare om man inte heller skall förstöra hela tomten.
De ska ställa en container på tomten och ända vägen in är harifrån. Containern är 2,4m bred.
Frågan är om man kan sätta containern på gatan?
 
tensiden tensiden skrev:
Beroende på hur den sitter nere i marken är det kanske bara att gräva runt om och dra upp den?

I förra huset drog jag upp en stor liknande betongstolpe. Den hade de tidigare ägarna några år tidigare flyttat från andra sidan tomten.
Som jag ser den så är den fast med nederdelen som är som en liten mur. Alltså inte att bara gräva runt och sen ta upp. vet med mig om att den har armering i sig, skicket på betongen verkar vara ok, men det vet jag inte 100%
 
Z z_bumbi skrev:
Gräver ni bara rent runt den så flyttar grävare den på några minuter och fyller hålet med kross. Sen när allt klart är den sista åtgärden att gröva grop och ställa den på plats igen.
Ha bara en plats att ställa den under tiden där den inte är i vägen.
Den sitter på den låga gjutna getongmuren (se bild) så jag tror inte att det bara är att gräva och flytta.
Min tanke är att (om det går) att såga (?) av den längst ner och ta bort, för att sedan sätta tillbaka och gjuta fast.
 
Muren ser ut att vara gjuten i efterhand mot stolparna. Bila lite runt stolpen för att frilägga den från muren, så är det inte otänkbart att det bara är att dra upp. Eller så sitter det armeringsjärn mot muren (kapa med vinkelslip för att återanvända dom när du fäster stolpen nästa gång). Alernativt finns det något undertill som stolpen fäster i, men det ser du om du gräver 10-20cm ner.

Tror inte det är så blodigt. Jag räknar med att du kan få upp stolpen hel och återanvända den som du vill.
 
  • Gilla
jenny green
  • Laddar…
Bifogar bild på hur jag tolkar att det kan se ut.
Gul är hur stor jag tror att stolpen är.
Röd armeringsjärn i stolpen utifrån hur det sett ut när jag tagit likadana stolpar innan.
Grön eventuella armeringsjärn för att fästa i muren. Oklart om de finns.
Vit staketstolpe markerad med gul, röd och grön färg för att illustrera dimensioner och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Muren ser ut att vara gjuten i efterhand mot stolparna. Bila lite runt stolpen för att frilägga den från muren, så är det inte otänkbart att det bara är att dra upp. Eller så sitter det armeringsjärn mot muren (kapa med vinkelslip för att återanvända dom när du fäster stolpen nästa gång). Alernativt finns det något undertill som stolpen fäster i, men det ser du om du gräver 10-20cm ner.

Tror inte det är så blodigt. Jag räknar med att du kan få upp stolpen hel och återanvända den som du vill.
Tack! Vi ska försöka så får vi se om den håller eller vad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.