G
Aaake37 skrev:
Ja vi är överens om att staten strikt måste begränsa möjligheterna att låna annars kommer Svensson sätta sig i skiten. Svensson är helt oförmögen att ta hand om sin egen ekonomi och ta ansvar utan måste begränsas kraftigt.

Jag har bott i Vasastan de senaste 4 åren. Högst priser på lägenheter i Sverige. Jag såg vad som komma skulle och sålde till rekordpris i våras och hyr nu och väntar ut en bra villa till familjen.

Min ränta var under 1% men självklart hade jag klarat 4-5% ränta och 4 dubblade elpriser. Det hade såklart inte varit KUL men eftersom jag har någon form av koll på läget och tar ansvar hade jag inte belånat mig mer än så.

Det är ett jävla gnäll i Stockholm över att man "ju inte har något val" vilket är totalt bullshit när man bor i typ Vasastan eller i de villor jag nu kollar på som ligger över 10msek i pris.
Klart man har ett val men om jobb och familj är i Stockholmsområdet och är två med bra jobb, måste man då flytta till Hälsingland? Radhus i Tumba kanske då blir valet om Bromma, Enskede osv är alldeles för dyrt. Man hoppas ju på att politikerna inte ska ställa till det för mycket.
 
Aaake37 skrev:
Men bankernas KALP kalkyl är också på en nivå att det är löjligt låg levnadsstandard vid 6-7% ränta. Typ att en barnfamilj ska klara sig på kanske 10-15k efter att boendet ät betalt. Detta när man sitter i en villa i periferin där det typ är omöjligt att bo utan två bilar tex. Det togs ingen höjd öht för inflation i någonting heller vilket nu skapar enorma problem.

Bankerna har varit alldeles för generösa. När jag köpte min senaste bostad satt bankmannen och försökte hetsa mig att låna mer för att min belåningsgrad var "för låg"

Bankerna vill ALLTID låna ut så mycket pengar som möjligt. Begränsas de inte skapar de en katastrof som de gjorde vilket skapade 90-talskrisen
Det låter som att det är olika beroende på vilken bank man går till då.

Men det vanliga är 7tkr per vuxen och typ 3tkr per barn efter att lånet och driften och bilar är betalda. Inte helt orimiligt?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Däremot så är du ju av med leasingen inom 1-3 år max. Du riskar inte att vara tvungen att sälja bilen till flera miljoner i förlust.
Finns det inga sätt att bli av med ett dyrt leasingkontrakt på en bil snabbt. Tänkte vad som händer ifall bilen råkar ut för en olycka som innebär totalskada.. Eller får man bara en ny bil då?
 
A
L lbgu skrev:
Finns det inga sätt att bli av med ett dyrt leasingkontrakt på en bil snabbt. Tänkte vad som händer ifall bilen råkar ut för en olycka som innebär totalskada.. Eller får man bara en ny bil då?
Det tar trafikförsäkringen
 
A
M mlb88 skrev:
Det låter som att det är olika beroende på vilken bank man går till då.

Men det vanliga är 7tkr per vuxen och typ 3tkr per barn efter att lånet och driften och bilar är betalda. Inte helt orimiligt?
Det beror ju på. Väldigt enkelt att efterhand dra på sig kostnader bankerna inte känner till vilket de flesta gör.

Annars, gränsfall. Att "bara" ha 20k efter skatt att försörja en familj med två barn och två vuxna på om man dessutom ska underhålla en stor villa är väldigt skakigt. Inte undra på att bostadspriserna sjunker som en jävla sten vid räntehöjningar
 
Aaake37 skrev:
Det beror ju på. Väldigt enkelt att efterhand dra på sig kostnader bankerna inte känner till vilket de flesta gör.

Annars, gränsfall. Att "bara" ha 20k efter skatt att försörja en familj med två barn och två vuxna på om man dessutom ska underhålla en stor villa är väldigt skakigt. Inte undra på att bostadspriserna sjunker som en jävla sten vid räntehöjningar
Ja det är ju det, men ändå är det boräntorna som får mest uppmärksamhet... Inte de dåliga beslut som tagits i övrigt.

20 tkr vid 7% ränta ja. Men än är vi bara halvvägs till 7% vilket betyder att det finns mer pengar över varje månad

Vi kan lagstifta och reglera hur mycket som helst men det som verkligen skulle hjälpa är att utbilda våra barn i ekonomi så att de vet vad som är rimligt att lägga på tex boende eller bilar när de blir vuxna. Samt hur man sparar till en kontantinsats eller något annat.
 
A
M mlb88 skrev:
Ja det är ju det, men ändå är det boräntorna som får mest uppmärksamhet... Inte de dåliga beslut som tagits i övrigt.

20 tkr vid 7% ränta ja. Men än är vi bara halvvägs till 7% vilket betyder att det finns mer pengar över varje månad

Vi kan lagstifta och reglera hur mycket som helst men det som verkligen skulle hjälpa är att utbilda våra barn i ekonomi så att de vet vad som är rimligt att lägga på tex boende eller bilar när de blir vuxna. Samt hur man sparar till en kontantinsats eller något annat.
Tja. Inte så att alla högutbildade jag känner inte maxbelånar sig.

Varför ska Sverige ha västvärldens mest generösa regler för bolån? Vi har iom fått världens högst belånade befolkning. Varför inte reglera fram en vettig amorteringskultur som andra västländer?

Det är ju smärtsamt uppenbart att Svensson inte klarar av att ta ett rimligt ansvar själv. Utbildad eller ej. Att tro att du kan ge bankerna fria tyglar och "utbilda" fram ansvar är extremt naivt och exakt den typen av tänk som satt Sverige där vi nu är
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
Aaake37 skrev:
Varför ska Sverige ha västvärldens mest generösa regler för bolån? Vi har iom fått världens högst belånade befolkning. Varför inte reglera fram en vettig amorteringskultur som andra västländer?
Därför att våra politiker ville det, har ju skapat omsättning och massor av skatteintäkter och nu rasar luftslottet.

Som du skiver så kommer banker aldrig ta något sammhällsansvar, de kommer ta alldeles för höga risker. Bevisen finns i historien.
 
Aaake37 skrev:
Tja. Inte så att alla högutbildade jag känner inte maxbelånar sig.

Varför ska Sverige ha västvärldens mest generösa regler för bolån? Vi har iom fått världens högst belånade befolkning. Varför inte reglera fram en vettig amorteringskultur som andra västländer?

Det är ju smärtsamt uppenbart att Svensson inte klarar av att ta ett rimligt ansvar själv. Utbildad eller ej. Att tro att du kan ge bankerna fria tyglar och "utbilda" fram ansvar är extremt naivt och exakt den typen av tänk som satt Sverige där vi nu är
Jag menar inte att de ska bli civilekonomer, jag menar sund hushållning med pengar.


Jag tror att utbildning leder till en bättre grund att stå på när du ska fatta beslut precis som att man inhämtar information och inte bara tar ett beslut hux flux.
Visst kan man kombinera det med en strängare reglering av hur utlåning ska ske för att få en bättre effekt med.
 
Aaake37 skrev:
Det tar trafikförsäkringen
Ja då är det kanske svårt att krångla sig ur dessa avtal. Man kan tycka att de är utformade på ett sätt som är till stor nackdel mot konsumenten (vet ej om konsumentlagstiftning kan hjälpa). Samtidigt har väl de som tecknat dessa avtal valt att ta en risk där bilen kan bli nästan hur dyr som helst utan möjlighet att säga upp det.
 
A
M mlb88 skrev:
Jag menar inte att de ska bli civilekonomer, jag menar sund hushållning med pengar.


Jag tror att utbildning leder till en bättre grund att stå på när du ska fatta beslut precis som att man inhämtar information och inte bara tar ett beslut hux flux.
Visst kan man kombinera det med en strängare reglering av hur utlåning ska ske för att få en bättre effekt med.
Otroligt naivt att tro att detta går att utbilda bort. Folk kommer alltid i stor utsträckning lägga sig på vad banken tillåter. Det är mänskligt och går inte att utbilda bort
 
Aaake37 skrev:
Otroligt naivt att tro att detta går att utbilda bort. Folk kommer alltid i stor utsträckning lägga sig på vad banken tillåter. Det är mänskligt och går inte att utbilda bort
Jag tror till att vi kan utbilda våra barn så att de tar bättre ekonomiska beslut än om de inte får någon utbildning.


Otroligt naivt att tro att allt går att reglera bort med. Ska vi bli en befolkning som inte kan ta ett enda beslut själva? Bättre att staten begränsar varje beslut till ett "rätt" så kan vi ju leva solidariskt i frid och harmoni sen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
M mlb88 skrev:
Jag tror till att vi kan utbilda våra barn så att de tar bättre ekonomiska beslut än om de inte får någon utbildning.


Otroligt naivt att tro att allt går att reglera bort med. Ska vi bli en befolkning som inte kan ta ett enda beslut själva? Bättre att staten begränsar varje beslut till ett "rätt" så kan vi ju leva solidariskt i frid och harmoni sen.
Tja vi har en dokumenterad bostadsbubbla enligt många förståsigpåare och internationella organ. Vi har världens högst belånade befolkning. Andra västländer som har mer strikta regler för bolån har det inte.

Du tror inte att striktare krav hade kunnat göra att detta undviks? Tror du folk hade pistolhotat sig till högre lån i Sverige om kraven var striktare?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Tja vi har en dokumenterad bostadsbubbla enligt många förståsigpåare och internationella organ. Vi har världens högst belånade befolkning. Andra västländer som har mer strikta regler för bolån har det inte.

Du tror inte att striktare krav hade kunnat göra att detta undviks? Tror du folk hade pistolhotat sig till högre lån i Sverige om kraven var striktare?
Det må stämma men det är ju inget problem för alla bostadslån backas av pant i säkerheten. Problemet är ju att folk inte fattar hur mycket de har lånat eller rättare sagt hur mycket av deras lön som går till räntor och amorteringar.

Hade vår befolkning varit lite mer utbildad i hushållsekonomi så kunde de väll för f*n räknat ut hur en höjd ränta skulle påverka deras lån?

Nej för vi har en strikt lag kring vem som får bära skjutvapen i detta land ;)
 
A
M mlb88 skrev:
Det må stämma men det är ju inget problem för alla bostadslån backas av pant i säkerheten. Problemet är ju att folk inte fattar hur mycket de har lånat eller rättare sagt hur mycket av deras lön som går till räntor och amorteringar.

Hade vår befolkning varit lite mer utbildad i hushållsekonomi så kunde de väll för f*n räknat ut hur en höjd ränta skulle påverka deras lån?

Nej för vi har en strikt lag kring vem som får bära skjutvapen i detta land ;)
Fast det handlar inte om uträkningar utan hur eiskbenägna folk är. Och när det gäller bostäder är folk nästan alltid väldigt riksbenägna.

Med din logik borde vi ju inte ha de statliga kraven på hur många X din årsinkomst du får låna, amorteringskrav eller kontantinsats. Vi kunde låna ut 100% av bostädernas värde utan några krav. Det handlar ju bara om att "folk ska fatta" eller hur?

Hur stabil tror du säkerheten känns för de som köpte i vintras till 85% belåningsgrad? Jag ser villor som nu går runt 25% lägre än vad de gick för i vintras..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.