Tjabba!

Japp, det finns liknande trådar och där finns många olika "lösningar" men vill bolla lite funderingar mer er kära proffs.

Ska påbörja renoveringen av andra våningen på vårt 1,5 plans hus från 70 talet, alltså klassisk rektangel. I söderläge (högra delen på bild) finns ett allrum som ska bli ett sovrum från trappans mest högra del. På planritningen ser det ut som sovrummet blir sjukt litet men bilden är inte helt planenlig. Ritning av en lägenhetsplanlösning med markerade rum såsom sovrum och klädkammare (KLK).

På golvet ligger endast spånskiva och tunn plastmatta och som väntat låter det rätt ordentligt ner till vårt sovrum. Tanken är att åtgärda detta på ett så enkelt och effektivt sätt som möjligt, så att ta loss spånskivorna och pilla med isoleringen är uteslutet. Jag tänker så här; lägga den tjockaste underlagsfoamen jag kan hitta, exempelvis https://www.hornbach.se/shop/Golvun...och-laminat-5mm/7901326/artikel-detaljer.html
ovanpå plastmattan och sen ett parkettgolv på 14mm.

Men kanske borde jag bara dra bort plastmattan, limma på golvgips och sen den tjocka underlagsfoamen och parkett.
Som jag ser det kommer det skapa det angenäma problemet att jag kommer vilja göra likadant på resten av ovanvåningen, annars får jag ju en nivåskillnad och Hasse (robotdammsugaren) är inte överförtjust i nivåskillnader. Däremot behövs inte ljudisoleringen på samma sätt på resten av ovanvåningen då vi bara har ett sovrum på nedre plan och känner inte riktigt att det stör i vardagsrummet när lilltjejen härjar ovanpå det.

Kommer golvgipset ge nånting, eller finns det nån annan smart lösning som jag kanske missat eller avfärdat?


Vill ändå passa på att bjuda på några mäklarbilder på ovanvåningen från när vi köpte huset. PANEL DELUXE!
Tänker ge panelen ganska många skruv/spik i takstolarna så den verkligen klarar vikten av nya gipsskivor.
Interiör av ett vardagsrum med träbeklädd tak och väggar, läderfåtölj, och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av vardagsrum med lutande tak, vit tegelvägg och klassisk kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med träpaneler och takfönster, soffa och fåtölj, krukväxter och kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DaniëlvanWuijkhuijse2020
  • Laddar…
T
M Mohlajn skrev:
Tjabba!

Japp, det finns liknande trådar och där finns många olika "lösningar" men vill bolla lite funderingar mer er kära proffs.

Ska påbörja renoveringen av andra våningen på vårt 1,5 plans hus från 70 talet, alltså klassisk rektangel. I söderläge (högra delen på bild) finns ett allrum som ska bli ett sovrum från trappans mest högra del. På planritningen ser det ut som sovrummet blir sjukt litet men bilden är inte helt planenlig.[bild]

På golvet ligger endast spånskiva och tunn plastmatta och som väntat låter det rätt ordentligt ner till vårt sovrum. Tanken är att åtgärda detta på ett så enkelt och effektivt sätt som möjligt, så att ta loss spånskivorna och pilla med isoleringen är uteslutet. Jag tänker så här; lägga den tjockaste underlagsfoamen jag kan hitta, exempelvis [länk]
ovanpå plastmattan och sen ett parkettgolv på 14mm.

Men kanske borde jag bara dra bort plastmattan, limma på golvgips och sen den tjocka underlagsfoamen och parkett.
Som jag ser det kommer det skapa det angenäma problemet att jag kommer vilja göra likadant på resten av ovanvåningen, annars får jag ju en nivåskillnad och Hasse (robotdammsugaren) är inte överförtjust i nivåskillnader. Däremot behövs inte ljudisoleringen på samma sätt på resten av ovanvåningen då vi bara har ett sovrum på nedre plan och känner inte riktigt att det stör i vardagsrummet när lilltjejen härjar ovanpå det.

Kommer golvgipset ge nånting, eller finns det nån annan smart lösning som jag kanske missat eller avfärdat?


Vill ändå passa på att bjuda på några mäklarbilder på ovanvåningen från när vi köpte huset. PANEL DELUXE!
Tänker ge panelen ganska många skruv/spik i takstolarna så den verkligen klarar vikten av nya gipsskivor.
[bild] [bild] [bild]
Hasse lär väl knappast uppskatta det men en heltäckningsmatta bör väl ta bort rätt mycket härjande? Går säkert att få i en matchande kulör mot panelen också ;)
 
Ja jo det är ju ett sätt förstås men heltäckningsmatta är nog något vi hoppar
 
Tomture61
Tunga byggmaterial har en förmåga att dämpa ljud .
Tex. golvgips . Att det är tätt är också viktigt .

Luft är också en utmärkt ljuddämpare , nedbyggt tak i rummet under .

Körde med 5 mm foam https://www.bauhaus.se/underlag-xps-maxima-5mm under 14 mm trägolvet .
Nja ......fotsteg hörs iallafall .
 
Redigerat:
Rekommderar att kolla in en produkt som heter ViscoLAM från företaget Chova eller följande produkter från Danosa: Impactodan eller M.A.D. 4. Jag har köpt dessa produkter direkt på tillverkaren på Spanien, du får räkna med en hög fraktkostnad men resultatet blir betydligt bättre än 5mm foam från Hornbach. Mina 5 (4mm) rullar för ~40m2 tror jag vägde 250kg+. Jag betalade €250 för materialet och fraktkostnaden tror jag låg på runt €150. Vikten är 6.5kg/m2, om jag hittat rätt information angående foamen (5mm) du länkade så väger den ~198g/m2. Dvs, 32 gånger mindre fast den är tjockare.

Förutom vikten så är duken flexibel, vilket gör att den absorberar ljud mycket bättre jämfört med att lägga något tungt och stelt material som gipsskivor/spångolv.

Förstår inte heller om du tänkt att göra ingreppet på både golv och tak? Om du ska göra något med innertak på går ViscoLAM även att köpa med lim, så går utmärkt att montera i taket och sedan gips ovanpå. Är dock ett helvette att jobba mot taket.

En annan sak som jag har hört ger utmärkt resultat när det kommer till ljudisolering men inte testat själv: Vattenburen golvvärme
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.