Hej,
Jag har nyligen blivit husägare i helgen. Det finns ju såklart ganska mycket att tänka på.
Men till en början så vill jag fråga lite kring dessa gamla ventiler på våra radiatorer i huset. Dem flesta verkar fungera som sig bör, men i badrummet så märkte jag igår att en ventil läcker när jag försökte justera den. Fick den inte riktigt tät igen. (Försökte inte skruva bort den helt eftersom klockan var närmare 23.00).
Jag vill ju såklart byta ut dessa successivt, men vet inte riktigt hur jag ska börja?
Närbild på ett kakelbeklätt badrum med fokus på en vit keramisk spak på en duschblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit elementrörinstallation mot blå kakelvägg med termostatventil och skyddshylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag skruva ut skruven, rengöra och täta?
Eller är jag då tvungen att byta termostat direkt?
Vad för adapter eller ventil behöver jag för att byta termostat?
Tacksam för hjälp. :D
 
Okej, ska börja med att öppna upp den och kolla packboxen, täta om det går.
Om jag behöver byta insatsen så är det ju lika bra att byta termostat samtidigt.
Något speciellt man ska tänka på i val av termostat?
Är väldigt ny inom VVS/värme. Så tackar för hjälpen
 
Du har ingen termostat på det elementet, det är enbart ett vred.
Och med bvp så bör du trimma in systemet så behovet av termostater minimeras.
Ska villigt erkänna att jag inte har koll på hur de nya bvp fungerar och kan hantera termostater utifrån att de kan reglera mera gällande kompressorer och cirkulationspumpar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Så då är det alltså rätt att eventuellt bara byta insats och behålla ventilen?
Läste i något annat inlägg att om man hade BVP och termostat så borde man ändå hålla alla termostater helt öppna. Men kanske är lika bra att kolla med installatören av BPV-pumpen.
 
Om det läcker är det ventilen du byter och brukar vara i axel till vredet/ratten.
Och med öppna är sanning med modifikation, det man gjort tidigare är att göra fasta strypningar om det går på utloppet alternativt strypa inflödet med en sådan ratt du har så man får rätt flöde i värmesystemet och rätt värme i rummen.
 
Okej, jag ska åka förbi en VVS-butik påväg hem idag och försöka få tag i rätt ventil.
Enligt förra ägarens som (köpte ett dödsbo) så har hela systemet fungerar felfritt sen installation och jag ser att i alla inkl. Källaren så är samtliga ventiler mer eller mindre helt öppna.
 
Flikar in med följdfrågan om någon har instruktioner/video kring hur man enklast byter ventilhuset på bilden i första inlägget? Använda rörtång och bända upp ovansittande 90-gradersböjen efter att muttern lossats för att sedan lossa själva ventilhuset?
 
M Mikael Schöllin skrev:
Flikar in med följdfrågan om någon har instruktioner/video kring hur man enklast byter ventilhuset på bilden i första inlägget? Använda rörtång och bända upp ovansittande 90-gradersböjen efter att muttern lossats för att sedan lossa själva ventilhuset?
Ja du lossar först muttern på ventilens ovansida och kuvar sedan bort hela ventilen och då kan du behöva hålla i röret med en rörtång.

-Du måste stänga av och tömma systemet innan'

-Varför skall du röra på 90 graders böjen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja du lossar först muttern på ventilens ovansida och kuvar sedan bort hela ventilen och då kan du behöva hålla i röret med en rörtång.

-Du måste stänga av och tömma systemet innan'

-Varför skall du röra på 90 graders böjen?
Menar du att 90-gradarn alltid ska vara fast och underliggande röret med ventilen ska bändas bort efter att muttern lossats? Dvsa att med rörtången drar man i själv underliggande röret? Hört så mkt olika kring detta.
 
Finns en video om hur man byter ventil här på byggahus.se:
 
Har tittat på den filmen tidigare, men inte upplevt att rören här hemma är så "flexibla" i höjd och sidled som på filmen. Det är kanske OK att ta i väldigt mkt för få ventilhuset att komma utanför 90-gradarn för att kunna skruvas loss. Är det "så här man gör" och ingen risk att man skadar något?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.