Har några kubik flis 2-5 som tyvärr har blandats med större fraktioner. Behöver sila bort detta.
Har dock svårt att hitta lämpliga nät/galler som man kan lägga på skottkärran för att sila detta.

Tänkte mig maskstorlek på ungefär 6-7mm.
Har ni något tips på något billigt som finns i vanliga butiker?

Tack!
 
J jockebq skrev:
Har några kubik flis 2-5 som tyvärr har blandats med större fraktioner. Behöver sila bort detta.
Har dock svårt att hitta lämpliga nät/galler som man kan lägga på skottkärran för att sila detta.

Tänkte mig maskstorlek på ungefär 6-7mm.
Har ni något tips på något billigt som finns i vanliga butiker?

Tack!
Granngården har olika sorters nät i den storleken
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Granngården har olika sorters nät i den storleken
Har du något exempel? Lyckas inte hitta något med rätt maskstorlek på deeas hemsida?
 
Det kan väl finnas hönsnät ner till den storleken, men jag skulle nog satsa på något styvare.

Kanske något sånt här, även om det var lite smalt: https://skapamer.se/staltradsnat-6x6-mm-100x40-cm-0-63-mm-silvergra-forzinkat/

Annars brukar man väl iofs. ha långsmala skåror när man siktar snarare än kvadratiska maskor, så ett entrégaller som man skrapar av skorna på kan nog vara en bra MacGyver-lösning annars om du har ett sånt. Men de är kanske ofta lite grovmaskiga.
Rektangulärt entrégaller i metall med långsmala skåror för avskrapning av skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bauhaus.se/entregaller-rektangular-80x40cm-317909
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan väl finnas hönsnät ner till den storleken, men jag skulle nog satsa på något styvare.

Kanske något sånt här, även om det var lite smalt: [länk]

Annars brukar man väl iofs. ha långsmala skåror när man siktar snarare än kvadratiska maskor, så ett entrégaller som man skrapar av skorna på kan nog vara en bra MacGyver-lösning annars om du har ett sånt. Men de är kanske ofta lite grovmaskiga.
[bild]
[länk]
Tänkte faktiskt på entrégaller och jag har ett sådant. Men det är långsmala skåror och där tänkte jag att flis som är större än 6mm kommer glida ner om dom är platta men långa?
 
Ja, just flis är kanske lurigt. Annars brukar det väl inte vara så fasligt noga om man får till en dimension. Beror ju lite på vad du ska ha det till.

Men har du ett entrégaller och bredden känns ok kan du ju alltid skyffla på lite och se om du blir nöjd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, just flis är kanske lurigt. Annars brukar det väl inte vara så fasligt noga om man får till en dimension. Beror ju lite på vad du ska ha det till.

Men har du ett entrégaller och bredden känns ok kan du ju alltid skyffla på lite och se om du blir nöjd.
Ska använda flisen till sättgrus för marksten, så det ska dras av med rätskiva. Därför tror jag större fraktioner kan förstöra lite. Alternativt är att hitta något galler man lägger på entrégallret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.