Hej,

jag har försökt att söka fram informationen men jag blir inte klok på de svaren jag hittat.

vi har ett hus från 1950 med oisolerad grund (källare).
Idag är det rena betongytor i källaren.

Planen är att lyckas lägga laminatgolv utan att riskera fuktvandring eller att golvet förstörs.

Om man skulle välja att lägga blå platonmatta rakt på betongen för att sedan lägga klinkers. Skulle de funka?

Om inte skulle jag vara väldigt tacksam om någon orkade förklara hur jag ska göra (för en amatör som mig) :)
 
Klinker kan du väl lägga direkt på betongplattan?
Vill du ha trägolv så finns svaret om du googlar på ”ventilerade golv”
 
T-dog T-dog skrev:
Klinker kan du väl lägga direkt på betongplattan?
Vill du ha trägolv så finns svaret om du googlar på ”ventilerade golv”
Jag menar såklart lägga Laminatgolv och inte klinkers. Friskrivet av mig :)
 
Samma svar gäller för laminat som för trägolv. Vill man ha ett fuktsäker lösning är det mekaniskt ventilerade golv som gäller. Finns några olika system, och du behöver själv bestämma dig för vilket som passar dig bäst.
 
Är beroende av om det finns fuktvandring i golvet. Tejpa en plats, ca 0,5 kvm, och låt det vara några dagar. Blir det fuktigt så bör du använda någon ventilerande fuktsäkring.
Blir det ingen fukt kan man använda någon enklare form av fuktsäkring, det finns t.ex. foam med sådan.
 
Osäker på om jag skulle chansa. Jag rev ett gammalt golv som lagts direkt på oisolerad betongplatta. Det såg fördjävligt ut där under, trots att den som la golvet försökt med enklare fuktsäkring av något slag. Alla reglar var kraftigt angripna av svartmögel...
 
Hadiiz Hadiiz skrev:
Jag menar såklart lägga Laminatgolv och inte klinkers. Friskrivet av mig :)
Varför vill du lägga laminatgolv? Torde bli lika kallt med laminat som dagens betonggolv, om det är estetiska skäl så kanske måla golvet också är ett alternativ att beakta.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klinker med några snygga mattor på när det blir vinter är det säkraste i ert fall.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Osäker på om jag skulle chansa. Jag rev ett gammalt golv som lagts direkt på oisolerad betongplatta. Det såg fördjävligt ut där under, trots att den som la golvet försökt med enklare fuktsäkring av något slag. Alla reglar var kraftigt angripna av svartmögel...
Du skall använda material som är avsett för fuktsäkring/ångspärr och täcka hela golvytan.
Ett exempel, men finns många fabrikat.
https://www.bauhaus.se/underlag-extra-aqua-stop-3mm#go-to-description
 
T-dog T-dog skrev:
Varför vill du lägga laminatgolv? Torde bli lika kallt med laminat som dagens betonggolv, om det är estetiska skäl så kanske måla golvet också är ett alternativ att beakta.
Se tidigare svar med länk och blir inte alls lika hårt som enbart målad betong.
Har det i källare -60 och med både laminat och trägolv,
Snickarrum med målat golv och tvättstuga/bastu/relax/förråd med klinker.
Så man använder det som passar bäst.;)
 
A AndersS skrev:
Se tidigare svar med länk och blir inte alls lika hårt som enbart målad betong.
Har det i källare -60 och med både laminat och trägolv,
Snickarrum med målat golv och tvättstuga/bastu/relax/förråd med klinker.
Så man använder det som passar bäst.;)
Kan bara hänvisa till mina egna anekdotiska erfarenheter. Det låg en ångspärr på mitt betonggolv, 20 år senare visade det sig att den inte fungerade alls.

För mig var det viktigt med varma golv. Och med begränsad takhöjd blev det så att jag bilade bort det gamla betonggolvet. Grävde ut, isolerade och gjöt nytt golv med vattenburen golvvärme. Kostade mycket blod, svett, tårar och pengar. Men är nog det smartaste jag gjort ☺️ dvs en riktig lösning på mitt grundproblem.
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Altanmatta är ett alternativ som ger ett golv som det går utmärkt att gå barfota på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Varför vill du lägga laminatgolv? Torde bli lika kallt med laminat som dagens betonggolv, om det är estetiska skäl så kanske måla golvet också är ett alternativ att beakta.
egentligen är det inte superviktigt att det är laminat.. tanken är att utrymmet ska bli ett ”gym”. Inget gym där det ska slängas vikter i golvet. Ett fysrum. Känns lite halkigt och hårt med klinkers. Kanske finns någon annan typ man kan köra.
 
K Kurtivan skrev:
Altanmatta är ett alternativ som ger ett golv som det går utmärkt att gå barfota på.
intressant! Samma egenskapen som en nålfiltsmatta?
 
A AndersS skrev:
Du skall använda material som är avsett för fuktsäkring/ångspärr och täcka hela golvytan.
Ett exempel, men finns många fabrikat.
[länk]
tack för länken!
Hur länge har ni haft detta?
Så ni har enbart denna under laminatgolvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.