A
Har två rör som är märkta ”värmekabel”.
Ser ut som vanlig 2.5mm kabel som går vidare upptill någon termostat och lite andra saker.

I elskåpet tror jag det sitter saker för utomhusbelysningen och kanske något för trekammarbrunnen.

i garaget finns kallvatten som kommer från huset och vattenburen värme i kulvert.

Ska jag köpa en amperetång för att mäta eller kan det omöjligt vara värmekablar?
 
  • Elcentral med kablar och säkringsdosor, handskrivna etiketter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med kablar och säkringsutrustning, inklusive termorelay och tidsur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med termosstat, säkringar och märkta kablar i en byggprojektsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser ut att vara en komplett installation av värmekabel.
Från vänster till höger. Strömbrytare, dvärgbrytare/automatsäkring, jordfelsbrytare, termostat, Indikeringslampa.
Den röda dioden på termostaten brukar lysa när den kallar på värme.
Prova att vrida upp temperaturen på termostaten så kallar den på värme. Notera först ursprungliga inställningen.

Mät runt en ledare med en tångampermeter. Då ser du om värmekabeln drar ström.
 
Ps själva kablarna ur rören är inte själva värmekabeln, de kan gå till någon dosa först.
Eller så är de kalla delen av värmekabeln... 7 grader plus verkar vara inställda temperaturen

Den Termostaten du har kan och brukar ha en extern givare
 
A
H HSP skrev:
Ser ut att vara en komplett installation av värmekabel.
Från vänster till höger. Strömbrytare, dvärgbrytare/automatsäkring, jordfelsbrytare, termostat, Indikeringslampa.
Den röda dioden på termostaten brukar lysa när den kallar på värme.
Prova att vrida upp temperaturen på termostaten så kallar den på värme. Notera först ursprungliga inställningen.

Mät runt en ledare med en tångampermeter. Då ser du om värmekabeln drar ström.
Tack så mycket!
Om jag mäter med en amperetång så ser jag exakt hur mycket kabeln förbrukar? Kan du rekommendera något märke. Kommer ju inte använda den speciellt mycket… kan kabeln få mer kräm ju kallare det blir? Installationen är från -96, kanske bara fanns på/av på den tiden.
Försöker hitta saker att dra ned på. Värmekabeln i huset stängde jag av för flera år sedan och den behövs inte på vintrarna har jag insett.
 
Tja du ser vad värmekabeln förbrukar för stunden iallafall, fannssjälvbegränsande kabar -96 också men jag gissar på en "på/av" värmekabel

Ang. fabrikat på tångampermeter så spelar det inte så stor roll i ditt fall. den ska kunna mäta AC A
Du kan räkna ut Watt med ström i A x Volt.
exempel 4A x 230V = 920Watt eller 0,92kW
 
A
H HSP skrev:
Tja du ser vad värmekabeln förbrukar för stunden iallafall, fannssjälvbegränsande kabar -96 också men jag gissar på en "på/av" värmekabel

Ang. fabrikat på tångampermeter så spelar det inte så stor roll i ditt fall. den ska kunna mäta AC A
Du kan räkna ut Watt med ström i A x Volt.
exempel 4A x 230V = 920Watt eller 0,92kW
Tackar så mycket!
 
Gissar på att 15 och 16 är till externa temp.givaren

Samt 10 och 11 är 230volt till själva värmekabeln så med en tångamper meter mäter du på ena ledaren exempel den som går till 10
 
A
H HSP skrev:
Gissar på att 15 och 16 är till externa temp.givaren

Samt 10 och 11 är 230volt till själva värmekabeln så med en tångamper meter mäter du på ena ledaren exempel den som går till 10
hur ser den externa tempgivaren ut? Ska ut och kolla imorgon
 
Brukar vara en mjuk kabel/sladd med en liten klump i änden.
Mjuk kabel med metalländen och gul isolering, eventuellt för bygg- och renoveringsbruk.
detta är ett exempel, änden kan vara i plast också.
 
Redigerat:
  • Älska
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.