Fairlane
F fiskbuggaren skrev:
Jag skulle inte kalla det korrekt eftersom varken effekten eller strömmen kommer att bli enligt tabell när man kopplar in sin bil.
Nej, man får det inte till bilen, dvs på så vis är tabellen fel, men om man bara tittar 16A och trefas är maxeffekt korrekt. Jag tycker också tabellen är fel och otydlig, men jag kan förstå hur man tänkt.
 
25 A är stora huvudsäkringar, så mest troligt får du inga problem. Kanske skulle du rent av kunna säkra ner. Många hus har bara 16 eller 20 A, och högre huvudsäkring brukar innebära högre fast månadskostnad (om man inte bor i Göteborg som har effekttaxa, alltså utgår från faktisk maxförbrukning, inte säkringarna).

Ett enkelt sätt att kolla hur de olika grupperna ligger mot huvudsäkringarna är att skruva ur en huvudsäkring i taget och kolla vad som funkar i huset. Oftast kan man också räkna i proppskåpet då var tredje säkring normalt är kopplad till respektive fas. Oavsett hur man gör kan det vara bra att veta om faserna är jämnt belastade.

Har du bara en schukoladdsladd till bilen är denna sannolikt begränsad till laddning med 10 A. Om den kopplas till ett schukouttag som är avsäkrat till 10 A eller via adapter till ett trefasuttag som är avsäkrat till 16 A spelar då ingen roll. Bilen kommer ladda med max 10 A oavsett.

Har du någon form av laddbox/”laddklump” som kan ge 16 A till bilen så gör det skillnad, men den ska inte överdrivas. 4,5 eller 6 timmar spelar oftast inte så stor roll över natt. Den stora nyttan är om man kommer hem med tomt batteri och sen ska ut med bilen igen på kvällen; det är då man helst vill ladda som fortast med en hybrid.

Rent generellt rekommenderas dock inte schukoladdning. Exemplen på när det gått illa är förvisso försumbart få och brukar innehålla lite extra dumhet, men ändå. Det är bättre att ha en fast koppling eller använda ett CEE-uttag. Och då kan man börja överväga en laddbox. Rimligast brukar en trefasbox vara, även om just bilen du har nu bara laddar på en fas, då sannolikheten att nästa bil är en riktig elbil ständigt ökar.
 
  • Gilla
olsjo och 2 till
  • Laddar…
O
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
25 A är stora huvudsäkringar, så mest troligt får du inga problem. Kanske skulle du rent av kunna säkra ner. Många hus har bara 16 eller 20 A, och högre huvudsäkring brukar innebära högre fast månadskostnad (om man inte bor i Göteborg som har effekttaxa, alltså utgår från faktisk maxförbrukning, inte säkringarna).

Ett enkelt sätt att kolla hur de olika grupperna ligger mot huvudsäkringarna är att skruva ur en huvudsäkring i taget och kolla vad som funkar i huset. Oftast kan man också räkna i proppskåpet då var tredje säkring normalt är kopplad till respektive fas. Oavsett hur man gör kan det vara bra att veta om faserna är jämnt belastade.

Har du bara en schukoladdsladd till bilen är denna sannolikt begränsad till laddning med 10 A. Om den kopplas till ett schukouttag som är avsäkrat till 10 A eller via adapter till ett trefasuttag som är avsäkrat till 16 A spelar då ingen roll. Bilen kommer ladda med max 10 A oavsett.

Har du någon form av laddbox/”laddklump” som kan ge 16 A till bilen så gör det skillnad, men den ska inte överdrivas. 4,5 eller 6 timmar spelar oftast inte så stor roll över natt. Den stora nyttan är om man kommer hem med tomt batteri och sen ska ut med bilen igen på kvällen; det är då man helst vill ladda som fortast med en hybrid.

Rent generellt rekommenderas dock inte schukoladdning. Exemplen på när det gått illa är förvisso försumbart få och brukar innehålla lite extra dumhet, men ändå. Det är bättre att ha en fast koppling eller använda ett CEE-uttag. Och då kan man börja överväga en laddbox. Rimligast brukar en trefasbox vara, även om just bilen du har nu bara laddar på en fas, då sannolikheten att nästa bil är en riktig elbil ständigt ökar.
Nu har jag fått bilen. Satte på laddning över natten med schuko. Samtidigt kör jag värmepumpen med uppvärmning och varmvatten nattetid.
Vaknade förut och såg att någon propp gått i natt, lampor var tända i köket, spisklockan var nollställd och värmepumpen hade också tappar strömmen (datumet var nollställd).
Betyder det att min värmepump och garaget ligger på samma fas och att denna fas avsäkrad på 25A överskreds?
En elektriker ska sätta in en laddbox om 2 veckor. Kan jag be honom se över faskopplingarna och be honom sätta garagets uttag på någon annan än värmepumpen?
 
O olsjo skrev:
Nu har jag fått bilen. Satte på laddning över natten med schuko. Samtidigt kör jag värmepumpen med uppvärmning och varmvatten nattetid.
Vaknade förut och såg att någon propp gått i natt, lampor var tända i köket, spisklockan var nollställd och värmepumpen hade också tappar strömmen (datumet var nollställd).
Betyder det att min värmepump och garaget ligger på samma fas och att denna fas avsäkrad på 25A överskreds?
En elektriker ska sätta in en laddbox om 2 veckor. Kan jag be honom se över faskopplingarna och be honom sätta garagets uttag på någon annan än värmepumpen?
Om elen kommit tillbaka så har inte en säkring gått.. Du har troligen haft elavbrott bara.

Laddning med Schuko rekommenderas inte, det är verkligen en nödlösning. De flesta schuko-laddare är begränsade till 8A, vilket inte är direkt brandfarligt i alla fall så länge elen är korrekt gjord.

Om du skall ladda med Schuko, dra i så fall ut en trefas skarvkabel från ditt uttag och sätt en adapter till Schuko på denna utomhus på ett sätt som inte kan antända något. Då är du mycket säkrare.
 
  • Gilla
cedd90 och 3 till
  • Laddar…
O
pacman42 pacman42 skrev:
Om elen kommit tillbaka så har inte en säkring gått.. Du har troligen haft elavbrott bara.

Laddning med Schuko rekommenderas inte, det är verkligen en nödlösning. De flesta schuko-laddare är begränsade till 8A, vilket inte är direkt brandfarligt i alla fall så länge elen är korrekt gjord.

Om du skall ladda med Schuko, dra i så fall ut en trefas skarvkabel från ditt uttag och sätt en adapter till Schuko på denna utomhus på ett sätt som inte kan antända något. Då är du mycket säkrare.
Hm okej. Intressant sammanträffande då bara kanske. Finns ett dokumenterat elavbrott i ett område ca 20 min från mig i natt, kanske påverkades av det då.

Ja, schuko är ju just en nödlösning tills laddbox är på plats om 2 veckor.
Jag kan ställa in sänkt laddström, kanske ska göra det tills boxen är på plats då.
 
O olsjo skrev:
Hm okej. Intressant sammanträffande då bara kanske. Finns ett dokumenterat elavbrott i ett område ca 20 min från mig i natt, kanske påverkades av det då.

Ja, schuko är ju just en nödlösning tills laddbox är på plats om 2 veckor.
Jag kan ställa in sänkt laddström, kanske ska göra det tills boxen är på plats då.
Om du ställer ned till 6A så är du mycket säkrare.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
O
pacman42 pacman42 skrev:
Om du ställer ned till 6A så är du mycket säkrare.
pacman42 pacman42 skrev:
Om du ställer ned till 6A så är du mycket säkrare.
Står ingen konkret ström i bilen utan bara sänkt laddström.
 
O olsjo skrev:
Står ingen konkret ström i bilen utan bara sänkt laddström.
Det kan vara en inställning på klumpen på sladden också.
I min Passat GTE kan jag ställa båda delarna, max laddström i bilen och max laddström från Schukoladdaren. Den lägsta av dessa två sätter självklart nivån för vad bilen laddar med.

När elektrikern kommer och installerar laddboxen kan det vara en bra ide att se över hur belastningen på faserna ligger så att det inte blir onödigt snedbelastat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu
O olsjo skrev:
Har lite svårt för att förstå hushållsel. :)

Beställt en laddhybrid. Tanken är att initialt ladda på garagets 230V stickpropp. Min huvudsäkring är 25A men varje krets? grupp? ligger på 10A. Därför misstänker jag att jag max kan dra 10A från laddaren, från en av faserna, och den fasen har då 15A kvar.
Jag planerar att köra mycket uppvärmning och hushållsel samtidigt som jag laddar (nattetid). Är det då bara att hoppas på att FLVP, tork, tvätt, disk etc ligger utspridda så att de inte drar mer än 15A från den fas laddaren kör på?

Jag har även trefasuttag i garaget. Hade det lönat sig att ladda bilen på detta? Är det fortfarande 10A säkring eller ligger trefaskoppling på samma som huset så att laddaren kan dra mer? Hur mycket ström dras då från respektive fas? Såhär säger internet om kapaciteten på bilens ombordladdare:
[bild]

Dvs, det går inte snabbare att ladda med 3-fas, men belastas den husets säkringar mindre/mer utspritt?

Kommer säkert på fler frågor snart.
Om du har laddhybrid så är det 99% långsam enfasladdning.

För att ladda med 3 fas behövs dessutom en laddbox.

Men det är ju positivt att du har alla 3 faserna in till garaget. Då går det välja där vilken fas du vill belasta mer eller mindre.

Jag lät en elfirma installera laddbox, ville slippa hålla på med chuckon och att få till 16A laddning. Den chuckoladdaren som Kia skickar med klarar bara 12A.
Då råkade dem sätta in Easee Fas1 (den som laddar min bil) på en fas som redan var hårt belsstat. Där var det dock bara byta till fasen som förut gick till uttaget där jag chuckoladdade utan problem.

Jag skulle tipsa dig att först och främst gå igenom dina faser. Går enkelt och helt lagligt göra av gemene person! Sparar tid åt elektriker.

Ja hur du gör. Du skruvar fas för fas bort huvudsäkring. Kollar alltså var dina 25A säkringar går till. Dock har du nog inga problem ladda med 16A...om du nu inte har en massa annat igång som bastu, pool, spa osv...jag kör med 20A huvudsäkring!

Jo och 10A är lite klent till chucko.
Dock kan du vrida ner från laddboxen. Laddar du över natten och har tid ladda så är det ju inga problem bara vrida ner effekten på lägsta.

I min Kia kan jag dessutom vrida ner effekten från bilen...ner till 500W. Då är det ingen brandrisk fast då tar en laddning sådär 15timmar :crysmile:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad har du beställt för laddbox?
Beställ en med effektvakt / lastbalansering så slipper du krångla.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vad har du beställt för laddbox?
Beställ en med effektvakt / lastbalansering så slipper du krångla.
Även om laddboxen har effektvakt/lastbalansering är det klokt att se till att den fas hybriden laddar på inte har mycket andra tunga förbrukare.
Effektvakten ser till att fasen inte går när man laddar genom att dra ner den effekt man kan ladda med, så har man skev balans mellan faserna gör det bara att bilen laddar långsammare.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
O
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vad har du beställt för laddbox?
Beställ en med effektvakt / lastbalansering så slipper du krångla.
Easee, tror det var lastbalansare, minns inte vad han sa (får den i samband med installation av solpaneler).
Men oavsett så kör jag både värme varmvatten och laddning på natten så en lastbalanserare kommer ju bara hindra någon av förbrukarna att köras vilket jag inte vill. Bättre att boxen kopplas på något som inte är för hårt belastat.

laddhybrid kan nog bara ladda från en fas även med laddbox?
 
O olsjo skrev:
Easee, tror det var lastbalansare, minns inte vad han sa (får den i samband med installation av solpaneler).
Men oavsett så kör jag både värme varmvatten och laddning på natten så en lastbalanserare kommer ju bara hindra någon av förbrukarna att köras vilket jag inte vill. Bättre att boxen kopplas på något som inte är för hårt belastat.

laddhybrid kan nog bara ladda från en fas även med laddbox?
Bilen kommer bara att laddas med en fas även med din Easee-box.
Det lastbalanseraren gör när det handlar om en enfas-bil är att den när laddningen påbörjas tittar på vilken av dina faser som är minst belastad och lägger laddningen där. Om sedan belastningen från övriga förbrukare går upp under tiden laddningen pågår så kommer den att sänka den effekt bilen får ta.
Lastbalanseraren kommer alltså aldrig att strypa värme, varmvatten eller något annan förbrukare än just laddboxen.
 
  • Gilla
olsjo
  • Laddar…
O
tveksamt tveksamt skrev:
Bilen kommer bara att laddas med en fas även med din Easee-box.
Det lastbalanseraren gör när det handlar om en enfas-bil är att den när laddningen påbörjas tittar på vilken av dina faser som är minst belastad och lägger laddningen där. Om sedan belastningen från övriga förbrukare går upp under tiden laddningen pågår så kommer den att sänka den effekt bilen får ta.
Lastbalanseraren kommer alltså aldrig att strypa värme, varmvatten eller något annan förbrukare än just laddboxen.
Låter perfekt :)
 
Nissens
O olsjo skrev:
Easee, tror det var lastbalansare, minns inte vad han sa (får den i samband med installation av solpaneler).
Men oavsett så kör jag både värme varmvatten och laddning på natten så en lastbalanserare kommer ju bara hindra någon av förbrukarna att köras vilket jag inte vill. Bättre att boxen kopplas på något som inte är för hårt belastat.

laddhybrid kan nog bara ladda från en fas även med laddbox?
Bry dig inte om de som säger att 10A är mycket för Shucko, det är helt ok om du har en elanläggning i normalt skick.
Shucko är dimensionerat för att leda 16A, dock inte under längre tider. Så 10A är bara ca 63% av maxbelastningen, så det är god marginal. :)

Jag har sedan länge en Easee laddbox, och den har inbyggd effektvakt. Jag har en Pulse som bevakar lasten på huvudsäkringarna.
Jag har aldrig sett att Easee boxen någonsin bytt fas oavsett belastningsbilden, så man skall nog mer se den som en effektvakt, inte lastbalanserare.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.