D dj_fluffy skrev:
Skulle också tippa på att du behöver få mer drag på ventilationen utav avloppssystemet.

Att det däremot luktar avlopp inomhus är ingen höjdare, troligtvis så har ni bara en golvbrunn som gått torr och behövs fyllas upp. Om man med säkerhet kan säga att lukten inte kommer utifrån och att golvbrunnen sluter helt tätt. Då kan man börja fundera på om avloppet gått isär någonstans.

Ta dit en firma som filmar igenom systemet för att säkerställa att inget tokigt har hänt med ledningarna. I vilket län bor du ?
Det troligaste är dock att de just byggt ett system för kommunalt avlopp som inte ger tillräckligt effektiv ventilation av ett enskilt avlopp. Så man borde börja med det.
Men visst, jag hyrde en del av ett hus som hade nyrenoverat badrum o kök med hemsk avloppslukt i badrummet.
Jag förlängde provisoriskt ventilationen både i höjd och sidled flera meter ifrån badrummets ventilation igenom taket som jag konstaterat i vissa fall drog in luft uppifrån pga noll tilluft i huset med självdrag.
Men lika förbannat återkom lukten inomhus.
Till slut hittade jag att vvs-proffset som anlitats inte hade satt dit ett riktigt vattenlås under tvättstället utan någon märklig 90 graders böj bara med en plastfilmsläpp som var tänkt för att förhindra backflöde från en tvättmaskin...
 
  • Avloppsrör under handfat med felaktig installation utan riktigt vattenlås, orsak till avloppslukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
D dj_fluffy skrev:
Skulle också tippa på att du behöver få mer drag på ventilationen utav avloppssystemet.

Södra Stockholm.

Att det däremot luktar avlopp inomhus är ingen höjdare, troligtvis så har ni bara en golvbrunn som gått torr och behövs fyllas upp. Om man med säkerhet kan säga att lukten inte kommer utifrån och att golvbrunnen sluter helt tätt. Då kan man börja fundera på om avloppet gått isär någonstans.

Ta dit en firma som filmar igenom systemet för att säkerställa att inget tokigt har hänt med ledningarna. I vilket län bor du ?
Var i kontakt med en firma via swoosh. Funderar på som du säger att filma rören för att garantera att det inte är felbyggt. Detta för att sedan ha med till 2 års besiktningen. Vad kan det kosta?

Hur man kontrollerar luftflödet är tillräckligt vet jag inte, har endast tagit bort locket på insug mellan mrv och efterpoleringen.

Lukten i tvättstuga är under LVP. Den verkar gå torr främst på sommaren. Fyllt med vatten. Det dom hände var att när jag la kolfilter på taket trycktes all lukt upp i tvättstuga och lukten satte sig i alla kläder. Även då blev det lukt från dagvattenbrunnen därav varför jag misstänker felkoppling. Ytterligare skäl för filmning.

Kanske ska jag sätta kolfiltret på insuget mellan mrv och efterpolering?
 
Redigerat:
Tack för alla svar, reklamationsmail är skickat till de tre entreprenörerna som byggt huset.

Avvaktar svar från dem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Var i kontakt med en firma via swoosh. Funderar på som du säger att filma rören för att garantera att det inte är felbyggt. Detta för att sedan ha med till 2 års besiktningen. Vad kan det kosta?

Hur man kontrollerar luftflödet är tillräckligt vet jag inte, har endast tagit bort locket på insug mellan mrv och efterpoleringen.

Lukten i tvättstuga är under LVP. Den verkar gå torr främst på sommaren. Fyllt med vatten. Det dom hände var att när jag la kolfilter på taket trycktes all lukt upp i tvättstuga och lukten satte sig i alla kläder. Även då blev det lukt från dagvattenbrunnen därav varför jag misstänker felkoppling. Ytterligare skäl för filmning.

Kanske ska jag sätta kolfiltret på insuget mellan mrv och efterpolering?
Pris för en filmning utav avloppet beror nog på vilken firma man anlitar, bara att se till att dom vet vad dom håller på med. Vet några vettiga firmor runt Västmanland om ni bor här.

Gällande lukten i tvättstugan så är det såklart viktigt att alla golvbrunnar är vattenfyllda, man kan lägga en klick matolja i brunnen för att få bort ytspänningen om den torkar ur allt för ofta.

Felsökningen om dagvattnet är rätt lätt för dig att kolla själv, Kasta ned trädgårdsslangen i sturöret/brunnen.
Lyft sedan på locket nere vid reningsverket och spana om det rinner till i det, då får du svar på om dagvattnet är kopplat på spillen ( vilket det självklart inte ska vara)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering.

Idag hade jag besiktning av hus.

Besiktningsman hittade fel på avlopp att dagvatten och mrv är ihopkopplat.

Det betyder att backhoppning går in i Mrv och orsakar förmodligen lukt.

Ventilation på taket är också ett fel men ases mindre i detta fall.

Även LVP verkar läcka i varmvattenberedare i maskinen och element på övre har galet mycket luft.

Allt dokumenterat och Mark E tog på sig felet och ska filma avlopp.

Story goes on.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Uppdatering.

Idag hade jag besiktning av hus.

Besiktningsman hittade fel på avlopp att dagvatten och mrv är ihopkopplat.

Det betyder att backhoppning går in i Mrv och orsakar förmodligen lukt.

Ventilation på taket är också ett fel men ases mindre i detta fall.

Även LVP verkar läcka i varmvattenberedare i maskinen och element på övre har galet mycket luft.

Allt dokumenterat och Mark E tog på sig felet och ska filma avlopp.

Story goes on.
Ok, har du dagvattnet på avloppet så får du ju lukten i stuprören...
Och reningsverket lär ju breddas varenda regnväder vilket troligen slår ut bakteriekulturen som måste börja om från noll.
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Uppdatering.

Idag hade jag besiktning av hus.

Besiktningsman hittade fel på avlopp att dagvatten och mrv är ihopkopplat.

Det betyder att backhoppning går in i Mrv och orsakar förmodligen lukt.

Ventilation på taket är också ett fel men ases mindre i detta fall.

Även LVP verkar läcka i varmvattenberedare i maskinen och element på övre har galet mycket luft.

Allt dokumenterat och Mark E tog på sig felet och ska filma avlopp.

Story goes on.
Hur har det gått?
 
K karlmb skrev:
Hur har det gått?
K karlmb skrev:
Ok, har du dagvattnet på avloppet så får du ju lukten i stuprören...
Och reningsverket lär ju breddas varenda regnväder vilket troligen slår ut bakteriekulturen som måste börja om från noll.
Hej inget nytt än, E tror att de behöver gå under husgrund (platta på mark) vilket jag oroar mig för, dåliga på att svara också. De har fortfarande ej filmat.
 
K kakis81 skrev:
Uppdatering.

Idag hade jag besiktning av hus.

Besiktningsman hittade fel på avlopp att dagvatten och mrv är ihopkopplat.

Det betyder att backhoppning går in i Mrv och orsakar förmodligen lukt.

Ventilation på taket är också ett fel men ases mindre i detta fall.

Även LVP verkar läcka i varmvattenberedare i maskinen och element på övre har galet mycket luft.

Allt dokumenterat och Mark E tog på sig felet och ska filma avlopp.

Story goes on.
Om nu dagvattnet är ihopkopplat med mrv så lär det ha blivit slamflykt när det har varit kraftigt regn. Om du har någon form av efterpolering ska den nog kollas upp.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
Om nu dagvattnet är ihopkopplat med mrv så lär det ha blivit slamflykt när det har varit kraftigt regn. Om du har någon form av efterpolering ska den nog kollas upp.
Hej!

Ja jag har efterpolering. Kan den alltså tagit skada?

Jag var mest orolig för att de vill in under min husgrund för att proppa rör. Men hade inte en tanke på att mrv med tillbehör kan tagit skada.

Vad jag vet tvättstuga
Ho, tvätt tork - går till stenkista via dagvatten
Backspolning vattenfilter - går till mrv.
Avlopp FVP vet ej, ej kontrollerat.

Vet inte om dagvattenledning också går till mrv med någon sammankoppling men det ska E filma.
 
K kakis81 skrev:
Hej!

Ja jag har efterpolering. Kan den alltså tagit skada?

Jag var mest orolig för att de vill in under min husgrund för att proppa rör. Men hade inte en tanke på att mrv med tillbehör kan tagit skada.

Vad jag vet tvättstuga
Ho, tvätt tork - går till stenkista via dagvatten
Backspolning vattenfilter - går till mrv.
Avlopp FVP vet ej, ej kontrollerat.

Vet inte om dagvattenledning också går till mrv med någon sammankoppling men det ska E filma.
Backspolning av vattefilter får absolut inte gå till mrv och inte heller dagvatten så som regnvatten o dränering.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Hej!

Ja jag har efterpolering. Kan den alltså tagit skada?

Jag var mest orolig för att de vill in under min husgrund för att proppa rör. Men hade inte en tanke på att mrv med tillbehör kan tagit skada.

Vad jag vet tvättstuga
Ho, tvätt tork - går till stenkista via dagvatten
Backspolning vattenfilter - går till mrv.
Avlopp FVP vet ej, ej kontrollerat.

Vet inte om dagvattenledning också går till mrv med någon sammankoppling men det ska E filma.
Tvätt o tork till stenkista? Det kan väl knappast vara enligt ritningarrna? Kommununen kan knappast ha godkänt en sådan lösning.
Och hur kan dagvattnet vara draget under plattan? Det där låter som missuppfattningar.
 
K karlmb skrev:
Tvätt o tork till stenkista? Det kan väl knappast vara enligt ritningarrna? Kommununen kan knappast ha godkänt en sådan lösning.
Och hur kan dagvattnet vara draget under plattan? Det där låter som missuppfattningar.
Allt är felkopplat i tvättstugan.
Var vet jag inte.

K karlmb skrev:
Tvätt o tork till stenkista? Det kan väl knappast vara enligt ritningarrna? Kommununen kan knappast ha godkänt en sådan lösning.
Och hur kan dagvattnet vara draget under plattan? Det där låter som missuppfattningar.
kommun har inte godkänt detta. Och ej ebligt ritning. Det är fel kopplat av E och de ska åtgärda. Film ska tas se vart de tär felkopplat. Men ho och tvättmaskin har samma utlopp och spolar jag i hon i tvättstugan så går vattnet till stenkista.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Allt är felkopplat i tvättstugan.
Var vet jag inte.



kommun har inte godkänt detta. Och ej ebligt ritning. Det är fel kopplat av E och de ska åtgärda. Film ska tas se vart de tär felkopplat. Men ho och tvättmaskin har samma utlopp och spolar jag i hon i tvättstugan så går vattnet till stenkista.
Vad är det för klåpare till entrprenör du anlitat? Säker på att de inte är på väg att gå i kk?
 
K karlmb skrev:
Vad är det för klåpare till entrprenör du anlitat? Säker på att de inte är på väg att gå i kk?
De är stora aktörer och kända i branschen. får se resultat av detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.