C
J jagheterfredrik skrev:
Som sagt, custom firmware på nån av de kompatibla enheterna är top notch.
Men frågan är hur det konkret var med räckvidden? Behöver minst 25 m inomhus (dvs. genom väggar).
Hittar ingen räckviddsrelaterad information alls på Xiaomi. Stödjer de t.ex. Long Range mode (BLE Coded PHY)?
Hittade bara ett par alternativ med rejäl utlovad räckvidd, och Thermopro var ett av dem.


@mexitegel : Hittade faktiskt en LoRaWAN-termometer med både trevligt utseende och pris:
https://shop.yosmart.com/products/temperature-humidity-sensor
Men efter att ha läst på lite grand så tror jag mig förstått att WAN-biten av LoRaWAN handlar om att ge enheterna Internet-access, vilket inbjuder till molnbaserade lösningar. Mätvärdena skickas alltså via någon molntjänst (i Kina?). Vad kan gå fel? :rofl:
 
Nja, du kan sätta upp en egen gateway och lyssna av en mqtt-kö om du så vill. Kolla på chirpstack.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Nja, du kan sätta upp en egen gateway och lyssna av en mqtt-kö om du så vill. Kolla på chirpstack.
OK, det är kanske just dessa YoLink-givare som inte följer standard. Verkar som att de kräver deras egen hub också.

"YoLink hub is required. YoLink smart devices use a special wireless technology based on LoRa, which can offer extreme long range (1000 feet compared to 100 for WiFi, outdoors, line-of-sight) and superior obstruction penetration including concrete and metal, but they do not use your WiFi. They need to wirelessly connect to one of our hubs."
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ska man använda deras app är det säkert så men vill man bara lyssna av mqtt borde det ändå fungera.

Största problemet är väl att de ligger på US-frekvensband för LoRa och inte Europa-banden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Sådär, nu har jag fått hem Bluetooth-termometrarna och har ägnat kvällen åt att få dem att lira ihop med HA.

Laguppställningen:
Fyra olika termometrar visar temperatur och luftfuktighet på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överst till vänster är MoesGo ZigBee Temperature and Humidity Sensor MGEU (ZigBee)
Mitten vänster är Xiaomi Mi Temperature and Humidity Monitor 2 (Bluetooth)
Nederst är ThermoPro TP357 (Bluetooth)
Till höger en gammal RF-termometer från Clas Ohlson som referens.

Som ni kan se är de hyfsat överrens om temperatur och luftfuktighet, så där får samtliga godkänt.

ZigBee-termometern sågade jag som bekant härom veckan pga den usla räckvidden. Båda Bluetooth-modellerna funkar dock tvärs över bottenplan på huset, så det ser än så länge mycket lovande ut. Återkommer när jag haft tid att göra lite djupare räckviddstester.

Men ett första intryck av dessa modeller:

MoesGo
Pris: 190 kr
Snyggast design av de tre modellerna enligt mitt tycke. Lagom storlek. Dock minustecken för det absurt feta %-tecknet efter luftfuktigheten och de taniga siffersegmenten (jämför med Prologue-termometern). Plus även för batteristatus på displayen.
Drivs av en medföljande CR2032 knappcell som sitter bakom en rund lucka på baksidan.
Väggfäste i form av en löstagbar ring med dubbelhäftande tejp och ett öra så att den kan hängas på en spik. Örat fungerar även som en högst instabil fot så att den kan ställas på ett bord.
ZigBee gick tyvärr fetbort för mig pga den usla räckvidden.
Auto-detekterades utan konstigheter i Home Assistant och rapporterar Temperatur, Luftfuktighet, Batteristatus och status på identifieringsknapp.

ThermoPro
Pris: 290 kr för ett 2-pack

Okej design och storlek, men minus för en fet ful logotyp på framsidan och återigen rätt taniga siffersegment.
Drivs av ett medföljande AAA-batteri vilket är ett stort plus då det går att köra med laddningsbara batterier.
Har både magnetfäste, "spikhål" och ett ordentligt utfällbart stöd.
Klarade mitt första räckviddstest.
Auto-detekterades utan problem i Home Assistant och rapporterar Temperatur och Luftfuktighet. Stort minus för avsaknad av rapportering av batteristatus.
Värt att nämna är också att den till skillnad mot övriga spelare reagerar hyfsat snabbt på temperaturförändringar. På gott och ont antar jag.

Xiaomi
Pris: 89 kr

Pluspoäng för priset. Den är pytteliten vilket jag har lite svårt att bestämma mig för om det är ett plus eller minus. Annars hyfsat snygg design, bortsett från den fåniga smileyn (går dock att stänga av om man använder alternativ firmware). Även denna har lite taniga siffersegment. Displayen har en batteriikon som jag antar tänds när batteriet börjar ta slut, annars visas inte heller batteristatus på displayen.
Även denna drivs av en CR2032 knappcell som ej medföljer. Löjligt krångligt batteribyte där man får bända loss hela baksidan på termometern. Så stort minus där.
Även minus för upphängningsmöjligheten som helt enkelt består av en bit dubbelhäftande tejp.
Klarade mitt första räckviddstest.

Auto-detekterades av Home Assistant, men inga mätvärden kom in. Termometern har något fånigt aktiveringsförfarande där man fastställer en "bind key". Enligt dokumentationen skall HA-integrationen fråga efter denna om den behövs, men det gjorde den inte, så det var säkerligen därför.

Finns olika "hack" för att sätta eller få fram denna "bind key", så redan där krävs en hyfsad nivå av teknisk entusiasm. Eftersom HA aldrig frågade efter "bind key" bestämde jag mig för att ge upp att testa den i originalutförande och istället installera den alternativa firmware som finns tillgänglig.
Detta visade sig kräva ytterligare en nivå av tekniskt pillrande och var lättare sagt än gjort.
Med rätt alternativ firmware installerad auto-detekterades den dock fint av HA och rapporterar Temperatur, Luftfuktighet, Batterispänning och Batteristatus.
Den alternativa firmwaren erbjuder också en massa inställningar. Värt att nämna är att smileyn kan stängas av, man kan få den att visa tiden, ställa in sändareffekten (intressant!) och diverse intervaller som kan spara batteri.

Men summa summarum jättestort minus för att den inte är "plug and play" som de övriga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
Termometrarna har fått stå i andra änden av bottenvåningen under dagen och jag har tyvärr sett att de går off-line ibland. Ikväll testade jag att flytta upp dem på övervåningen och då blev det dessvärre totalt mörker.
Skruvade upp Xiaomins sändareffekt till max utan resultat. Faktum är att de verkar rätt likvärdiga i räckvidd trots att ThermoPro, förvisso på knackig engelska, gör en grej av sin goda räckvidd;

Textutdrag som marknadsför en luftfuktighetssensor med förbättrad Bluetooth-räckvidd på 80 meter för hela hemmet.

Så var det med det, så nu är jag tillbaka till ritbordet.
Någon som har erfarenhet av Bluetooth-repeaters? Det kanske skulle funka...
 
Skulle inte bluetoothrepeaters komma till esphome och Home Assistant nu i 22.10? eller det kanske finns redan fast lite svårare att få igång. Såg nån youtube-video om nya features igår och det nämndes där.
 
e02jr e02jr skrev:
Skulle inte bluetoothrepeaters komma till esphome och Home Assistant nu i 22.10? eller det kanske finns redan fast lite svårare att få igång. Såg nån youtube-video om nya features igår och det nämndes där.

Visst finns det med i esphome sedan ngn release och 22.10 skall även ha med aktiv ble,
https://github.com/esphome/bluetooth-proxies/blob/main/esp32-generic.yaml
 
J
C cpalm skrev:
Termometrarna har fått stå i andra änden av bottenvåningen under dagen och jag har tyvärr sett att de går off-line ibland. Ikväll testade jag att flytta upp dem på övervåningen och då blev det dessvärre totalt mörker.
Skruvade upp Xiaomins sändareffekt till max utan resultat. Faktum är att de verkar rätt likvärdiga i räckvidd trots att ThermoPro, förvisso på knackig engelska, gör en grej av sin goda räckvidd;

[bild]

Så var det med det, så nu är jag tillbaka till ritbordet.
Någon som har erfarenhet av Bluetooth-repeaters? Det kanske skulle funka...
Var inte du emot repeaters som bara finns för sakens skull? Då hade du ju kunnat kört ZigBeespåret. Säger jag som gillar ZigBee :cool:
 
Tricket är att använda rätt teknologier för rätt tillämpning.

I princip får man välja mellan teknik med låg frekvens som har radiomässiga förutsättningar att penetrera bra i vald miljö och därmed klara sig med få radioceller. Alternativt en mesh-teknologi, förutsatt att det finns tillräckligt många devicer.

Traditionell BT i stjärntopologi är med andra ord tyvärr inte det bästa valet.
 
J
J Jocke Best skrev:
Var inte du emot repeaters som bara finns för sakens skull?
Dudeish Dudeish skrev:
Visst finns det med i esphome sedan ngn release och 22.10 skall även ha med aktiv ble,
[länk]
Ingen gillar en fegis..brrr
Skärmbild av Home Assistant Core uppdateringsfönster med muspekaren över 'Install'-knappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
J Jocke Best skrev:
Var inte du emot repeaters som bara finns för sakens skull? Då hade du ju kunnat kört ZigBeespåret. Säger jag som gillar ZigBee :cool:
Jo absolut, det suger. Men ändå stor skillnad på täckningsradien = antalet repeaters. Med ZigBee ser det ut som att jag skulle behöva ett rätt stort antal repeaters. Annars gillar jag också ZigBee.

mexitegel mexitegel skrev:
Tricket är att använda rätt teknologier för rätt tillämpning.
Visst är det så. Men vad är rätt val om man skall köpa en existerande produkt till rimligt pris? BT 5.0 utlovar trots allt mycket mer än "traditionell" BT.
 
C
J Jocke Best skrev:
Ingen gillar en fegis..brrr
Du glömde att kryssa ur "Create backup ..." :rofl:
 
J
C cpalm skrev:
Du glömde att kryssa ur "Create backup ..." :rofl:
Haha, mer spännande så. Kan rapportera att den är uppe och snurrar nu igen, pust!
 
J
Dudeish Dudeish skrev:
Visst finns det med i esphome sedan ngn release och 22.10 skall även ha med aktiv ble,
[länk]
(Ursäkta trådkapningen) ESPHome är grymt. Fick precis hem en Tag reader baserad på ESPHome. Satte den dolt bakom tidningsfacket och matar den med USB inifrån lägenheten. Sedan en NFC-tag med en automatisering som "togglar" dörrlåset (Yale Linus). Det är alltså wifi-baserat nu från tag readern till HA. Sedan är det bluetooth mellan Yale-hubben och låset :)
Skärmdump av ESPHome användargränssnitt med Tag reader-inställningar, kontroller och loggbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av användargränssnittet i Home Assistant som visar automatiseringsinställningar för NFC-taggläsare.
https://adonno.com/tagreader/
 
Redigerat:
  • Gilla
Donyc och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.