Hej,

Står inför ett dilemma med vår nyinköpta lägenhet som vi ännu inte flyttat in i. I köket och vardagsrummet så har det lagts på ett parkettgolv som jag inte tycker så värst mycket om. I rummet intill vardagsrummet ser det ut att ligga ett typ av orginalgolv, skulle gissa på att det är ett sådant undergolv man hade förr i tiden av furu eller gran.

Min plan har hela tiden varit att riva upp parkettgolvet för att ta fram liknande golv som där matbordet står på bilderna, för att sedan slipa och applicera hårdvaxolja på det. Jag tror rent visuellt det blir mycket bättre men finns det några nackdelar för mig att ge mig på det eller hur skulle ni resonerat?
 
  • Renoverad matsal med vitt tema, matbord med stolar, trägolv och väggkonst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, ugn, köksö och trägolv som övergår till vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DaniëlvanWuijkhuijse2020
  • Laddar…
Skiljer det i höjd mellan rummen? Menar om det säkert finns ett orginal golv under?
Sen är det kanske ett större jobb än du anar, köket behöver demonteras förmodligen tex.
Slipa och lacka golv kan göras själv men är inget man gör bra direkt, krävs mycket övning.
Men första gången ska vara någon gång :)
 
Inte värt besväret.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vilket år är huset byggt? Vad har det tidigare varit för typ av rum där det nu är kök och matrum?
Det är ju inte alls säkert att det finns nåt rote under parketten.
 
K Karl-E skrev:
Skiljer det i höjd mellan rummen? Menar om det säkert finns ett orginal golv under?
Sen är det kanske ett större jobb än du anar, köket behöver demonteras förmodligen tex.
Slipa och lacka golv kan göras själv men är inget man gör bra direkt, krävs mycket övning.
Men första gången ska vara någon gång :)
Kan tillägga att jag själv tänkte inte slipa och lacka det, det beställer jag från en firma. Det jag ska göra själv är att demontera parkettgolvet.
Om det är höjdskillnad vet jag inte, har inte flyttat in än utan bara vart där under visning, men jag gissar att det finns liknande golv som i rummet intill. Behöver man alltså demontera köket? Vet att köket renoverades efter dess att golvet lades, så antagligen står köket på golvet, men gör det inte såga bort golvet en bit under köket och sen täcka så det inte syns?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Vilket år är huset byggt? Vad har det tidigare varit för typ av rum där det nu är kök och matrum?
Det är ju inte alls säkert att det finns nåt rote under parketten.
Huset är byggt på 30-talet. Där det står kök tror jag bara det var någon typ av hall/vardagsrum. Vet att nuvarande ägarna flyttade köket där det är nu från ett annat rum. Där det är matrum nu gissar jag var sovrum förut men kan inte säga säkert.
 
C Carlsonn skrev:
Kan tillägga att jag själv tänkte inte slipa och lacka det, det beställer jag från en firma. Det jag ska göra själv är att demontera parkettgolvet.
Om det är höjdskillnad vet jag inte, har inte flyttat in än utan bara vart där under visning, men jag gissar att det finns liknande golv som i rummet intill. Behöver man alltså demontera köket? Vet att köket renoverades efter dess att golvet lades, så antagligen står köket på golvet, men gör det inte såga bort golvet en bit under köket och sen täcka så det inte syns?
Går att fuska såklart, men är väldigt tidsödande även att kapa golvet på det sättet, orginal golvet kommer garanterat att skadas också. Men att 2 personer så är detta effektiv tid 80-100 timmar jobb. Givetvis ska du göra det om du anser det är värt besväret för att trivas där du ska bo :)
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Går att fuska såklart, men är väldigt tidsödande även att kapa golvet på det sättet, orginal golvet kommer garanterat att skadas också. Men att 2 personer så är detta effektiv tid 80-100 timmar jobb. Givetvis ska du göra det om du anser det är värt besväret för att trivas där du ska bo :)
Så pass? Tänkte att man kunde göra det någorlunda effektivt då min tanke var att detta är klickgolv och därför kan man klicka upp det ganska snabbt? Dock ingen erfarenhet av detta
 
C Carlsonn skrev:
Så pass? Tänkte att man kunde göra det någorlunda effektivt då min tanke var att detta är klickgolv och därför kan man klicka upp det ganska snabbt? Dock ingen erfarenhet av detta
Den biten tar några timmar. Men alla golvlister längs väggar får bytas tex, förhoppningsvis utan att någon tapet el färg följer med, så det är mycket runt om kring. Tyvärr.
 
I ett 30-talsystem kan man väl gissa att det är nån typ av betongbjälklag. I de äldre hus jag rivit och byggt i (dock inget riktigt så gammalt) har det funnits den typen av trägolv du eftersträvar i rum som haft parkett i original. I andra rum har ytgolven legat direkt på betongen (varianter av matta). Jag skulle inte känna mig säker på att samma typ av brädgolv finns under klickparletten, men ifall det är dom du köper av dom lagt in den kan du ju fråga om dom vet vad som är under. Det vore ju tråkigt att bryta upp ett fungerande golv till ingen nytta.
 
  • Gilla
JJN1 och 1 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
I ett 30-talsystem kan man väl gissa att det är nån typ av betongbjälklag. I de äldre hus jag rivit och byggt i (dock inget riktigt så gammalt) har det funnits den typen av trägolv du eftersträvar i rum som haft parkett i original. I andra rum har ytgolven legat direkt på betongen (varianter av matta). Jag skulle inte känna mig säker på att samma typ av brädgolv finns under klickparletten, men ifall det är dom du köper av dom lagt in den kan du ju fråga om dom vet vad som är under. Det vore ju tråkigt att bryta upp ett fungerande golv till ingen nytta.
Okej, när jag googlar och kollar på annonser från liknande lägenheter på samma gata/område så har nästan samtliga det där orginalgolvet i alla lägenhetens rum. Tänker att det då borde tala för att det även i vår borde vara det? Finns det tips hur man bäst kan kolla utan att förstöra nuvarande golvet allt för mycket? De nuvarande ägarna har inte lagt parketten, utan den var där när de flyttade in 2007.
 
Om det verkar vara undergolv i trä i liknande lägenheter så är det nog god chans att det är det hos dig också. Ärligt talat finns det dock inget sätt att veta i vilket skick det är utan att ta upp allt. Om planlösning är helt i original så är det lovande men annars är det stor risk att det finns hål och skarvar som inte är så vackra…
Jag har gjort liknande i flera rum i mitt hus byggt i slutet av trettiotalet. På några ställen saknades flera kvadratmeter undergolv som de bara lagt gles istället… I vardagsrummet hade en föregående ägare sågat upp undergolvet längs ena väggen för att dra värmeledningar. Så budskapet är vill du så kan såklart ta fram undergolv och få det fint men räkna inte med att det är gjort på en eftermiddag eller två…
 
Och lägga in i budgeten ett nytt övergolv eller undergolv i fall de som kommer fram inte går att använda.
 
B
K Karl-E skrev:
Den biten tar några timmar. Men alla golvlister längs väggar får bytas tex, förhoppningsvis utan att någon tapet el färg följer med, så det är mycket runt om kring. Tyvärr.
Det behöver man inte göra. Man kan lägga kvartslister för att dölja glippan till undergolvet i nederkanten av dom befintliga listerna
 
C Carlsonn skrev:
Huset är byggt på 30-talet. Där det står kök tror jag bara det var någon typ av hall/vardagsrum. Vet att nuvarande ägarna flyttade köket där det är nu från ett annat rum. Där det är matrum nu gissar jag var sovrum förut men kan inte säga säkert.
Om de flytat köket är garanterat orginalgolvet uppsågat för att dra el, vatten och avlopp i det, därav parkett i vissa rum. Jag skulle rekommendera att du frågar säljaren om det. Det är stor risk att du bara får lägga nytt golv uppepå oavsett.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.