M mackan_kal skrev:
Det handlar inte om icke utnuttjad effekt utan att anläggningen körs för dåligt vilket ställer till det för producenten.
Dels ökar flödet i onödan om man inte har en hög difftemp hos konsument, vilket kostar massa pumpeffekt.
Dels vill producenten ha tillbaka så kallt vatten som möjligt för att öka verkningsgraden.

Därför har vissa bolag en straffavgift för hög returtemp.

Det bästa vore att använda returtempen som typiskt ligger runt 40-50* till golvvärme, men det är rätt krångligt att få till delflöden på retur till retur, du får inget naturligt difftryck utan måste skötas med pumpautomatik.
Exakt

https://www.anthesisgroup.com/se/wp...peraturer-i-fjaerrvaermesystem_2019-10-31.pdf
 
Min fundering är. Finns det något bra sätt att följa förbrukning kontinuerligt.
Så man kan få en fin graf över dagen som med elen.
 
K kioskdavid skrev:
Min fundering är. Finns det något bra sätt att följa förbrukning kontinuerligt.
Så man kan få en fin graf över dagen som med elen.
Kanske, det beror på vilken energimätare som energibolaget har monterat i fjv-centralen.
 
J jonaserik skrev:
En FJV-central på väggen eller en stor burk på sidan om ?
Förstår inte exakt din fråga men det är en fjärrvärmecentral på väggen. Och mätaren sitter i centralen.
 
T trasker skrev:
Hej,

Har satt in LLVP (luft/luft värmepump) och för att se effekten av detta har jag börjat gräva lite i energiförbrukningen.

Ser då att vi förbrukar typ alltid som minst 6 kWh fjärrvärme/dygn oavsett om det är sommar och varmt ute. Har de senaste 2 åren hittat 2 dagar då vi kom under 6 kWh.

Vad tror ni, är 6 kWh det tappvatten vi normalt förbrukar? Är det mycket eller lite?

6 kWh är ju som sagt den lägsta förbrukningen, många dagar förbrukar vi betydligt mer och när vi sedan värmer huset med fjärrvärme så framstår 6 kWh som ett avrundningsfel :)

Det fina är iaf att med LLVP är den totala energiförbrukningen (fjärrvärme+el) 1200 kWh lägre i september i år jf med september i fjol.
Kan ju bara lämna ett exempel att jämföra med. Vi är 3 i hushållet (2 vuxna + en sjuåring) och för september hade vi ett snitt på 4,5 kWh/dygn på fjärrvärmen (då var ännu inte värmesystemet igång så det är då förstås enbart för varmvatten). Jag vet inte riktigt hur deras mätning fungerar, för kollar jag är det många dagar med 0 och sedan dagen efter är det 10 så svårt att säga mycket om det, men snittet kan ju ge en hint i alla fall :).
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Kan ju bara lämna ett exempel att jämföra med. Vi är 3 i hushållet (2 vuxna + en sjuåring) och för september hade vi ett snitt på 4,5 kWh/dygn på fjärrvärmen (då var ännu inte värmesystemet igång så det är då förstås enbart för varmvatten). Jag vet inte riktigt hur deras mätning fungerar, för kollar jag är det många dagar med 0 och sedan dagen efter är det 10 så svårt att säga mycket om det, men snittet kan ju ge en hint i alla fall :).
Då är det nog en normal förbrukning vi har. Ligger nån kWh högre per dygn i snitt. Tack för info!
 
Fjärrvärme företaget vill också ha låga returtemperaturer om dom har turbin för att göra el.
Då vill dom ha så kalla ledningar att kondensera ångan imot som möjligt för att få så bra effekt det går.
 
H Hajjen skrev:
Kan ju bara lämna ett exempel att jämföra med. Vi är 3 i hushållet (2 vuxna + en sjuåring) och för september hade vi ett snitt på 4,5 kWh/dygn på fjärrvärmen (då var ännu inte värmesystemet igång så det är då förstås enbart för varmvatten). Jag vet inte riktigt hur deras mätning fungerar, för kollar jag är det många dagar med 0 och sedan dagen efter är det 10 så svårt att säga mycket om det, men snittet kan ju ge en hint i alla fall :).
Det kan ibland vara fördröjning så att en dags värden registreras på nästa.
 
T trasker skrev:
Hej,

Har satt in LLVP (luft/luft värmepump) och för att se effekten av detta har jag börjat gräva lite i energiförbrukningen.

Ser då att vi förbrukar typ alltid som minst 6 kWh fjärrvärme/dygn oavsett om det är sommar och varmt ute. Har de senaste 2 åren hittat 2 dagar då vi kom under 6 kWh.

Vad tror ni, är 6 kWh det tappvatten vi normalt förbrukar? Är det mycket eller lite?

6 kWh är ju som sagt den lägsta förbrukningen, många dagar förbrukar vi betydligt mer och när vi sedan värmer huset med fjärrvärme så framstår 6 kWh som ett avrundningsfel :)

Det fina är iaf att med LLVP är den totala energiförbrukningen (fjärrvärme+el) 1200 kWh lägre i september i år jf med september i fjol.
596 kwh i september
 
Stängde av värmen under Juni ( förutom 1 dag med 13 kWh) för att testa om det gav någon skillnad och med 3 personer så låg vi på mellan 1-4 kWh per dag för varmvatten. Totalt 65kWh (borde vart 55kWh). I juni låg förbrukningen på 155 med värmen på 4-6 dagar
 
A aka_the_barf skrev:
Så är det. Visste du att även apotek får lämna tillbaka läkemedel de inte sålt som blivit för gamla med full ersättning. Tänk att du köper mjölk som du ej använder och när den går ut kan du gå tillbaka och returnera den. Det är lagstadgat. Finns många knäppa regler och lagar.
Detta är ju rimligtvis för att det inte ska straffa sig för dem att kunna ha medicin i lager som de inte nödvändigtvis kommer att sälja, just för att kunna erbjuda den till kunderna direkt. Mycket rimlig lag då det ju kan ha rätt stora hälsokonsekvenser om man inte kan ta sin medicin i tid för att man måste vänta på att apoteket ska få in den i lager.
 
M MorpH skrev:
Detta är ju rimligtvis för att det inte ska straffa sig för dem att kunna ha medicin i lager som de inte nödvändigtvis kommer att sälja, just för att kunna erbjuda den till kunderna direkt. Mycket rimlig lag då det ju kan ha rätt stora hälsokonsekvenser om man inte kan ta sin medicin i tid för att man måste vänta på att apoteket ska få in den i lager.
Bekymmret där är ju att de behöver inte skicka in de flesta läkemedel. De destrueras på plats. Så dom kan ju fula sig endå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.