Staffans2000
T torkelb skrev:
Bärläkt på högkant kommer getingarna gilla, då kan det bli rejäla bon under pannorna!
Hittills har de surrat med sin frånvaro. I normala fall bor de på vinden, men i år har de valt annat boende.


Staffan
 
Nissens
K Kent-O skrev:
För att förtydliga så har de inte limmat, utan bara tejpat. Den har används flitigt på mitt tak.
Jag har en annan fråga och det gäller bärläkten som jag tycker är väldigt klen. Bärläkten har dimension ca 25x35mm och är spikad med cc 600. Den skall väl sittta tättare med cc 300. Det skall väl vara grövre bärläkt för att sitta med cc 600. Takläggaren har lagt betongpannor ovanpå detta jag är väldigt skeptiskt att det kommer att bli bra.

[bild] [bild] [bild]
Lite nyfiken på varifrån du fått att ströläkten skulle ligga på 300cc. Det är första gången någonsin jag hör det. 600cc är standard vad jag vet. En på varje takstol och en emellan typ.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i en gammal tråd.
Vad blev slutresultatet med tejpen? Har just nu samma diskussion med min takläggare där denna tejp är använda på diverse ställen.
Samma underlagsduk HP530, är verkligen denna tejp ett godkänt skarvhjälpmedel?
 
Borde vara intressant vad tillverkarbranschen säger. Hittade då detta från Mataki, som verkar vara helt andra grejer och som är mer än att bara klistra på tejp.

Men så här säger Tesa bland annat om sin Tesa 60077 Seal Flex + Byggtätningstejp för överlappande ångspärrsfolier:
  • Vidhäftningen tål höga temperaturer och är fukt- och UV-resistent
  • Kan användas både inomhus och utomhus.
Jag hittar inget om tätning av takpapp på deras hemsida.
 
  • Förpackning av Mataki byggtejp med instruktioner och användningsområden för tätning på byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick detta svar från tectis om tejpen min takläggare använder.

"Sitko flex är testad och godkänd för att användas på åldersbeständig plast utegips bla

Den är ej testad för takprodukter men fungerar säkert bra till det med då det är en tät tejp som är ålderbeständig i 50 år"
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Betyder åldersbeständig att den sitter fast i takpappen i 50 år, trots kyla och fukt och hög värme på sommaren? Verkar inte helt självklart.
 
Gammal tråd, men av nyfikenhetens skull, och för att vi befinner oss i samma sits... Samma duk, grön byggfolietejp...

Hur har det gått med tejpen? bra eller anus...
 
I vårt fall slutade det med att vi fick anlita en oberoende besiktningsman. Tejpen var bara ett av alla fel. De följde inte monteringsanvisningen för uderlagsduken och tätnin vid genomföringar var felgjorde. Firman anlitade en advokat för att skrämma oss att betala hela summan utan åtgärder, men vi hade bilder och ljudinspelningar som bevis. Det slutade med en förlikningen och ett stort avdrag på slutsumman.

En mycket dålig eftenhet av ett företag som gör flashig reklam och anlitar underentreprenörer från öst.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Marw200 skrev:
I vårt fall slutade det med att vi fick anlita en oberoende besiktningsman. Tejpen var bara ett av alla fel. De följde inte monteringsanvisningen för uderlagsduken och tätnin vid genomföringar var felgjorde. Firman anlitade en advokat för att skrämma oss att betala hela summan utan åtgärder, men vi hade bilder och ljudinspelningar som bevis. Det slutade med en förlikningen och ett stort avdrag på slutsumman.

En mycket dålig eftenhet av ett företag som gör flashig reklam och anlitar underentreprenörer från öst.
Tack för att du tar dig tid att dela!

Hur gjordes besiktningen? Var den på byggplats, eller enbart genom bild/ljudbevisen? För jag tolkar det som att besiktningsmannen blev inkopplad i en typ av slutbesiktning, när ställning osv. var nermonterat?

Om besiktningen visar att allt är enligt branschregler antar jag att man som beställare betalar besiktningen själv, men när fel påvisas som i förekommande fall, så betalar byggaren besiktningen? Om jag förstått konsumentlagen rätt (antar att detta var ett av avdragen i slutsumman)?

Här är en lokal firma, bosatt i byn och dyrare än genomsnittet, varför jag sonika trodde att kvaliteten var säkrad... (Referenser har ju varit nöjda med dom, men funderar nu i efterhand på hur/om de kollade underarbetet firman gjorde. Slutresultaten har varit jättefina att titta på.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.