Vem är det som har ansvaret för renspolning av toalett i bostadsrätt?
 
Lägenhetsinnehavaren skulle jag tippa på?

Föreningen om det är längre ner i stammen
 
Violina Violina skrev:
Lägenhetsinnehavaren skulle jag tippa på?

Föreningen om det är längre ner i stammen
Okej, för jag fick en faktura på 3500kr för renspolning, jag kontaktade min förening eftersom vattnet gick väldigt sakta ner när jag skulle spola och sippra lite ut utanför toalettstolen längs golvet.. så skicka dom en firma som fixa de.
 
BirgitS
Om det kommer avloppsvatten på golvet så låter det som att toaletten inte var korrekt monterad, vilket är ditt ansvarsområde.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det kommer avloppsvatten på golvet så låter det som att toaletten inte var korrekt monterad, vilket är ditt ansvarsområde.

Välkommen till forumet också!

De läckte lite runt kanterna när jag enbart spolade och det var för det var tätt. Eftersom det ej varit ett problem innan..

Tack:)
 
BirgitS
Frågan är också var gränsen mellan ditt och föreningens ansvarsområde går enligt stadgarna, om det går där lägenhetens rör ansluter till stammen och stoppet var i lägenhetens rör så är ansvaret ditt. Om stoppet bara drabbade ditt badrum och inte lägenheter ovanför så var det troligen i lägenhetens rör.
 
  • Gilla
IrizWihk och 1 till
  • Laddar…
En toalett ska ju inte läcka även om vattennivån i den går långt upp. Så den behöver ju fixas också om det inte är gjort. Vattnet kom inte från golvbrunnen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är också var gränsen mellan ditt och föreningens ansvarsområde går enligt stadgarna, om det går där lägenhetens rör ansluter till stammen och stoppet var i lägenhetens rör så är ansvaret ditt. Om stoppet bara drabbade ditt badrum och inte lägenheter ovanför så var det troligen i lägenhetens rör.
Om stoppet skulle vara nedanför lägenheten och eget vatten gör att det blir översvämning så översvämmas ju den egna lägenheten också om någon ovanför spolar och de själva märker inget... Jag var med om att det blev stop i stammarna under vår lägenhet när vi bodde i hyresrätt på bottenvåningen. Som tur var var vi hemma. Jag bad tjejen springa upp och ringa på dörrar ovanför oss och be dem testspola. Vattennivån höjdes då i duschrummet. Jag fick lite smått panik och sprang ner i källaren och stängde av vattnet för hela trappuppgången. De hade spolat avloppet bara ett par veckor tidigare i underhållande syfte för att detta inte skulle ske. Jag ringde spolfirman, efter att ha talat med hyresvärden, och sa att de möjligen skulle kunna hållas ansvariga om skador uppträdde. De kom snabbt och åtgärdade och jag satte på vattnet igen.
 
  • Gilla
IrizWihk och 2 till
  • Laddar…
Normalt sett är det bostadsrättsinnehavarens ansvar för de rör i badrummet som ligger under golvet och ut till den anslutande vertikala (gemensamma) stammen. Där är det föreningens ansvar. Det innebär att om du tar ut någon för åtgärd och det som åtgärdas är kopplat till din lägenhet får du bekosta det själv. Normalt sett går föreningen på entreprenörens underlag/bedömning/information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.