Hej,

Gjorde en video om 1,5 minuter som sammanfattar/visar läget:


Vad kan jag testa härnäst för att komma vidare och identifiera felet?


Kompletterande information:
- maskinen är 3 år gammal
- filter är rengjorda och jag hittar inget som sitter i vägen
- jag har kollat gummiventilen som sitter inne i avrinningsröret precis efter dräneringspumpen
- dräneringspumpen har jag monterat bort för att testa och den snurrar fint. Mätte 200 i motstånd efter tips från någon youtube-film
- min känsla är att den avbryter programmet och visar felkod 10 när det är dags att pumpa ur vattnet eftersom den börjar pumpa ur direkt när jag startar om maskinen/programmet

Detaljer kring modell av maskin:

Etikett på en IKEA SKINANDE diskmaskin som visar modell och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför felanmäler du i diskmaskinen ? Du har ju 5 års garanti..
 
A
precis som vonelfors skriver
reklamera!!!
ikea har 5-års garanti

det man uppenbart hör är att du inte har något dynamiskt vattenintag
vilket tyder på pump men troligast i detta fallet kretskortet

plattformen som denna bygger på är känd för sin urusla kvalitet och du kommer inte få den reparerad utan utbytt

denna maskin/plattform är en god representant för marknadens syn på hållbarhet med slit och släng, en ren engångsprodukt mao.
 
Kalk/smuts i luftkammaren vid pressostaten. Du har för hög vattennivå ser jag, vilket tyder på att pressostaten inte känner av vattennivån. Då får du oftast felkod i10(inlopp), i20(utlopp) eller i30(överfyllning).
Du har ju garanti kvar så ska det göras rätt så ska en tekniker komma och fixa det. Men vill du göra det själv så kan du peta av pressostaten på vänster sida på sumpen och backspola med vatten där så kommer nog lite gojs komma ut.
 
axelito axelito skrev:
Kalk/smuts i luftkammaren vid pressostaten. Du har för hög vattennivå ser jag, vilket tyder på att pressostaten inte känner av vattennivån. Då får du oftast felkod i10(inlopp), i20(utlopp) eller i30(överfyllning).
Du har ju garanti kvar så ska det göras rätt så ska en tekniker komma och fixa det. Men vill du göra det själv så kan du peta av pressostaten på vänster sida på sumpen och backspola med vatten där så kommer nog lite gojs komma ut.
Tack för svar!

Hur ser pressostaten ut och var sitter sumpen?
Syns dessa på någon av filmerna jag gjorde?
 
L ludberg skrev:
Tack för svar!

Hur ser pressostaten ut och var sitter sumpen?
Syns dessa på någon av filmerna jag gjorde?
Om du tar av plåten nere på framsidan så sitter pressostaten på vänstra sidan på utsidan i sumpen. Sumpen är den stora vita skålen nere i maskinen där filtret sitter i, så på andra sidan om där pumpen sitter.

Pressostaten ser ut lite som ett usb minne, peta ner den i bakkant så ploppar den av. Så ta en liten slang och spola in vatten i hålet där den satt. Sen är det bara trycka tillbaka pressostaten, se till att gummipackningen sitter på när du trycker tillbaka den.

Och DRA UR STRÖMMEN!!! innan du petar på något, fick ont i magen när du petade på pumpen när maskinen gick. Har råkat peta på avloppspumpen en gång när jag glömde dra ur kontakten och fått mig en dänga så jag ramla ihop :p
 
Hej! Har exakt samma fel, dock på en maskin som är äldre än fem år. Min fråga är därför, löste det sig med den föreslagna åtgärden med pressostaten?
 
A
P Per Hä skrev:
Hej! Har exakt samma fel, dock på en maskin som är äldre än fem år. Min fråga är därför, löste det sig med den föreslagna åtgärden med pressostaten?
ja det lönar sig om det ger resultat men så gammal är det nog kretskortet
 
L ludberg skrev:
Tack för svar!

Hur ser pressostaten ut och var sitter sumpen?
Syns dessa på någon av filmerna jag gjorde?
Hej!

Fick du ordning på det?
Var det problem med pressostaten?
Har fått samma fel på min maskin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.