Skall lägga om plattorna på uteplatsen eftersom de är ganska så ojämt och tråkigt gräs. Tänkte samtidigt lägga ner en geofilt. Bör jag samtidigt byta massorna det består nu bara av "sandlådesand"??
 
Beror ju på hur seriöst du vill göra det..

Riktigt seriöst så tar du bort allt & gräver ner ca 20 cm. (läst från en brosyr).
1.lägg dit Geofilt.
2.Fyll groppen med grus 0-18mm.
3.Platta till gruset med en Padda (plattvibrator). Helst så ska det vara ett fall så ev vatten rinner enklare bort.
4.Nu lägger du ut ett lager med sätt sant kanske 4 cm tjockt
5.packa med padda igen (det ska nu inte vara tjockare änn 4 cm)
6.lägg stenplattorna.
7.Sandmjöl/stenmjöl ska nu läggas i fogarna.
8.Packa med padda igen över stenarna
9.fyll i mera stenmjöl
10. Vattna
11. Mera stenmjöl.. fortsätt tills det inte går i mera stenmjöl. ju mera stenmjöl du får in i fogarna desto bättre håller det, tydligen..
ev så får du komplitera om något år med mera fogsand (om det blir goppar). En säck kanske.

Ganska mycket jobb, men det kommer att hålla utan att bli ojämt i lång tid framöver. Du går grus & sättsand för ca 250:-/släpkärra på ett grustag. Istället för att köpa 4st 25kg säckar på närmaste byggvaruhus för 200:-.

Gräs & sånna saker. frö som kommer flygande är nästan omöjligt att inte få. Rötter & sådant kan man undvika till vissmån genom att man har någon form av cement kant runthela uteplatsen. Så håller det längre med mindre rensande av gräs & dyrligt..

Lite mera oseriöst så kan du ju ta bort sanden, dit med geo duk bara & lägga dit ny sand. Jag skulle nog inte återanvända den sanden. Risken för rötter & frön är ganska stor. .
 
Tacka vet jag Skanska, där får man stenmjöl (0-2, 0,4, 0-8) för 100kr på ett personbilssläp. Du bestämmer själv när lastaren ska sluta fylla det(när hjulaxlarna börjar ge vika) :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.