Är det någon som har ett cirkapris på hur mycket det kan kosta att sätta in en luft-luft eller luft-vatten värmepump för en villa på 100 kvm?
 
Snailman
Jag köpte luft vatten för lite drygt ett år sedan. Monterat och klart 80:000.
Luft luft kräver nog att du har väldigt öppen planlösning för att vara effektiv.
Jag är mycket nöjd med köpet. Gått från elpanna 25.000kw/år till 13.000kw/ år.

Ola
 
satte in en luft luft för två år sedan den kostade med installation knappt 9500:- den värmer nästan hela huset som är på 145kvadrat. har en total el förbrukning på knappt 15000 kwh/år. Ac hela sommaren.
 
__OJ__ skrev:
Jag köpte luft vatten för lite drygt ett år sedan. Monterat och klart 80:000.
Luft luft kräver nog att du har väldigt öppen planlösning för att vara effektiv.
Jag är mycket nöjd med köpet. Gått från elpanna 25.000kw/år till 13.000kw/ år.

Ola
Hur stort är ditt hus? Vilket märke och storlek har du på pumpen?
Jag har hus på 250m2 och förbrukar 35000kwh med elpatron i oljepanna.
 
Hatte skrev:
Hur stort är ditt hus? Vilket märke och storlek har du på pumpen?
Jag har hus på 250m2 och förbrukar 35000kwh med elpatron i oljepanna.
De brukar uppge att luft/vatten så kan man få ner värmeenergibehovet till 1/3 del.
Generellt brukar de räkna med 5000 i hushållsel vilket förmodligen är i lägsta laget. Men räkna med att du gör en besparing på kanske 15000-18000 om året.
35000 kWh är mycket och då skulle du nog även titta på tex bergvärme som har ännu större besparing. Beror även på var du bor i landet vilket som kan vara lönsammast med tanke på investering. En pelletsbrännare är förmodligen den billigaste investeringen för att i a f på kort sikt få rimlig driftkostnad.
 
Linnex skrev:
De brukar uppge att luft/vatten så kan man få ner värmeenergibehovet till 1/3 del.
Generellt brukar de räkna med 5000 i hushållsel vilket förmodligen är i lägsta laget. Men räkna med att du gör en besparing på kanske 15000-18000 om året.
35000 kWh är mycket och då skulle du nog även titta på tex bergvärme som har ännu större besparing. Beror även på var du bor i landet vilket som kan vara lönsammast med tanke på investering. En pelletsbrännare är förmodligen den billigaste investeringen för att i a f på kort sikt få rimlig driftkostnad.
Sedan måsteman tänka på heleheten för att få det att fungera. När jag köpte mitt hus hade jag både oljepanna, elpatron och värmepump, installerat av förre ägaren,och 38000kwn per år i elförbrukning, varav 30000 för värmen. Det var bland annat för att radiatorerna inte räckte till för att värma med hjälp av värmepumpen, så genom att skaffa ett par större radiatorer (och fixa med styrsystemen) fick jag ner förbrukningen med 11000 kwh. Hade inte gått att göra utan förra ägarens investering i värmepump, men han fick nästan ingen vinst alls på grund av att han fick en dåligt gjord installation.

-- Mats ---
 
Linnex skrev:
De brukar uppge att luft/vatten så kan man få ner värmeenergibehovet till 1/3 del.
Generellt brukar de räkna med 5000 i hushållsel vilket förmodligen är i lägsta laget. Men räkna med att du gör en besparing på kanske 15000-18000 om året.
35000 kWh är mycket och då skulle du nog även titta på tex bergvärme som har ännu större besparing. Beror även på var du bor i landet vilket som kan vara lönsammast med tanke på investering. En pelletsbrännare är förmodligen den billigaste investeringen för att i a f på kort sikt få rimlig driftkostnad.
Vad kostar bergvärme jämnfört med luft/vatten? Bor i Skåne.
 
Tja hatte

Vårat hus är 120 + 60 i källaren. När jag tittade runt på olika allternativ så blev det luft vatten.
Vad jag fick veta var att bärgvärme börjar löna sig först vid en förbrukning 35.000Kw och uppåt. Jag som förbrukar ca 25.000 skulle tjäna ca 1000:- mer/år om jag installerade bergvärme. BV låg ca 50.000 högre i investeringskostnad och med det så tar det 50 år innan det börjar löna sig...Jag räknar med att LV som jag har är avbetald på ca 7 år och det är oxå så länge jag har garanti vilket känns tryggt.

I ditt fall så skulle jag nog överväga att ta bergvärme. Just med tanke på storleken på huset.

Ola
 
Håller just nu på att få en IVT luft/vatten värmepump + elpanna installerad (Optima 600 + 290 A/W).
Inklusiva demontering/bortforsling av gammal oljetank + panna går kalaset på 103.000 kr.
Jag ska själv gjuta fundament för utedelen samt fixa matningar för utedel och elpannan samt även dra kabel till utegivare.

FLKR
 
Hur stort hus har du FLKR?
103000kr låter som ett bra pris, eller? Förra ägaren till mitt hus köpte en ny olja/el panna 2004, kan jag behålla den och bara köpa ute delen? och på så sätt spara lite pengar.
 
Hatte skrev:
Hur stort hus har du FLKR?
103000kr låter som ett bra pris, eller? Förra ägaren till mitt hus köpte en ny olja/el panna 2004, kan jag behålla den och bara köpa ute delen? och på så sätt spara lite pengar.


Hatte...du som bor i Skåne har alla möjligheter att få en bra ekonomi på luft/vatten.

Har endast erfarenhet av Daikin Altherma, men är glatt överraskad hur bra den kan hämta energi från -15°.

När vi försöker skapa bra COP på de pumpar som vi jobbar med, så jagas varje watt. T.ex. räknar vi på cirkulationspumpens förbrukning steg 1 alt. steg 2 osv. Att ansluta en värmepump till en befintlig oljepanna som i sin tur är ansluten till en skorsten.....är att tigga om värmeförluster.

Daikin har en frekvenstyrd kompressor, med gasledning mellan utedel och innedel d.v.s. ingen frysrisk. I innedelen finns styrning, elpatron, cirkpump, tryckkärl osv. Till den ansluts en växlingsventil och extern beredare typ 300 liter.

Hela kittet kostar ca: 100 000 kr.

http://www.daikin.se/products/altherma/default.jsp

Förutsättning för ett väl fungerande värmepump, är att du har låg framledningstemperatur. När du har anslutit värmepumpen skall du om möjligt ha alla termostater fullt öppna, och låta rumsgivare stoppa pumpen då det blir för varmt av någon anledning.

Daikins största pump har inga problem att ersätta 30 000 kWh i Skåne med bra COP.
 
"Hatte" mitt hus är 93 m2 + 93 m2 "halvinredd" källare (tvättstuga, verkstad, toalett, förråd och gästrum) där temperaturen normalt ligger runt 17*C

FLKR
 
Förra hösten dockade jag en CTC 107 luft/vatten mot min oljepanna som är från 1998 + installerade en separat 200 l vv-beredare. Gjorde allt arbete själv vilket tog fem dagar varav halva tiden säkert gick åt till "tankearbete". Kostnad 52000 kr. Samtidigt lät jag tillägsisolera vinden (110m2, 30 cm kutterspånisolerad) med 30 cm lösull, kostnad 8000 kr.
Totalkostnad 60000 kr,.Huset är ett sutteränghus på 2*110 m2+ ett uppvärmt garage på 30m2 och förbrukade året innan 34 000 kWh. Nya förbrukningen har hamnat på 18 000 kWh
Detta ger en återbetalningstid i mitt fall på 3,33 år vilket jag tycker är godkänt.
desutom tycker jag att jag fått det varmare och behagligare inomhus.
Göran/Bleinge
 
Hatte skrev:
103000kr låter som ett bra pris, eller? Förra ägaren till mitt hus köpte en ny olja/el panna 2004, kan jag behålla den och bara köpa ute delen? och på så sätt spara lite pengar.
Jag tycker att kompletta luft/vatten -system är för dyrt i jämförelse med bergvärme.

Vi betalade 110000:- för bergvärme, Nibe 1230-6kW, 150m borra.
Gjorde inte ett dyft själv.

Docka mot din "nya" oljepanna, ihop med en spetsberedare för varmvattnet.
Gör du jobbet själv så blir det relativt billigt.

Mitt tips: CTC ecoair 105, 5,7kW , 35400:- (rinkabyrör)
CTC ecologic för shuntat system, 6700:- (rinkabyrör)
100 l varmvattenberedare (kopplas i serie efter pannan), 4000:- (gissar)
Rör och annan installationsmaterial, 10000:-
Eget arbete, gratis

Totalt, ca 58000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.