Jag har planer på att riva garaget och bygga en dubbelcarport med förråd.
Istället för vanligt tak så borde man kunna köra solceller direkt. men jag hittar ingen detaljerad info om montering så det blir tätt mellan panelerna. Jag vill ju inte att det regnar in i förrådet eller på bilen.
Är det för dyrt/jobbigt blir det ju till att lägga typ papptak och sen paneler på det om jag måste.

Är det någon som har erfarenhet och kan dela med sig?
 
Det ska vara lite mellanrum mellan panelerna för att kyla dom.
 
Tjena, jag är solcellsmontör och precis som tidigare skribent så ska du ha mellanrum för bästa kylning. Så ej att rekommendera att bygga in utan lägg förslagsvis takpapp först och montera solceller ovanpå för att få det bra
 
Att det ska vara kylning förstår jag. Men hela undersidan är ju blottad så kylningen borde räcka och bli över.

Jag tänker mig alltså bara ett regelverk som panelerna sätts fast i. Sen är det fritt blås under
Regelverk med genomskinliga paneler monterade ovanpå, med fri luftcirkulation under, tänkt för kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tom Lövstedt Tom Lövstedt skrev:
Tjena, jag är solcellsmontör och precis som tidigare skribent så ska du ha mellanrum för bästa kylning. Så ej att rekommendera att bygga in utan lägg förslagsvis takpapp först och montera solceller ovanpå för att få det bra
Detta med kylning kanske kan vara sant om cellerna ligger 10 cm ovan ett tak. Men om cellerna är fribärande behövs ingen spalt för kylning, Däremot för att ta upp eventuell värmerörelser.
Jag skulle montera solceller med 5-10 mm spalt och lägga en T-list av mjukt gummi för att täta.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta med kylning kanske kan vara sant om cellerna ligger 10 cm ovan ett tak. Men om cellerna är fribärande behövs ingen spalt för kylning, Däremot för att ta upp eventuell värmerörelser.
Jag skulle montera solceller med 5-10 mm spalt och lägga en T-list av mjukt gummi för att täta.
jaha, det förstod jag inte hehe men det där borde funka bra. Smart lösning, bara se till att få tätt mellan panelerna annars
 
Klarar verkligen panelerna av snölast fribärande?
I alla fall stöd under mitten är nog att rek.
 
P Pelle- skrev:
Klarar verkligen panelerna av snölast fribärande?
I alla fall stöd under mitten är nog att rek.
Oftast monterar man med två skenor under när det är stående som på det sättet för att klara snö belastning men det finns att läsa om varje panel vilket tryck det klarar.
Att göra ett regelverk under blir som att montera med skenor om man nu inte bara sätter som en ram runt såklart
 
K
Inte så att panelerna expanderar när de blir varma? Eller är det bara skenorna?
 
Jag tänker de kanske kan ligga och vila utan vara fastskruvade på mittbjälken.
Bara för hjälpa till stödja vid snölast.
Hur stor belastningen blir beror ju också på vinkeln de sätts i.

Hela panelen expanderar i värme, bara olika mycket beroende på mtrl.
 
Bekanta har camping på Gotland där servicehuset bara har paneler som tak.
Byggdes för 6-7 år sen och det är inget problem, tätt är det oxå.
 
Bland andra Solitek och gruppsol har carportar med paneler som tak.
Solpanelerna är glas/glas-paneler så de håller för snölaster, Soliteks paneler håller för 10,5kPa så de klarar snölasten i större delen av Sverige;)
 
  • Gilla
Spopas
  • Laddar…
Låter ju helt klart görbart. Dags att börja leta efter paneler och installatör för detta då jag vet det är långa leveranstider just nu.

Har ni tips på installatör i nordöstra Skåne som kan detta är det välkommet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.