Jag skall bygga en altan vid en husknut. Altanens yta ca 12 kvm och den är ca 1 m över marken.

Det skall vara tryckimpregnerat, med räcke, en trappa ner och grind vid trappan.
För att bära altanen finns stabil vägg, samt att plintning behövs på ca 4 ställen.

Jag har fått ett totalpris på ca 10 000 kr (ink moms) med ett maxtak på 12 000 kr för arbete, material, plintsättning osv. Alles.

Är det rimligt?
 
Jag har betalat ca 44 000 för virke m.m (allt material) till 120 kvm altan. Slår man ut det, blir det 366 kr/kvm, och bara materialet skulle för din del då gå på 4 400 kr.
De som gör jobbet åt dig kanske har rabatt på virke, men marginalen behåller de nog själva, så låt oss räkna med det priset.

12 000 kr - 4 400 kr = 7 600 kr. Dividera det med ett antaget timpris för arbete på 500 kr. Då får de hålla på i 15,2 timmar. Att gräva, ev. gjuta plintar, bygga ramverk och lägga trall, fixa en trappa och en grind tar även för rutinerat folk lite mer än två hela arbetsdagar, enligt mig. Alltså är timpriset under 500 kr. :)

Jag tycker det låter vettigt, baserat på ovanstående högst vetenskapliga beräkningar. ;)

Att jag sedan hade valt att göra jobbet själv, och kommit undan med de 4 400 kr, är en helt annan historia.

Lycka till!
 
Håller med Sennen.

Även om altanen inte är speciellt stor så är det mycket att göra; alla moment ska gås igenom. Jag tycker att det lät som ett bra pris.

/V
 
Ok.

Jag hade gärna gjort det själv, men inser att den tid det tar för mig att plinta,bygga osv har jag helt enkelt inte. Tyvärr.


Hur som, tack för bra och givande svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.