Hej, någon som vill ge mig några råd om isolering?

Jag har köpt en villavagn som nu är permanent uppställd på plintar. Tidigare ägare hade tilläggsisolerat golvet underifrån med glasfiberull, men de flög iväg under transporten. Isoleringen måste monteras underifrån eftersom det inte finns någon möjlighet att göra det inifrån.

Vad ska jag använda för isolering under? Jag tänker mig ett mjukt material för att kunna peta in det mellan ramen och alla rör för vatten och avlopp.

Behöver man avsluta med en board/asfaltsskiva som botten?
 
V Valley of lilies skrev:
Hej, någon som vill ge mig några råd om isolering?

Jag har köpt en villavagn som nu är permanent uppställd på plintar. Tidigare ägare hade tilläggsisolerat golvet underifrån med glasfiberull, men de flög iväg under transporten. Isoleringen måste monteras underifrån eftersom det inte finns någon möjlighet att göra det inifrån.

Vad ska jag använda för isolering under? Jag tänker mig ett mjukt material för att kunna peta in det mellan ramen och alla rör för vatten och avlopp.

Behöver man avsluta med en board/asfaltsskiva som botten?
Jag isolerade min plintgrund med EPS (frigolit). Runtomrör osv kan man nog använda sprayisolering.
EPS-skivorna kan man limma eller skruva med bricka underifrån
 
Under friggeboden vi har använde jag EPS eftersom det var raka reglar och inga rör eller liknande. Sen avslutade jag med asfaltsboard och skummade alla kanter och glipor.

Men känner att det inte kommer att vara rimligt under villavagnen. Just nu funderar jag på 120mm stenull och avsluta med asfaltsboard.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
jannekjuyckken
Är det hyffsat fräscht under är det bara att spruta hela skiten med först rostskyddafärg.
Sen 20 burkar fogskum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.