Claes Sörmland
S Simsgrodan skrev:
ger ju lite intressanta tankar (som andra varit inne på); vad händer om man seriekopplar sin bergvärme med en konvektor som förvärmer mediat innan man skickar ner det i marken. Eller till och med kopplar en liken mark eller luftvärmepump i slingan? Kanske en intressant lösning för dem som vill kräma ut lite mer ur sitt bergvärmehål?
Det har väl alltid funnits som möjlighet men med tidigare elpriser så har sådana lösningar sällan funnits vara ekonomiska, speciallösningen har kostat mer än den har smakat. Nu med enormt mycket högre elpriser kan man kanske få lönsamhet i att plocka värme från luften istället från borrhål under senvår-sommar-höst?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har väl alltid funnits som möjlighet men med tidigare elpriser så har sådana lösningar sällan funnits vara ekonomiska, speciallösningen har kostat mer än den har smakat. Nu med enormt mycket högre elpriser kan man kanske få lönsamhet i att plocka värme från luften istället från borrhål under senvår-sommar-höst?
Om några år kan det behövas i områden med många borrhål på liten yta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Blir många nya konvektormurar mot grannarna i våra villaområden.
 
B BSOD skrev:
Det kryphålet tycks redan vara tilltäppt:

[länk]
Jo, sedan ganska länge. Även det aktuella kryphålet bör täppas igen innan folk med mer pengar än vett börjar sätta upp såna där prylar överallt.
 
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Även det aktuella kryphålet bör täppas igen innan folk med mer pengar än vett börjar sätta upp såna där prylar överallt.
Troligen kommer det inte att ske eftersom lagstiftaren när PBL infördes 1987 uttryckligen inte ville att anläggningar som den i tråden skulle vara bygglovspliktiga. Som redogörs för av MÖD så tog lagstiftaren specifikt bort uttrycket "därmed jämförlig anordning" som fanns i den äldre bygglagstiftningen. Man ville inte öppna för tvister om bygglovsplikten utan det ska vara tydligt vad som kräver bygglov och inte för var och en.

PBL var en liberalisering av den tidens bygglagstiftning där väldigt många frågor gick till byggnadsnämnden för deras ganska godtyckliga avgörande. Med PBL ville man få bort godtycket och ge klara och enkla spelregler.

Bygglovsplikten för mur och plank (men ej därmed jämförlig anläggning!) flyttades till PBF i och med att PBL infördes. I princip kan regeringen ändra på PBF och lista även luftvärmepump som bygglovspliktig anläggning men inte minst med tanke på vilka som vann valet är det nog inte så troligt att man vill utöka bygglovsplikten ännu mer.

Här är regleringen i PBF som gör att ett vissa åtgärder gällande anläggningar utöver åtgärder på byggnader kräver bygglov (Listan är uttömmande):

Bild av en text om bygglov för anlaggningar som ej är byggnader, lista från PBF (2021:786).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen kommer det inte att ske eftersom lagstiftaren när PBL infördes 1987 uttryckligen inte ville att anläggningar som den i tråden skulle vara bygglovspliktiga. Som redogörs för av MÖD så tog lagstiftaren specifikt bort uttrycket "därmed jämförlig anordning" som fanns i den äldre bygglagstiftningen. Man ville inte öppna för tvister om bygglovsplikten utan det ska vara tydligt vad som kräver bygglov och inte för var och en.

PBL var en liberalisering av den tidens bygglagstiftning där väldigt många frågor gick till byggnadsnämnden för deras ganska godtyckliga avgörande. Med PBL ville man få bort godtycket och ge klara och enkla spelregler.

Bygglovsplikten för mur och plank (men ej därmed jämförlig anläggning!) flyttades till PBF i och med att PBL infördes. I princip kan regeringen ändra på PBF och lista även luftvärmepump som bygglovspliktig anläggning men inte minst med tanke på vilka som vann valet är det nog inte så troligt att man vill utöka bygglovsplikten ännu mer.

Här är regleringen i PBF som gör att ett vissa åtgärder gällande anläggningar utöver åtgärder på byggnader kräver bygglov (Listan är uttömmande):

[bild]
Vi får se. Blir isåfall inte första gången man ändrar en lag för att det dyker upp situationer man inte räknat med när lagen skrevs. Senast när man för en månad sedan täppte till möjligheten att först få ett jobb gjort och sedan ångra sig om hantverkaren missat att informera om ångerrätten.
 
Claes Sörmland
S Simsgrodan skrev:
Vi får se. Blir isåfall inte första gången man ändrar en lag för att det dyker upp situationer man inte räknat med när lagen skrevs. Senast när man för en månad sedan täppte till möjligheten att först få ett jobb gjort och sedan ångra sig om hantverkaren missat att informera om ångerrätten.
Min poäng är att lagstiftaren förväntade sig just det utfall som kom från MÖD.

Det som är oklart är hur MMD under dem resonerade, de hänvisar bara till Länsstyrelsens beslut och tyvärr finns inte Länsstyrelsens argument med i MÖDs dom: "Mark- och miljödomstolen instämmer i den bedömning som länsstyrelsen har gjort i det överklagade beslutet om att den aktuella åtgärden är bygglovspliktigt och att
bygglov inte kan ges utifrån bestämmelserna i plan- och bygglagen."

Kanske ska begära ut det så man får se hur de tänkte och hur de fick ihop det med PBL. Kanske brydde man sig inte om att utreda lagstiftarens syfte med lagen som MÖD gjorde och bara kände lite inför vad som är ett plank och inte.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min poäng är att lagstiftaren förväntade sig just det utfall som kom från MÖD.

Det som är oklart är hur MMD under dem resonerade, de hänvisar bara till Länsstyrelsens beslut och tyvärr finns inte Länsstyrelsens argument med i MÖDs dom: "Mark- och miljödomstolen instämmer i den bedömning som länsstyrelsen har gjort i det överklagade beslutet om att den aktuella åtgärden är bygglovspliktigt och att
bygglov inte kan ges utifrån bestämmelserna i plan- och bygglagen."

Kanske ska begära ut det så man får se hur de tänkte och hur de fick ihop det med PBL. Kanske brydde man sig inte om att utreda lagstiftarens syfte med lagen som MÖD gjorde och bara kände lite inför vad som är ett plank och inte.
Eller så lämnar man frågan. Som jag sa, blir det problem får man anta att de ser över det. Blir det inte ett problem så är det ju bra som det är.
 
Nej, troligen kommer ingen ändring ske, men man kan väl få drömma...? :D
Det som eventuellt kommer ske är att vissa individer som är ...hmmmm..... mindre noga med grannsämjan, nu kommer förstå att de kan utnyttja det här kryphålet och fler sådana här fall kommer dyka upp, troligen här på bh.
Min blygsamma åsikt är att lagstiftaren 1987 gjorde en rejäl tankevurpa. De klara och enkla spelreglerna öppnade upp kryphål helt enkelt, som vi ser i det här fallet.
 
B BSOD skrev:
Designen påminner om octopus ispinne. Sen vet jag om det i övrigt är liknande design (köldmedium etc). Men ispinnen testade sp med rätt dåliga resultat, trots mycket hög prislapp.

Eftersom den inte har fläkt och har lite problem med stor isbildning så tror jag nästan det är en förutsättning att man bor väldigt långt söderut och gärna på ett blåsigt ställe för att få rimlig verkningsgrad.

Jag är skeptisk mot denna helt klart...
Jag har haft en Ispinne från Octopus. Jag är tämligen säker på att det är ett nytt namn på systemet. Känner igen en del text osv på deras hemsida. Den största fördelen med deras system är enkelheten. De håller väldigt länge. Jag hade min dockad till en elpanna i ett hus från 1933 och lät den lyfta värmen till 42°. Sedan lyfte jag varmvattnet från 42° till 70° och blandade ner till 60°. Uppvärmningen skedde med radiatorer med stor yta. Jag använde 23 000 kWh/år + ca 2 kbm ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.