Hej,

jag bor i ett hus där elementen går på en separat 400W-slinga och där resten av hushållselen går på en 230W-slinga. Tror jag iallafall. I rödkålen finns det två avstängningsknappar - en för el och en för värme.

Jag har nyss byggt ett nytt rum uppe på vinden men glömde koppla in uttag för element. Om möjligt - finns det några nackdelar att koppla in ett
230W-element i ett av de vanliga vägguttagen?

EDIT: VOLT menar jag. Inte w

mvh
 
Redigerat:
Antwerpen Antwerpen skrev:
Hej,

jag bor i ett hus där elementen går på en separat 400W-slinga och där resten av hushållselen går på en 230W-slinga. Tror jag iallafall. I rödkålen finns det två avstängningsknappar - en för el och en för värme.

Jag har nyss byggt ett nytt rum uppe på vinden men glömde koppla in uttag för element. Om möjligt - finns det några nackdelar att koppla in ett
230W-element i ett av de vanliga vägguttagen?

mvh
Nej, då är det definitivt inte. Du får nog undersöka rödkolen lite noggrannare.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, då är det definitivt inte. Du får nog undersöka rödkolen lite noggrannare.
Elskåpet :)

Så här ser elskåpet ut:

Vad är det som gäller i ett sånt här scenario då? :)
 
  • Elskåp med etiketterade strömbrytare för 'EL-VÄRME' och 'KRAFT-BELYSNING'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen är väll att du via det du kallar "rödkålen" inte kan stänga av all värme på en gång, tex på våren/sommaren. Sen får du inte ut så mycket effekt, vet inte vilken säkring som sitter där och hur mycket annat som går på den säkringen du tänkt koppla in dig på...

Rör de sig bara om 1 element så är de nog ingen fara, annars är väll rekomenderat att ha en fast installation av element och prylar som drar hög effekt över lång tid generelt
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Det är troligen inget problem. Det som skulle kunna hända, är om du får för stor belastning på en fas, så att en huvudsäkring löser ut, om mycket annat är igång. Det kan iofs. hända även om du har ett 400V element inkopplat på två faser. Men enfasbelastningen ger lite sämre balansering av belastningarna.

Om rummet är så stort att du behöver mer än 1 kW effekt för uppvärmning, så kan man väl rekommendera att elementet skall vara fast inkopplat, alltså inte med stickkontakt, även om det rent formellt är OK. Fast inkoppling kan då vara mot 230V, ex. till dosan för uttaget.
 
H hempularen skrev:
Det är troligen inget problem. Det som skulle kunna hända, är om du får för stor belastning på en fas, så att en huvudsäkring löser ut, om mycket annat är igång. Det kan iofs. hända även om du har ett 400V element inkopplat på två faser. Men enfasbelastningen ger lite sämre balansering av belastningarna.

Om rummet är så stort att du behöver mer än 1 kW effekt för uppvärmning, så kan man väl rekommendera att elementet skall vara fast inkopplat, alltså inte med stickkontakt, även om det rent formellt är OK. Fast inkoppling kan då vara mot 230V, ex. till dosan för uttaget.
tack! Det är ett 15kvm vindsrum. Normal belastning. Jag tar er input med mig och sätter in ett element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.