Oklar om det är rätt subforum men nån får väl flytta om det finns en mer passande plats att ställa frågan.

I alla fall, jag håller på o målar ett litet och trångt utrymme. Tänkte rolla taket också trots att jag a) hatar rollning och b) aldrig målat ett tak. Det går nog bra. Dock har jag en lucka i taket som jag vete fan vad den är till. Någon som vet?

Är en skapligt stor (iaf 15cm diameter, ev. mer) lucka i metall. Sitter lite snett och sitter SOM FAAN så jag lyckas inte dra loss den bara. Kanske ska tas loss på annat vis? Vill såklart ha ner den så jag kan rolla in mot kanten osv.

Nån som har koll? Sitter i en liten garderob i hallen. Kan inte va ventilation tänker jag, då brukar ju ett mellanrum finnas hela vägen runt. Detta känns mer som en typisk blindlucka. Men stor, och i metall. Och ja... sitter som berget.

Tack. :ok:
 
  • Hörn av ett rum under renovering med öppen eldosa och rund utskärning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oval elektrisk dosa i taket före montering av armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nån ventilationsgrej så kan det ju tänkas att den ska skruvas ut. Att "locket" har en skruv i mitten så du ska grabba tag i hela och skruva ner den. För att vara justerbar i flödet alltså.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det nån ventilationsgrej så kan det ju tänkas att den ska skruvas ut. Att "locket" har en skruv i mitten så du ska grabba tag i hela och skruva ner den. För att vara justerbar i flödet alltså.
ja tanken har slagit mig - isåfall har de nog skruvat upp den jävligt långt för den är nästan kloss mot taket. ska prova! tack
 
D doctormirabilis skrev:
ja tanken har slagit mig - isåfall har de nog skruvat upp den jävligt långt för den är nästan kloss mot taket. ska prova! tack
Ja om det är en sån så går det såklart att stänga de helt. dvs skruva upp de mot tak.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja om det är en sån så går det såklart att stänga de helt. dvs skruva upp de mot tak.
vore ju smutt om man kunde måla in under kanten utan att ens ta av! tack
 
Är väl ett lock för en eldosa?
 
P Pappa1986 skrev:
Är väl ett lock för en eldosa?
You tell me, inte sett så stort o i metall, som inte kan tas loss. Men ska testa skruva i det som sagt
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
D doctormirabilis skrev:
You tell me, inte sett så stort o i metall, som inte kan tas loss. Men ska testa skruva i det som sagt
Ser ut som locket till ett tilluftsdon.
 
fahlis fahlis skrev:
Ser ut som locket till ett tilluftsdon.
Ok. Ja den är inte gängad iaf. Får nog bända med våld med nån liten hävstång
 
Detta var nån typ av ventilation / till/frånluft eller vad det kallas. Locket satt så inåt helvete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.