fungerar det, har tänkt mig tryckta reglar med 300mm cellplast (skånegrund). Läggs slingorna direkt på cellplasten?
 
Tryckta reglar är en dålig idé. Det kommer avge tråkiga illaluktande gaser om det blir fuktigt, och om det inte blir fuktigt finns det inte någon anledning att ha tryckt virke. Vad innebär skånegrund?
 
Meningen är att det impregnerade virket inte skall ha någon direktkontakt med vatten. Läs denna artikel http://www.tenico.nu/tips62/tips62.htm

Skånegrund är att bjälklaget ligger direkt på sand och sten, detta skall grävas ur så att man får plats med reglar och isolering samt en liten luftspalt.
 
Den artikeln skulle jag inte lägga så stor vikt vid, tryckimpregnerat virke stoppar inte mot mögel, bara mot rötsvampar. Googla på "tryckimpregnerat mögel", finns massor med källor.

Som sagt, om inte vanligt virke skulle fungera på grund av för hög fukthalt så är inte tryckimpregnerat lösningen, det skulle bli andra problem.
 
Ok, om man kör med ej tryckt bör man lägga en fuktspärr i botten så att markkondensen inte stiger upp.
 
Var det en fråga? I så fall, jag känner inte till den grundläggningsformen så noga, men det låter som en mullbänkskonstruktion, eller en torpargrund med ovanligt liten (ej ventilerad?) luftspalt? Det kan nog vara en bra idé att lägga en fuktspärr i så fall, men jag är långt ifrån expert på ämnet. Har det varit en likadan konstruktion tidigare, och i så fall, hur såg det ut när du rev?
 
Idag ligger golvplank på bjälklag av timmer direkt på en bädd av sand och sten, allt är omringat av en naturstensgrund helt oventilerad. Sanden är fylld från marken och varierar mellan 20-100cm från den ena sidan till den andra sidan av huset, under sanden så tror jag det ligger vanlig jord. Jag har funderat på att gjuta men det är ingen bra lösning eftersom syllarna då skulle gjutas in. Om man reglar upp så funderar jag på cellplast, men misttänker att man inte bör lägga den direkt på marken. Kanske skall man lägga singel eller makadam underst och sedan en fuktspärr. Med en fuktspärr så tar ju vattnet en annan väg utanför, vet ej om detta är en nackdel, skall dränera hela huset.
 
Och det är alltså inga skador i den nuvarande gamla konstruktionen? Då tror jag inte att du behöver oroa dig om du bygger likadant, särskilt om du dessutom dränerar huset. Fast i och för sig kan det kanske finnas en risk för ökad fukthalt under cellplasten i och med att den tidigare fuktvandringen upp genom bjälklaget bromsas, och denna fukt skulle ju i så fall belasta bjälkarna om de ligger mellan cellplasten. I byggnadsvårdssammanhang har jag stött på att man isolerat med kol, som både är fuktkänsligt och diffusionsöppet. Även Lecakulor i kapillärbrytande fraktion har jag hört talas om i dessa sammanhang. Om du skulle gjuta en platta så skulle du lämpligtvis isolera både neråt och mot syllen, så jag kan inte se någon större risk att syllen skulle fara illa av detta.

Fortfarande, detta är ju en lite speciell konstruktion och jag spekulerar mest. Och den här frågan borde kanske avhandlas under byggteknikdelen i forumet, vi har ju drivit iväg lite från din fråga om golvvärme. Säg till om du vill att jag ska flytta tråden dit, eller så kan du ju starta en ny fråga i den forumdelen om du vill dryfta konstruktionen ytteligare med kunnigt folk. :)
 
Den gamla kosntruktionen har tagit skada men mest ute i bjälklagsspetsarna nära grundmuren. Om man gjuter platta så isolerar jag under betongsulan men hur skall man isolera yttersyllarna och syllarna som håller upp innerväggarna. Skall man lägga in nån form av sockelelement mot grundmuren och syllen. Timmer syllen skall till viss del ersättas med en tunnare syll och reglas upp istället.

Vad är fördelen med att isolera grundmuren utifrån med cellplast?

Du får gärna flytta frågan om det är bättre.
 
Jag gör det så länge, så får vi se om du får bra svar på dina frågor om bjälklagskonstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.