Hej!

Ska precis till att få solpaneler monterade på ställning på marken.
Funderar hur vi ska göra med underlaget där allt ska stå. Just nu är det ogräs mm som måste slås med typ röjsåg/trimmer. Projektledaren kommer nästa vecka för att titta på stället. Jag får säkert svar på mina frågor då men tycker om att vara lite förberedd innan. Min tanke är att få bort så mycket ogräs som möjligt och sedan lägga markduk och grus på detta. Helst göra detta innan ställningarna monteras. Det är 36 st paneler som ska stå på två rader. Någon som har kunskap i markmontering av paneler? Hur har ni gjort? Tips?
Mvh
Uffe
 
Röja ogräs och sly är självklart, men markduk och grus är valfritt. Det blir snyggt och ger noll underhåll ett bra tag, sen kommer ogräset igen. Tittar man på installerade paneler som står på stora områden så brukar det inte vara grus under panelerna.

Ska du gjuta eller skruva ned markankare?
 
Tack för svaret. Jag antar att man skruvar. Har köpt anläggningen helentrepenad.
 
Att rensa marken ordentligt från sly, rötter, grästovor, stenar och vad för skräp nu finns är otroligt mycket lättare innan anläggningen byggs.
 
Förstår det.
Undrar hur andra gör med ogräs osv. Risken finns ju att skada panelerna när man slår med röjsåg.
 
Som nämts här markduk jo det hjälper men de tar inte länge innat träd och gräs växer där i gruset ovanpå

Jämna ut så du har en yta som är lätt att underholla kanske till och med så att gräsklipparen slipper dit...
 
Tack
Det blir väl så, jag har bara ett par träd att ta bort.
Elda lite och jämna ut marken, får bli så.
Tack för alla svar.
 
Jag tänker grovrensningen innan det byggs något, det är en sak.
Underhåll, dvs slå lite gräs därefter, är lätt.

Solcellerna monteras minst 500mm över mark så det enda du kan komma åt med trimmern är stålbenen ned till marken om du inte är helt galen och kör långt upp i luften. Benen skadar du inte med din trimmer. Jag har själv flera proffs röjsågar/trimmer osv. och kört i många år.
 
  • Gilla
UffeMalmis
  • Laddar…
Det bästa är nog att lägga ett tjockt lager med bark under ställningen så växer inget gräs på evigheter. Blir nära obefintligt underhåll.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Väntar på mina paneler och batteri, lite sent svar men så här har jag gjort, N3 fiberduk och ett lass 8-11 makadam. Har tagit en bit i hästhagen i anspråk till panelerna,trots allt är ju el en av dom bästa grödorna man får betalt för att odla just nu:D Grundkonstruktion för solpaneler med N3 fiberduk och makadam på en hästhage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme av träsparrar för solpaneler uppförd på en markbädd av makadam, i ett öppet fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas_81 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! :)

Hur stora plintar har du, hur långt mellan dem?
 
P Pelle- skrev:
Snyggt! :)

Hur stora plintar har du, hur långt mellan dem?
Jag har 24st 500mm plintar och 30st grävda och gjutna på plats, fördelat på 45m lång sträcka. Har 2st bärliner som bär upp mina vinklar till panelerna, blir bara en lång enkelrad paneler för jag vill inte ha så högt bygge.
 
A Andreas Nilsson2 skrev:
Väntar på mina paneler och batteri, lite sent svar men så här har jag gjort, N3 fiberduk och ett lass 8-11 makadam. Har tagit en bit i hästhagen i anspråk till panelerna,trots allt är ju el en av dom bästa grödorna man får betalt för att odla just nu:D[bild] [bild]

Snyggt. Kommer att använda markduk N3 och makadam 16/32. Ramar in de två raderna med imp. Typ 2 tum 5 stående. Tror det blir bra. Ska låta grävare plana ut marken innan monteringen som ska ske i mars.

A Andreas Nilsson2 skrev:
Väntar på mina paneler och batteri, lite sent svar men så här har jag gjort, N3 fiberduk och ett lass 8-11 makadam. Har tagit en bit i hästhagen i anspråk till panelerna,trots allt är ju el en av dom bästa grödorna man får betalt för att odla just nu:D[bild] [bild]


A Andreas Nilsson2 skrev:
Väntar på mina paneler och batteri, lite sent svar men så här har jag gjort, N3 fiberduk och ett lass 8-11 makadam. Har tagit en bit i hästhagen i anspråk till panelerna,trots allt är ju el en av dom bästa grödorna man får betalt för att odla just nu:D[bild] [bild]
 
U UffeMalmis skrev:
Snyggt. Kommer att använda markduk N3 och makadam 16/32. Ramar in de två raderna med imp. Typ 2 tum 5 stående. Tror det blir bra. Ska låta grävare plana ut marken innan monteringen som ska ske i mars.
Tack,tog 8-11 för möjlighet att kunna räfsa om det kommer löv där, och min sarg för att hålla makadammen på plats fäste jag i marken med långa spik gjorda av armeringsjärn.
 
  • Gilla
UffeMalmis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.