Jag har 95mm stenull direkt mot detta sen plast, men funderade om det behövs en luftspalt? Då garagets panel sitter utan på utsidan.

Eller är det onödigt med stenull?

-R
 
  • Väggsektion i pågående renovering med isolering och träreglar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detr nån slags wellpapp, med well på insidan sen är det någon vit plast på utsidan, allt är i inbyggt i fyrkantigt nät som sitter där idag.
 
  • Gilla
Point1
  • Laddar…
Jag vet inte hur man redigerar posterna så ursäkta om jag spammar, men en uppdatering!

Garaget har putsad leca runtom sig(garaget står ej på lecat) och där går inre ytterpanel in bakom lecat ner till syllarna, yttresta panelen slutar kant i kant med lecat på utsidan och har en fotplåt som skiljer inre/yttre bräda, så jag skulle inte ens kunna lyfta panel och spika dit en läkt som luftspalt, vet inte om detta är så smart konstruktion.
 
  • Stenläggning vid hus, verktyg utspridda, byggbråte och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Pappen som sitter närmast ytterpanelen funkar som luftspalt (y)
Dvs. bakom pappen måste det finnas en luftspalt (18-45 mm) till baksidan av ytterpanelen .
Varför vill du sätta diffspärr i väggen ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Pappen som sitter närmast ytterpanelen funkar som luftspalt (y)
Dvs. bakom pappen måste det finnas en luftspalt (18-45 mm) till baksidan av ytterpanelen .
Varför vill du sätta diffspärr i väggen ?
Jag kan inte ta loss fasad och spika läkt det finns ingen plats pga leca blocken !
Jag satte plast bara för det var plastat innan, är det fel tänkt?

Det ska vara uppvärmt +8 grader ungefär med bil som kör in och ut
 
Tomture61
R Rooooooooooobin skrev:
Jag kan inte ta loss fasad och spika läkt det finns ingen plats pga leca blocken !
Jag satte plast bara för det var plastat innan, är det fel tänkt?

Det ska vara uppvärmt +8 grader ungefär med bil som kör in och ut
Ser att du har ett hål i pappen , borde vara enkelt att kolla ev. luftspalt !
Plasten kan vara befogad om du kommer att ha hög luftfuktighet i garaget .
Skaffa en hygrometer är mitt tips .
 
Till yttre fasadbrädan är det 22-24mm
Inre fasadbrädan 0mm
 
Tomture61
R Rooooooooooobin skrev:
Till yttre fasadbrädan är det 22-24mm
Inre fasadbrädan 0mm
Inte optimalt om du vill ha en frisk fasad i många årtionden .
 
Finns rätt många garage som klarar sig utan luftspalt. I USA byggs i princip alla hus helt utan luftspalt, det är inget vidare hus men de har inte kommit så långt i tänket som vi. Eller så har vi kommit för långt...
 
Har precis tagit över ett nybyggt garage/verkstad, där fasaden är monterad utan luftspalt. Jag var tveksam till konstruktionen, men det ska tydligen fungera OM man använder slamfärg.
Moderna färger kräver luftspalt.
 
Tomture61
Finns inlägg och info om det ska vara snedkapad , även hur många grader , eller rakt snitt i underkant på ytterpanelen :D
Man skall dock enbart olja + grunda i underkanten , baksidan skall vara obehandlad .
Detta med plastfärg , som inte andas så bra .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Inte optimalt om du vill ha en frisk fasad i många årtionden .
Problemet som du ser på utsidan är ju gjutningen, jag kan inte flytta ut inre bräda, jag skulle kunna spola 23/25 läkt på insidan horisontellt kanske?
 
N Nisse Hult64 skrev:
Har precis tagit över ett nybyggt garage/verkstad, där fasaden är monterad utan luftspalt. Jag var tveksam till konstruktionen, men det ska tydligen fungera OM man använder slamfärg.
Moderna färger kräver luftspalt.
Garaget har ju stått 30 år, där jag bytt fasad delvis på norra sidan, men det är nog mer för att det aldrig var ommålat där så botten tog stryk (dem yttre) inre brädor såg fina ut, och då har garaget varit isolerat sin större livslängd, men det är målat med lasyr! Som jag förstår det så har det ganska bra andningsförmåga. Men nu vill när man isolerar igen så vill man ju göra så rätt som möjligt för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.