5 879 läst · 43 svar
6k läst
43 svar
Skippa värmen helt i renoveringsobjekt?
Jag kallställer flera byggnader, en oisolerad och en isolerad, båda har vatten indraget. Det är inga problem men jag har enkel ventilation och en liten värme kabel (kortaste jag hittade). I husen har jag sedan gjort fall i vattenledningen så jag tömmer vattnet till den inkommande delen som har liten kabel på sig.
För ventilation så har jag i ett fall en elektrisk frånluft som går på låga varv och i den andra byggnaden en mekanisk ventilator (snurra som sitter i toppen av skorstenen på frånluft pipan).
Så i dit fall skulle jag bara ordna med ngn form av enkel ventilation och sen sätta en liten kabel med termostat på inkommande vatten.
För ventilation så har jag i ett fall en elektrisk frånluft som går på låga varv och i den andra byggnaden en mekanisk ventilator (snurra som sitter i toppen av skorstenen på frånluft pipan).
Så i dit fall skulle jag bara ordna med ngn form av enkel ventilation och sen sätta en liten kabel med termostat på inkommande vatten.
Inte riktigt så, värmen fördelas genom ledning, transmission och strålning. Så alla ytor blir uppvärmda men i olika grad. Vad man vill förhindra är främst risken att den fuktiga luften kan kondensera ut på en kallare yta. Det kan tex inträffa vid väderomslag som gör att den ackumulerade temperaturen i byggkonstruktionen understiger utetemperaturen när lufttillståndet ute ligger nära daggpunkt.D Dr Benz skrev:alltså. Entrévåningen och övervåningen är helt oisolerade så det blir lite som att elda för kråkorna. Dessutom är grunden/källaren inte heller avskärmad från våningarna så värmen kommer bara gå upp i nock och försvinna därifrån.
Frågan var främst för källaren där
Inkommande vatten finns som går att stänga till och hålla lite värme vid behov.
Huset som är i sten borde i min värld klara av att stå så länge det kan andas. Vilket det absolut kan.
Intressant. Vilken sorts värmekabel skulle det kunna vara?
Själv har jag en insticks självreglerande frysskyddskabel i vårt vattenrör. Bara en Google bort
Alla material du bygger in håller fukthalten som uteluften. Alltså har du risk med både mögel och svällande material.Sedan torkar allt när värmen kommer och saker torkar isär.D Dr Benz skrev:
Du bör hålla tempen så pass hög att du kan hålla dig under 75% RF i inomhusluften.
Rubriceringen är Yles, "Inomhusluftexpert Marcus Jansson" som det står i artikeln. Är det Fake News man pysslar med på Yle kanske? Du kan ju kolla hans CV där han anger titeln "Indoor climate expert" mellan 2000-2003. Min erfarenhet av finsk arbetskultur är att sakkunniga ofta blir chefer, ungefär som här fram till 80-90-talet någon gång då man började med mer amerikaniserad "management theorists" som chefsgarnityr. Men man kan ju tycka vad man vill om organisationer och titlar.Ulltand skrev:
Men i sak, vad anser du vara felaktigt i resonemanget om att låga temperaturer ökar risken för att daggpunkten hamnar inuti väggmaterialet?
Det beror helt på vilket hus det handlar om, särskillt när det gäller äldre kåkar. Jag har experimenterat en hel del med mitt sekundära hus. Själva bostadshuset där jag behöver ha uppvärmt i ngn form, övriga byggnader där kallställer jag som jag skrev tidigare. I ser huset körde jag initialt 15 grader för kanske 10 år sedan. Jag har mätt luftfuktighet genom alla åren. Idag kör jag 7-8c som underhållsvärme på vintern när jag inte är där och ligger normalt på ca 50% rh inomhus. Det är halvtaskigt isolerat (100mm mineralull mestadels, mindre på sina ställen).
Det är ju normalt ingen fara om man har lägre än 75% rh. Men just på vintern är det ofta lägre än så utomhus. Det är på hösten och våren rh utomhus är mkt hög, då ger dock normalt solinstrålningen en högre temp inomhus än utomhus.
De där 15c i underhållsvärme är rena hängslen och livremmaroch stämmer möjligtvis om man har ett modernt hus med 400mm mineralull som är supertätt. Det är bättre att ta reda på hur just ditt hus fungerar. Börja enkelt, mät lite och se hur det går.
Det är ju normalt ingen fara om man har lägre än 75% rh. Men just på vintern är det ofta lägre än så utomhus. Det är på hösten och våren rh utomhus är mkt hög, då ger dock normalt solinstrålningen en högre temp inomhus än utomhus.
De där 15c i underhållsvärme är rena hängslen och livremmaroch stämmer möjligtvis om man har ett modernt hus med 400mm mineralull som är supertätt. Det är bättre att ta reda på hur just ditt hus fungerar. Börja enkelt, mät lite och se hur det går.
Än så länge har vi bara lagt golvspån så det borde inte vara låges problem. Men att lägga golvet och köket får isf vänta.Matti_75 skrev:
Som sagt det finns ingen isolering just nu och frågan är hur långt vi hinner komma med det. Men att försöka värma upp kommer nog inte på tal.
Som sagt. Ingen isolering i huset ännu (förutom två rum mellan källare och grund. Huset andas med div ventiler och lite halvdåliga fönster.G guggen skrev:Det beror helt på vilket hus det handlar om, särskillt när det gäller äldre kåkar. Jag har experimenterat en hel del med mitt sekundära hus. Själva bostadshuset där jag behöver ha uppvärmt i ngn form, övriga byggnader där kallställer jag som jag skrev tidigare. I ser huset körde jag initialt 15 grader för kanske 10 år sedan. Jag har mätt luftfuktighet genom alla åren. Idag kör jag 7-8c som underhållsvärme på vintern när jag inte är där och ligger normalt på ca 50% rh inomhus. Det är halvtaskigt isolerat (100mm mineralull mestadels, mindre på sina ställen).
Det är ju normalt ingen fara om man har lägre än 75% rh. Men just på vintern är det ofta lägre än så utomhus. Det är på hösten och våren rh utomhus är mkt hög, då ger dock normalt solinstrålningen en högre temp inomhus än utomhus.
De där 15c i underhållsvärme är rena hängslen och livremmaroch stämmer möjligtvis om man har ett modernt hus med 400mm mineralull som är supertätt. Det är bättre att ta reda på hur just ditt hus fungerar. Börja enkelt, mät lite och se hur det går.
Var mäter man luftfuktigheten bäst?
Fågel, fisk eller mittimellan?
Det bör inte vara några som helst problem att kallställa huset. Hade du tryckt in 30-40cm modern isolering och gjort det tätt hade det varit problem, men i ditt fall, en liten kabel för vattnet och bara ngn form av ventilation (kanske sköter sig självt som det ofta gör i äldre hus). Men mätare är alltid bra, jag kör sensorpush en del andra mer integrerade grejer. Men sätt något som mäter där, har du ingen uppkopping så iaf något som sparar historiska data (typ en liten sensorpush) som du kan läsa av när du är där och kollar till.D Dr Benz skrev:
Skulle absolut undvikt att ta in och montera några träfiberstommar och inte brytt mig om att spackla några gipsskarvar förrän huset är otroligt och permanent uppvärmt till minst 15 grader. Innan dess (och givet storleken på ditt projekt) känns det mest som en avfuktare kan vara lämpligt samt att hindra sönderfrysning av något.