Vi har i vårt kommande kök tänkt ha en låg sida, med diskho, spishäll etc. Tvärs över har vi höga sidan, dvs ända upp till tak, med bl.a. kyl, frys och även ugn samt mikro.

Men det jag funderar på är om ugn intill frys/kyl är en bra/dålig idé?

Jag vill ju inte att ugnen värmer upp frys/kyl så att de kommer dra en massa extra dyr el. Jag vill ju inte heller att temperaturen i frys/kyl går upp flera grader då vi bakar bullar.
 
Vi håller just nu på att renovera vårt kök, som nedan blir vår lösning.
Till vänster ugn/micro, sedan kyl och frys.

Renoverat kök med mörka skåp för ugn/micro till vänster och utrymmen för kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi iofs en täcksida i mellan men ingenting jag reflekterat över överhuvudtaget.
Ingenting som köksritaren påpekat heller så jag antar att det inte skapar några problem,
 
jarlh jarlh skrev:
Vi har i vårt kommande kök tänkt ha en låg sida, med diskho, spishäll etc. Tvärs över har vi höga sidan, dvs ända upp till tak, med bl.a. kyl, frys och även ugn samt mikro.

Men det jag funderar på är om ugn intill frys/kyl är en bra/dålig idé?

Jag vill ju inte att ugnen värmer upp frys/kyl så att de kommer dra en massa extra dyr el. Jag vill ju inte heller att temperaturen i frys/kyl går upp flera grader då vi bakar bullar.
Om man läser kyl/frys tillverkarens monteringsinstruktioner brukar iaf Bosch och Siemens tydligt avråda från att ha ugn direkt mot kyl/frys. Om layouten kräver det ska det vara något isolerande emellan. Kan eventuellt bli problem med garantierna om något pajar de först åren.

Min egen gissning är att livslängden på kyl/fys kan påverkar. Men det är inte farligt på något sätt.

Nu ser det ju in praktiken ut så här i nästan alla kök idag. Främst i lägenheter där det snålas med utrymme.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Om man läser kyl/frys tillverkarens monteringsinstruktioner brukar iaf Bosch och Siemens tydligt avråda från att ha ugn direkt mot kyl/frys. Om layouten kräver det ska det vara något isolerande emellan.
Vi skulle alltså ha på samma sätt som i bilden i Lexingtons inlägg, dvs skåp runt om både ugn och frys/kyl.
 
Vet inte riktigt vad lexington är.
Men som sagt det är ju så här nädtan alla gör.
 
jarlh jarlh skrev:
Lexington är användaren som gjorde inlägget innan ditt. [länk]
Klantigt. Tack för påpekande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.