Hej,

Detta har säkert varit uppe men jag har inte hittat svaret på min fundering.

Jag kan gera (med vissa besvär)
vanliga innerhörn
(Taksida ned 45gr i kap o gersåg)
Detalj av gult trä med en hörnfog där vinkelkapade brädor möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanliga ytterhörn
(Taksida ned 45gr i kap o gersåg från andra hållet)
Hörndetaljer av träpanel och karm med synliga spikar, noga utförda snickeriarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedtak utan hörn
(Taksidan upp i såg, dela takvinkel i 2)
Hand demonstrerar anpassning av träplint i hörn av träpanelklädda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men snedtak med hörn. Hur gör man? För det första är inte listen anpassad för snedtak utan 90gr vinkel. Jag hade tänkt hyvla baksidan på listen för att få ned profilen mot vägg och tak för att lösa detta.

Just nu är jag så less att jag funderar på att gera likt vanligt innerhörn och då lägga listen längre ned på vägg enligt bild för att det ska passa, men det kanske ser tokigt ut?

Hand håller trälist mot taklister i ett hörn för att visa passformen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips tack snälla
 
Du har svarat på det själv... fram med hyveln... tar lite tid men är helt klart värt det
 
Tack för svar men hyveln löser bara problemet med att få listen slät mot vägg. Det är vinkeln och kaptekniken jag inte kan lista ut (höhö).
 
Någon? Måste vara ett vanligt problem att stöta på, är det så självklart eller är det ingen som vet hur man gör?
 
Redigerat:
Aha! Jag kom på det självklara och stegade ut i kattvinden på vårt nuvarande 40-tals hus (inte det som byggs för tillfället) och där var facit. Jag skickar in en bild på hur man kan göra för de som har samma fundering jag hade.
Detaljbild av snickeri i kattvind med vita lister och takisolering från 40-tals hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Wistrand och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.