Vi håller på att renovera vårat hus och är i full gång att lägga reglar och golvspån.
Vi kommer inte att hinna flytta in förrän tidigast våren/ innan sommaren 2023.

Vi har en gaspanna som är urkopplad och antagligen inte kommer kopplas in igen.

Så min tanke är att helt skippa någon värme eller varmvatten för att spara (massor) med pengar då vi ändå inte kommer bo där.

inkommande vatten ligger ca 70cm under marknivå och kommer in i källaren. I källaren är det ca 2m kopparrör som går över till en vattenslang. Vilket är det vatten vi har inkopplat just nu. I källaren kan jag sätta en liten värmefläkt som håller temperaturen på plus när det behövs.
Vi bor i Helsingborg så det blir antagligen inte så jättekallt.

Två rum är isolerade men det är fritt blås överallt då det är krypgrund och öppet i hela grund/källare/1vån/övervåning. Luften kan cirkulera överallt i hela huset. Mellan 1vån/övervåning finns bara bjälklag. Inget golv eller innertak.

Jag inbillar mig att huset därmed kan andas och transportera ev fukt som kan uppstå.

Är det några risker med detta överhuvudtaget?

Tilläggsfråga:
Kökstommarna ligger i garaget som är rätt men ganska ventilerat pga mkt gammalt.
Går det bra att sätta in stommar i huset (dvs börja montera köket) eller finns det risk med detta och borde istället förvara paketen inomhus hos mina föräldrar el dylikt?
Kan stommarna ta skada av låga temperaturer och eller ev fukt från genomströmmande luft i huset?

Vad säger ni?
 
  • Tak i källare under renovering med synliga kopparledningar och delvis spacklade gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda träbjälklag i en renoveringsfas av ett rum med synliga arbetsskeden och byggnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där träreglar och bjälkar i taket är delvis nedmonterade i ett rum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy uppåt mot ett hus takstomme under renovering, träbjälkar och en stege synlig, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsfas av ett rum med exponerade golvbjälkar, kala väggar och avlägsnade gipsplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon input att bidra med?
 
Finns det någon ventilation i huset? De som arbetar med bygget avger en del fukt.
 
Det är så svårt att svara på. Beror mycket på väder, sol och temperatur.
Sommarstugelukt är ett välkännt fenomen i kallställda hus.
Jag har varit i kallställda hus där varje regel i väggen varit synligt markerad med svartmögel på vit vägg. Men många kallställda hus klarar sig också utmärkt.
God luftomsättning är ingen garanti för låg fukthalt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det någon ventilation i huset? De som arbetar med bygget avger en del fukt.
Hej. Det är vi själva som är där men visst svettas vi litegrann. Dock är det kanske 20h/ v som vi är där så det ventileras säkert mellan varven.

finns öppningar i grundmuren och även på gaveln under nock och även en huv på taket som användes som ventilation till gamla toaletten. Även några öppningar vid takfoten. Så ganska lagom skulle jag säga ventilerat.
 
B Bjober skrev:
Det är så svårt att svara på. Beror mycket på väder, sol och temperatur.
Sommarstugelukt är ett välkännt fenomen i kallställda hus.
Jag har varit i kallställda hus där varje regel i väggen varit synligt markerad med svartmögel på vit vägg. Men många kallställda hus klarar sig också utmärkt.
God luftomsättning är ingen garanti för låg fukthalt.
när vi köpte det så var det lite ”källarlukt” lite överallt men inte för mkt. Det visade sig vara lite fukt lite överallt som vi såklart har rivit ut allt. Det var plast på vissa ställen som stängde in lukt/doft så allt är borta nu.

Jag är fullt medveten att för mkt ventilation också kan ge fuktproblem.
Notera att detta är ett stenhus med minimalt med trä och ev trä som förankrats mot grund/vägg har skärmats med tjärpapp eller plast. Plast ligger i botten på den i övrigt snustorra jorden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Helst skulle man vilja värma bara lite men på ett smartare sätt. En värmekälla som ser till att det alltid är lite varmare inne än ute, men flytande. För det skull man kanske kunna sätta in ett par underdimensionerade radiator som alltid går på fullt men kanske bara 500-1000 w totalt. Då riskerar man inte att man kommer under daggpunkten inne och får generellt torrare.

Inkommande vattenledning kan man sätta en värmekabel på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ni måste ha värme annars kommer ni få problem med sprickor när ni slår på värmen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En avfuktare hade jag nöjt mig med.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Tomture61
Så länge det inte blir under nollan så kommer du klara frysning av vatten .
Vatten borde gå att stänga av vid gatan till din fastighet .
En avfuktare avger också värme , är det välventilerat utåt så hade jag inte brytt mig om uppvärmning .
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Helst skulle man vilja värma bara lite men på ett smartare sätt. En värmekälla som ser till att det alltid är lite varmare inne än ute, men flytande. För det skull man kanske kunna sätta in ett par underdimensionerade radiator som alltid går på fullt men kanske bara 500-1000 w totalt. Då riskerar man inte att man kommer under daggpunkten inne och får generellt torrare.

Inkommande vattenledning kan man sätta en värmekabel på.
alltså. Entrévåningen och övervåningen är helt oisolerade så det blir lite som att elda för kråkorna. Dessutom är grunden/källaren inte heller avskärmad från våningarna så värmen kommer bara gå upp i nock och försvinna därifrån.
Frågan var främst för källaren där
Inkommande vatten finns som går att stänga till och hålla lite värme vid behov.

Huset som är i sten borde i min värld klara av att stå så länge det kan andas. Vilket det absolut kan.

Intressant. Vilken sorts värmekabel skulle det kunna vara?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ni måste ha värme annars kommer ni få problem med sprickor när ni slår på värmen.
Var blir det sprickor? I mur? Och varför?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
En avfuktare hade jag nöjt mig med.
Problemet är att det blir hela huset som fuktas isf. Det kommer att dröja innan första våningens golv ligger helt så att grunden är avskärmad från resten av huset. Det känns som att den kommer gå för högtryck?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så länge det inte blir under nollan så kommer du klara frysning av vatten .
Vatten borde gå att stänga av vid gatan till din fastighet .
En avfuktare avger också värme , är det välventilerat utåt så hade jag inte brytt mig om uppvärmning .
Japp det var jag inne på också. Men vi är ju där emellanåt så tillgången på vatten finns ju.

Kan man vara säker på att kommunens ledning ligger frostsäkert? Dvs klarar den även om inget vatten flödar igenom matningen?

För isf kan jag stänga av den lilla biten källare där inkommande finns och ha lite värme just där. Bara för att säkra fryspunkten.
 
Tomture61
D Dr Benz skrev:
Japp det var jag inne på också. Men vi är ju där emellanåt så tillgången på vatten finns ju.

Kan man vara säker på att kommunens ledning ligger frostsäkert? Dvs klarar den även om inget vatten flödar igenom matningen?

För isf kan jag stänga av den lilla biten källare där inkommande finns och ha lite värme just där. Bara för att säkra fryspunkten.
Finns många sätt att fixa så vattenledningar ej fryser sönder .
Finns det tjäle i Helsingborg :D
Kommunens vatten kommer ej att frysa sönder .
Vad du kan göra är att stänga av vatten från gatan , finns skyltar på tex belysningsstolpar eller galvade rör som visar vart (riktning - avstånd) ring även kommunen och fråga (finns risk för kvarvarande vatten)
Du kan lägga inplastad isolering över vattenledningen , är du orolig så kan du inhandla en kupevärmare + timer .
Man kan även inst en värmekabel på vattenledningen som nämnts tidigare .
https://www.rinkabyror.se/artiklar/pem-slang-och-kopplingar/frostskydd-varmekabel/

Ang dina köksstommar så förvaras dom bäst i ett torrt utrymme , dvs ej fuktigt .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.