O
Har lite svårt för att förstå hushållsel. :)

Beställt en laddhybrid. Tanken är att initialt ladda på garagets 230V stickpropp. Min huvudsäkring är 25A men varje krets? grupp? ligger på 10A. Därför misstänker jag att jag max kan dra 10A från laddaren, från en av faserna, och den fasen har då 15A kvar.
Jag planerar att köra mycket uppvärmning och hushållsel samtidigt som jag laddar (nattetid). Är det då bara att hoppas på att FLVP, tork, tvätt, disk etc ligger utspridda så att de inte drar mer än 15A från den fas laddaren kör på?

Jag har även trefasuttag i garaget. Hade det lönat sig att ladda bilen på detta? Är det fortfarande 10A säkring eller ligger trefaskoppling på samma som huset så att laddaren kan dra mer? Hur mycket ström dras då från respektive fas? Såhär säger internet om kapaciteten på bilens ombordladdare:
Tabell som jämför laddström, effekt och laddtid för olika elbilsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs, det går inte snabbare att ladda med 3-fas, men belastas den husets säkringar mindre/mer utspritt?

Kommer säkert på fler frågor snart.
 
O olsjo skrev:
Har lite svårt för att förstå hushållsel. :)

Beställt en laddhybrid. Tanken är att initialt ladda på garagets 230V stickpropp. Min huvudsäkring är 25A men varje krets? grupp? ligger på 10A. Därför misstänker jag att jag max kan dra 10A från laddaren, från en av faserna, och den fasen har då 15A kvar.
Jag planerar att köra mycket uppvärmning och hushållsel samtidigt som jag laddar (nattetid). Är det då bara att hoppas på att FLVP, tork, tvätt, disk etc ligger utspridda så att de inte drar mer än 15A från den fas laddaren kör på?

Jag har även trefasuttag i garaget. Hade det lönat sig att ladda bilen på detta? Är det fortfarande 10A säkring eller ligger trefaskoppling på samma som huset så att laddaren kan dra mer? Hur mycket ström dras då från respektive fas? Såhär säger internet om kapaciteten på bilens ombordladdare:
[bild]

Dvs, det går inte snabbare att ladda med 3-fas, men belastas den husets säkringar mindre/mer utspritt?

Kommer säkert på fler frågor snart.
Ditt trefasuttag är (ska vara) avsäkrat separat, troligen 16A. Tabellen från internet har fel (om inte bilen också har inbyggd bastu). Det går fortare att ladda fullt med en högre effekt.
 
Det verkar som bilen bara kan ta emot laddning från en fas, 16A. Därför står det samma laddtid på en- och trefas. Alltså kommer bara en fas belastas oavsett.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
O
V ViktorHg skrev:
Det verkar som bilen bara kan ta emot laddning från en fas, 16A. Därför står det samma laddtid på en- och trefas. Alltså kommer bara en fas belastas oavsett.
Ja, men kommer den dra 16A på 1 fas om jag kör via 3-fas, men bara 10A om jag laddar stickpropp ?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag har själv en Volvo V60 Laddhybrid, 21 års modell. Den laddar bara från en fas. Jag har uppfattat att det gäller de flesta laddhybrider.

Har du däremot en ren elbil med avsevärt större batteri än på hybrider, så kan man på många nyttja 3 fas laddning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Korrekt laddhybrider är lite tråkiga för oss elektriker som gillar symmetri.
 
Fairlane
O olsjo skrev:
Ja, men kommer den dra 16A på 1 fas om jag kör via 3-fas, men bara 10A om jag laddar stickpropp ?
Det beror på vad ditt trefas uttag är avsäkrat för.
Sen antar jag att det går att ställa i bilen också.

Fördelen med att köra med trefasuttaget är att du kanske kan ladda snabbare (med risk att dra huvudsäkringen) och att du har en kontakt som är lämpligare att köra hög effekt på i flera timmar.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O
H hempularen skrev:
Jag har själv en Volvo V60 Laddhybrid, 21 års modell. Den laddar bara från en fas. Jag har uppfattat att det gäller de flesta laddhybrider.

Har du däremot en ren elbil med avsevärt större batteri än på hybrider, så kan man på många nyttja 3 fas laddning.
men vad sker om jag skulle koppla in den på 3fas-uttaget direkt? Drar den 16A från en av faserna då eller alla 3?
 
Fairlane
Kopplar du in bilen i trefasuttaget så tar den ström från en fas. Din bil kan inte nyttja mer än en fas.
 
V ViktorHg skrev:
Det verkar som bilen bara kan ta emot laddning från en fas, 16A. Därför står det samma laddtid på en- och trefas. Alltså kommer bara en fas belastas oavsett.
Rimligt men fortfarande fel i tabellen, om än ett annat.
 
O
F fiskbuggaren skrev:
Rimligt men fortfarande fel i tabellen, om än ett annat.
Vad är det som är fel?
 
O
Fairlane Fairlane skrev:
Kopplar du in bilen i trefasuttaget så tar den ström från en fas. Din bil kan inte nyttja mer än en fas.
Vilken fas väljer den? Slumpmässigt varje gång?
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Fairlane
O olsjo skrev:
Vad är det som är fel?
Felet i tabellen är väl 11 kW på 3-fas. Det är i sig korrekt, men meningslöst eftersom bilen inte kan använda det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
O olsjo skrev:
Vilken fas väljer den? Slumpmässigt varje gång?
Jag skulle tro att du får samma varje gång och det beror på hur kabeln är kopplad. Dvs om vilket stift den använder.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Felet i tabellen är väl 11 kW på 3-fas. Det är i sig korrekt, men meningslöst eftersom bilen inte kan använda det.
Jag skulle inte kalla det korrekt eftersom varken effekten eller strömmen kommer att bli enligt tabell när man kopplar in sin bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.