För en tid sen fick jag hem papper om erbjudande på att få fiber installerat i huset, något som jag har väntat på sedan 2015 när jag köpte huset.

Det var IP only som var leverantören och de hade samtidigt en person som gick runt och knackade dörr i området för att ge mer information. Dock var jag inte hemma vid tillfället men grannen gav honom mitt telefonnummer och vi samtalade en stund när han ringde upp mig.

Samtalet mynnade ut i att jag anmälde mitt intresse och jag fick en beställningsbekräftelse på mailen.
Min beställning är än så länge ingenting som på något sätt är bindande och det är heller inte säkert att det faktiskt blir någonting av det heller för en förutsättning för att det skulle bli aktuellt var dels att tillräckligt många i området anmäler sig men framför allt att de beviljas bredbandsstöd från region Kalmar län.

Några dagar senare får jag ett SMS i telefonen med information från Open Infra och att det ska hållas ett zoommöte angående bredbandsutbyggnaden på de sista vita fläckarna i Hultsfred, Oskarshamn och Högsbys kommuner. Jag tänkte anmäla mig till det mötet men glömde dessvärre bort det så jag frågar grannarna som också vill ha fiber om vad som sas på mötet om det var något viktigt som jag hade missat.

Får till svar att de har beställt fiber från IP only och inte Open infra och därför inte varken varit med på något möte eller ens fått någon inbjudan, där trall polletten ned och jag tog därför kontakt med Open Infra för att få det bekräftat och mycket riktigt... Open Infra är alltså inte en underentreprenör som utför installationer åt IP only utan det är ett helt annat konkurrerande företag.

Till råga på allt så skriver personen jag smsade till att det är Open Infra som är de som har beviljats bidrag från region Kalmar län och därför kommer inte IP only att kunna få det beviljat de också så om man vill ha fiber så är det Open Infra som gäller.

Nu är ju frågan vem är det man ska tro på?
Hos grannarna har IP only tydligen redan satt upp en skylt dessutom.

Om det är som säljaren säger att bara en av leverantörerna kommer att beviljas bredbandsstöd så borde det ju i så fall vara helt ofarligt att anmäla sitt intresse hos båda två på samma sätt och så blir det ju den det blir sen bara utan att jag sätter mig i en konstig sits och riskerar att åka dit för kontraktsbrott eller liknande eller?

Personligen hade jag faktiskt inte ens hört talas om företaget Open Infra tidigare utan de jag visste om förutom IP only är ju Telia. Märkligt är det i vilket fall som helst att jag har efterfrågat fiber i 6,5 år och nu när väl tillfället dyker upp så finns det helt plötsligt två leverantörer att välja emellan.
 
Iponly är snabba på att sätta upp sina reklamskyltar. Jag har också en, men det betyder inte ett skit. Anmäl dig till open infra också du. Risken att det blir dubbla nät är obefintlig. Jag har tecknat mig för tre olika nätbyggare.
 
D Daniel 109 skrev:
Iponly är snabba på att sätta upp sina reklamskyltar. Jag har också en, men det betyder inte ett skit. Anmäl dig till open infra också du. Risken att det blir dubbla nät är obefintlig. Jag har tecknat mig för tre olika nätbyggare.
Säg inte det. På min gata i stan har vi två olika fibernät
 
Ja, i tätbebyggda områden där det kan ses som ekonomiskt möjligt att bygga utan bidrag ja. Utanför de områdena är det alltid rena privata monopol, byggda för offentliga medel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I Stjärnhov i Sörmland så har folk råkat ut för att bägge tänker bygga och fått strul med att de har "beställningar" hos båda.
 
De säger det ja. Jag har fortfarande inte fått något meddelande om att nerlagda projekt är nerlagda. De hävdar att folk är bundna sv avtal fast de inte har minsta tanke på att faktiskt bygga något.
 
Inget av de två bolagen är väl att klassa som särskilt seriösa.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Jag har mailat en person på region Kalmar län nu, får se vad jag får för svar.
 
IP-only är inget bolag man vill ha att göra med. Lite googlande borde kunna bekräfta den bilden. Open Infra vet jag inget om, men har svårt att tro att de är sämre, men osvuret är kanske bäst.
 
L lbgu skrev:
IP-only är inget bolag man vill ha att göra med. Lite googlande borde kunna bekräfta den bilden. Open Infra vet jag inget om, men har svårt att tro att de är sämre, men osvuret är kanske bäst.
De gick tidigare under namnen Stadsnätsbolaget, Öppna Stadsnät och Svensk Infrastruktur. Jag tolkade namnbytet när de bytte namn att de ville bli av med ett dåligt rykte. De uppför sig inte bättre än IPonly, möjligen känns de ännu mer ostrukturerade.
 
D Daniel 109 skrev:
De gick tidigare under namnen Stadsnätsbolaget, Öppna Stadsnät och Svensk Infrastruktur. Jag tolkade namnbytet när de bytte namn att de ville bli av med ett dåligt rykte. De uppför sig inte bättre än IPonly, möjligen känns de ännu mer ostrukturerade.
Då blir det alltså för TS att välja mellan pest eller kolera.
 
Oavsett vilket lär det inte bli mer än ett nät.
 
Själv tackade jag nej till fiber just för att jag inte ville göda skojarbolaget IP-only och de hade någon typ av ensamrätt där jag bor. Kör med mobilt bredband och det duger utmärkt för mina behov. Men det krävs ju att det finns någon mast i närheten.
 
Fibern där jag bor gjordes av Ip Only och jag har inte hört några klagomål. Grävningen till huset gjordes snyggt och prydligt
 
När IP-Only började sin hysteriska landsbygdssatsning utan en chans att kunna uppfylla leveranserna till alla områden var det ägare och ledning som inte visste vad de gjorde för att leverera.
Kanske var målet bara att visa på tillväxt som företag, för sedan byts VDn ut till en erfaren person inom bredbandsområdet. Inte långt efter blir det försäljning och sammanslagning med Global Connect.
Så förhoppningsvis är det idag ett IP-Only som har fokus på att leverera, så idag skulle jag sätta större tilltro till IP-Only's förmåga.
OpenInfra har väl fått mera kritik för sina avtal och prisökningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.