Hej!

Vi bor i ett hus från 68 som värms upp med fjärrvärme. Varje år är det motionerande av piggen på packboxen till alla elementen (19 st) vilket jag börjar tröttna på och funderar på att byta packbox och termostat. Termostaten mest för att de inte är särskilt estetiskt tilltalande (gulnade) och för att jag tänker att en ny termostat bör vara mer precis.

Jag blir inte klok på om jag kan skruva ut packboxen utan att strypa vattnet först. Dvs stänger ventilen om jag skruvar ut packboxen? Eftersom vi bara bott i huset i tre år vet jag inte hur gamla termostaterna är men är det någon kunnig som kan gissa på ett ungefär hur gamla mina termostater är?

Tack på förhand :)
 
  • Gammal gulnad termostat på radiator, synlig packbox och ventildel mot vit texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gulnad termostat på ett element som behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju absolut ut som termostater, ventiler och det börja kromade röret blivit utbytta till nya grejer på senare år. Vissa av MMA ventiler är med förinställning och andra är utan. Man kan ju prova först i badrummet att försiktigt skruva ur en packbox och se om det rinner ut värmevatten eller ej.

Den modellen av termostathus som är på bilden skulle jag vilja gissa på att den såldes mest mellan 2005 och 2015.
 
Du kan byta packbox under drift. Det kommer bara några droppar, om inte det är så att ventilkäglan har hängt sig i stängt läge. Då kan det läcka mera.
 
Har precis samma termostat och årliga knackande på packboxpiggen. Har också tröttnat och tänkte byta.

Jag tror att det är denna jag behöver, kan det stämma?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...or-element/packbox-mma-rnt-an-serie/p-1109883
Närbild på en radiatorventils packbox med synlig pig och något korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar också exakt vad det är som händer när man skruvar ur packboxen som gör att det inte kommer vatten. Någon ventil stängs när packboxen skruvas ur, eller? Finns det någon sprängskiss eller genomskärningsbild som man kan begrunda för att förstå principen?
 
Akta dig för att beställa från Bygghemma. Felexpedierringar och problem är vanliga. De har som regel att skicka runt kunden mellan sälj och support och det krävs ARN för att få pengarna tillbaka.
Jag böt ut en del ventiler i stället för att knacka pigg. Själva ventilerna från Biltema fungerar bra men deras termostater är helkass. Termostater köpte några som har fäste 28x1 mm men inte Biltemas.
Till Biltemas termostatventiler medföljer ett enkelt plastvred så man kan reglera värmen utan att köpa någon termostat.
 
Redigerat:
Precis vad jag letade efter, och tack för tipset -- ska ha det i åtanke!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.