FizzyBubblech FizzyBubblech skrev:
125 kvm
5 tilluft 3 frånluft

Hittade en evo air 110s till bra pris. Men alla verkar ha den du visar.
Jaså har du hört fler som kör den jag länkade?

Har du tagit hjälp för att justera in luftflödet?
 
P pennybridge skrev:
Jag står i samma fundering här.
Har en Bahco Minimaster sitter ovanför spisen. Den styr som nämnt både till- och frånluft.

För det första så är det ett skitsystem.
Det låter alltid från köksfläkten, man måste komma ihåg att öka frånluftsfläkten vid längre dusch/bad (helst) och man har problem med matos som sprider sig i huset i vissa fall.
Det bygger upp kondens som behöver en fungerande dräneringsslang som det ska vara vattenlås i - annars får man ett sugande ljud i diskhon.

Suck vilket dynga!

Jag ska renovera mitt kök med framöver och min tanke är då att hitta ett FTX aggregat som kan monteras på vinden rakt över där köksfläkten sitter och bara behöva komplettera med lite rördragning. Förmodligen behövs någon styrning för fläkthastighet osv men det löser sig nog.
Jag skulle se till att separera köksfläkten från aggregatet.
Gillar man inte kolfilter så finns det plasmafilter om det är imkanal som skapar problem.
 
FizzyBubblech FizzyBubblech skrev:
Kommer under denna månad utföra en på vinden. Blir avluft via fasaden då jag har ockuperat den gamla avluften med köksfläkten. Har förstått att det kan ändå vara bra att köksfläkten inte går via FTX. Verkar vara blandade åsikter när jag läser...

Det jag har gjort tillfälligt att under dessa månader är när jag renoverade köket så kopplade jag frånluften till det gamla tilluften för att det ska fungerar som självdrag

Men jag undrar nu att min tilluft är isolerad halvvägs till där FTXen kommer vara. Jag skulle självklart gjort det men en del är gömd övanför köket, tror ni man klarar sig typ om en meter är icke isolerad?
Tilluften behöver inte isoleras inomhus som regel om man inte tänkt köra kyla genom den.
 
P pennybridge skrev:
Hur många m2 har du?
Hur många frånluft och tilluft?

Vad valde du för nytt FTX aggregat?

Jag har 150m2
3 frånluft
4 tilluft

Kollat på denna som ersättare...

[länk]
150m2 så hade nog jag valt Heru 160 även om det fungerar med 100.
Prisskillnaden är så liten så det är nog bättre att kliva upp lite i storlek.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Jag skulle se till att separera köksfläkten från aggregatet.
Gillar man inte kolfilter så finns det plasmafilter om det är imkanal som skapar problem.
Ja det har jag tänkt att göra. Det bör inte vara några problem att sätta dit en separat kanal när man ändå håller på tänker jag
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
150m2 så hade nog jag valt Heru 160 även om det fungerar med 100.
Prisskillnaden är så liten så det är nog bättre att kliva upp lite i storlek.
Tack. Jag har vänt mig till ett par ventilationsfirmor för ytterligare rådgivning och offert så får jag se vad det blir för väg framåt
 
Själv gjorde vi om vårat kök förra sommaren. 1/2 villa så vi vände på flödet och satte en ny roterande växlare i tvättstugan ihop med den andra. Fick komplettera med ett frånluftdon i köket samt nytt in o utsug på fasaden vid tvättstugan. Har nu en vanlig spiskåpa som är separerad från ventilation och det blev ju en jävulsk skillnad. Kostnad ca 56tusen. Bästa jag gjort förutom frun som skrek över den fördyrade köksrenoveringen.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Själv gjorde vi om vårat kök förra sommaren. 1/2 villa så vi vände på flödet och satte en ny roterande växlare i tvättstugan ihop med den andra. Fick komplettera med ett frånluftdon i köket samt nytt in o utsug på fasaden vid tvättstugan. Har nu en vanlig spiskåpa som är separerad från ventilation och det blev ju en jävulsk skillnad. Kostnad ca 56tusen. Bästa jag gjort förutom frun som skrek över den fördyrade köksrenoveringen.
Dräneringen till vår FTX över spisen satte igen sig, så det blev nytt aggregat på vinden iställer, hustruns förslag.
Sedan blev det en uppsnyggning av köket med ny köksfläkt och lite nya skåp ovanpå överskåpen.
 
  • Gilla
Antemoo och 2 till
  • Laddar…
Ska bara tillägga.
Vi har bott drygt 14 år i huset och det var för drygt tre år sedan som vi uppdaterade ventilationen.

Senast i helgen gladdes jag åt att vi har en "riktig" köksfläkt, fortfarande efter 3 år.
 
  • Gilla
Antemoo och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Tack. Jag har vänt mig till ett par ventilationsfirmor för ytterligare rådgivning och offert så får jag se vad det blir för väg framåt
Hur mycket kan du fixa själv eller med hjälp av bekanta?
Ventilationsfirmorna kan ta ohemult bra betalt för aggregaten.
Från Lindab så tror jag att man kan plocka ut ett Heru 100 för strax över 20k och Heru 160 för någon tusenlapp mer.

Har du en vettig ritning över hur ventilationen är dragen idag så får du säkert hjälp här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.