Bosch EHP 2.0/9 (samma som en IVT 490).
Jag har problem med shunten inte stänger som den ska. Vid normal drift så ställer den sig i helt öppet läge. Det gör att GT3:2 (varmvatten) och GT3:3 (tappvarmvatten) inte kommer upp i temperaturer utan ligger på ca 24 grader. Däremot GT3:1 (tappvarmvatten) är korrekt temperatur.
Ställs "extra varmvatten" på stänger shunten och temperaturerna höjs på GT3:2 och GT3:3 till bra temperaturer. Både kompressor och eltillskott fungerar.
Är det vara något fel på styrkortet som påverkar detta fenomen? För shunten fungerar när den körs via service menyn, både öppna och stäng,
Jag har problem med shunten inte stänger som den ska. Vid normal drift så ställer den sig i helt öppet läge. Det gör att GT3:2 (varmvatten) och GT3:3 (tappvarmvatten) inte kommer upp i temperaturer utan ligger på ca 24 grader. Däremot GT3:1 (tappvarmvatten) är korrekt temperatur.
Ställs "extra varmvatten" på stänger shunten och temperaturerna höjs på GT3:2 och GT3:3 till bra temperaturer. Både kompressor och eltillskott fungerar.
Är det vara något fel på styrkortet som påverkar detta fenomen? För shunten fungerar när den körs via service menyn, både öppna och stäng,
Jag hade likadant fel på min IVT 495 för några år sedan. Shunten ville inte stänga in utan blev stående fullt öppen, det hände endast då och då så det tog lite tid att hitta.
Det var en lödning som var dålig på kretskortet som sitter inne i shunten, då det var lödningen till "stäng" riktningen som var dålig så fungerade "öppna" alltid och den blev då och då stående fullt öppen. Även om du skriver att det går att handköra den från servicemenyn så hade jag öppnat och kollat lödningarna då vi troligen har samma shuntventil hade jag inte blivit förvånad om du hittar felet där.
Det var en lödning som var dålig på kretskortet som sitter inne i shunten, då det var lödningen till "stäng" riktningen som var dålig så fungerade "öppna" alltid och den blev då och då stående fullt öppen. Även om du skriver att det går att handköra den från servicemenyn så hade jag öppnat och kollat lödningarna då vi troligen har samma shuntventil hade jag inte blivit förvånad om du hittar felet där.
Aha, ok. Har sett på andra forum att detta nämns innan. Kan säkert vara så som du beskriver.
Denna shunt är en Esbe ara671. När jag kopplar bort den är det något särskilt jag behöver tänka på?
Denna shunt är en Esbe ara671. När jag kopplar bort den är det något särskilt jag behöver tänka på?
Det är 230V AC till shunten så bryt spänningen till VP innan du börjar. Det var några år sedan jag gjorde det men kommer ihåg det som enkelt, inget konstigt alls. Ventilen i sig ska du inte plocka loss utan du lossar bara shunten från ventilspindeln så du kan ta ut och inspektera den. Det kommer alltså inte att läcka något vatten. På min var det tydligt att lödningen släppt. Lycka till
Bryta strömmen ska man alltid göra.
Ok, perfekt. Jag gör ett försök. Tack för hjälpen !!
Ok, perfekt. Jag gör ett försök. Tack för hjälpen !!
Har du även kollat baksidan av kortet? Min dåliga lödning var som sagt en part på inkommande kabel dvs det var ingen dålig lödning på ngn av komponenterna. Det var värt ett försök iaf, lycka till vidare i felsökningen!
Japp, det såg mycket fint ut på baksidan också. Kunde inte se något annat som avvek.
Ja tack, det kanske slutar med att jag slänger ut detta skrot och sätter in en Nibe F730 istället
Ja tack, det kanske slutar med att jag slänger ut detta skrot och sätter in en Nibe F730 istället
Ja kanske du har rätt. Kommer nog att höra mig för vidare vad som kan vara fel. Tack för hjälpen !!
Har bytt expansionskärlet, lagat shunten (Effektmotståndet dålig lödning).
Nu ska väl den hålla en vinter till .men har beställt en helt ny shunt 671 för säkerhets skull .
Nu ska väl den hålla en vinter till .men har beställt en helt ny shunt 671 för säkerhets skull .