Jag ska flytta till en 2:a med öppen planlösning. Barnen tar sovrummet och jag ska sova i vardagsrummet/köket som är 23kvm.
Det är (nästan!) omöjligt jo jag vet…men jag har kärat ned mig i lägenheten och bestämt mig för att inget är omöjligt!
Nu behöver jag peppande och bra råd: sängskåp, bygga sovloft, bäddsoffa? Erfarenheter från compact living, någon? 2.53cm till tak
 
Inte omöjligt alls. Vi bodde i en tvåa i flera år med två barn. Vi sov allihop i sovrummet i trevåningssäng. Det funkar inte med din takhöjd men visst kan du ha tex soffa eller ett skrivbord under en loftsäng i det stora rummet.

Loftsäng, bäddsoffa eller sängskåp handlar mer om hur du vill kunna möblera, alla har sina fördelar och nackdelar. Oavsett behöver man vara ordningsam när man bor på det sättet och hålla nere antalet prylar. Att bädda sängen varje dag gör ju många ändå så att bädda ihop bäddsoffan eller vika upp sängskåpet varje dag blir rutin.

Loftsäng är svårare att bädda än de andra tre. Att byta lakan är jobbigare helt enkelt och ibland var det lite jobbigt att behöva klättra ner från sängen för att gå på toaletten, speciellt när man var sjuk. (En gång fick jag nackspärr så att jag inte kunde röra mig, då var det inte helt lätt att komma ner. Rulla ut sängen var inte aktuellt, vi hade tre meter i takhöjd och vuxensängen var högst upp.)
 
  • Gilla
Jess Olss
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Inte omöjligt alls. Vi bodde i en tvåa i flera år med två barn. Vi sov allihop i sovrummet i trevåningssäng. Det funkar inte med din takhöjd men visst kan du ha tex soffa eller ett skrivbord under en loftsäng i det stora rummet.

Loftsäng, bäddsoffa eller sängskåp handlar mer om hur du vill kunna möblera, alla har sina fördelar och nackdelar. Oavsett behöver man vara ordningsam när man bor på det sättet och hålla nere antalet prylar. Att bädda sängen varje dag gör ju många ändå så att bädda ihop bäddsoffan eller vika upp sängskåpet varje dag blir rutin.

Loftsäng är svårare att bädda än de andra tre. Att byta lakan är jobbigare helt enkelt och ibland var det lite jobbigt att behöva klättra ner från sängen för att gå på toaletten, speciellt när man var sjuk. (En gång fick jag nackspärr så att jag inte kunde röra mig, då var det inte helt lätt att komma ner. Rulla ut sängen var inte aktuellt, vi hade tre meter i takhöjd och vuxensängen var högst upp.)
Tack för dina kloka ord!
Jag vill inte heller att rummet ska se ut som ett ’tonårsrum’ så loftsäng/ sänflift i taket är kanske sämre idé även av den anledningen?

Sängskåp, ska man köpa skåp med gasdämpning för enkel hantering eller vilken typ är lättast att hantera varje dag?
Tänker mig 120cm bred i så fall…?
 
Loftbäddar är väl det mest praktiska och sen väljer man mängd förvaring under sängen efter behov. Samma sak i barnrummet men då kanske en loftsäng med skrivbord och fri yta under och en med mest förvaring. Så svårt är det inte att bädda och det finns ju inget behov av att göra det varje dag då man i alla fall inte ser sängarna från golvnivå...(tänker ärligt talat mer på vädring än utseendet men utseendet brukar vara det de flesta fokuserar på).

Sen skulle jag sätta en garderobsvägg/bokhyllekombination för att bli av med den öppna planlösningen så jag slipper sova i köket fast det gissar jag inte är aktuellt om man gillar öppen planlösning. Däremot kan en lägre rumsavskiljare som samtidigt funkar som hobbybord/rithörna/soffbord göras med samma princip dvs skåp ställs med ryggen mot en bokhylla och så vänder man på det så att nästa skåp hamnar bredvid bokhylla osv. Det ger ett mindre bastant intryck än en rad med skåp och en rad med hyllor som står rygg mot rygg.

Först och främst så skulle jag rita in alla funktioner inklusive förvaring som jag vill ha och se om det går att lösa.
 
Jag tror också att sängskåp eller snygg bäddsoffa är ett bättre alternativ när det gäller ett vardagsrum. Vad gäller sängskåp skulle jag tycka att ett som är så lätt som möjligt att hantera vore lika viktigt som att det är snyggt.
Det finns många varianter av skåp nu för tiden, dels på höjden och dels på längden. Det senare är något lättare att fälla ut men kanske svårare att placera. Sedan såg jag häromdagen något slags mellanting mellan skåp och bäddsoffans sängkonstruktion. Dvs sängen viks ihop som i en framåtbäddad bäddsoffa, men då hade jag nog hellre valt en bäddsoffa. Det finns bekväma bäddsoffor som bäddas längs med, men de blir ju iof sällan så breda som du vill ha, om man inte bäddar ut båda delarna.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Har du en planritning med mått?

Sovloft skulle jag inte gå för, låga takhöjden blir lätt opraktisk/obekväm. Jag har ett attefallshus/gästhus med sovloft med låg takhöjd. Det funkar, men skulle inte vilja bo så.

Har inte koll på hur bra sängskåp är nu för tiden, har sett en på visning som tydligen hade varit dyr, och ändå var både opraktisk och obekväm.

Min dotter har en 1:a på 25 m2 med kök/vardagsrum/sovrum i samma rum, och tycker det funkar bra med de mått som hennes lägenhet har. Hon har både 1,20 säng och soffa, och får ändå plats med ett litet matbord. Men så mycket golvyta blir det inte kvar, så bäddsoffa vore kanske bättre om man bor med barn. Å andra sidan; har man ett snyggt överkast och prydnadskuddar på sängen, får man ju som en extra ”soffa” - inte så dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.